איגוד המוסכים בישראל

אז מה היה לנו: סיכום שבועי ועדכונים חשובים לשבוע 13-17.9.2019

סיכום שבוע

ממשיכים את שמחת החג ומשרדי האיגוד יהיו סגורים במהלך החג וחוזרים לעבודה וללימודים ביום ג' הבא. בינתיים ניתן לשריין ולהזמין מקום לכנס האיגוד השני באילת שיתקיים ב 12-14.12.2019 . ארועי הכנס ייערכו השנה במלון המלך שלמה וניתן להזמין חדרים במלון זה או במלון הרודס. מספר הטלפון של מוקד ההזמנות מפורסם בתמונת ההרשמה. הכנס הקודם היה מושלם והיה משופע בדיונים מעניינים אודות עתיד הענף – הטכנולוגיה, התחרות, תשתיות ועוד. השנה התכנית תהיה עשירה יותר ומעניינת יותר וכמובן שנשלב גם המון אירועי כיף וגיבוש. כמות החדרים מוגבלת ורצוי להקדים ולהרשם. חברות המעוניינות לרכוש דלפק חסות מוזמנות לפנות למנכ"ל האיגוד בטלפון 03-5453206 ולקבל פרטים.

ענייני השבוע :

פסק הדין שהתקבל לפני החגים בעניינם של יבואני הרכב ומימוש אחריות היצרן, קיבל תנופה פרסומית דווקא השבוע ובהקף משולב של רוב העיתונות הכלכלית בישראל. פסק הדין אינו מפתיע מאחר והחקיקה בנושא והליך החקיקה היה ברור וחד משמעי – תנאי לקבלת רישיון יבוא רכב ליבואן ישיר הוא אספקת מימוש אחריות לכל רכב מאותו תוצר – גם אם הרכב יובא בייבוא אישי, בייבוא מסחרי על ידי יבואן זעיר (בעל רישוי יבוא עד 20 כלי רכב חדשים בשנה) או בייבוא מסחרי עקיף/מקביל. תנאי זה כולל הפקדת התחייבות יצרן (!!!) במשרד התחבורה ורק לאחר הפקדת ההתחייבות ועמידה בתנאים נוספים – יבואן ישיר מקבל רישיון ייבוא לשש שנים. החוק נכנס לתוקף באוקטובר 2016 (!!!) וכלל יבואני הרכב ( ישירים, עקיפים, זעירים וכד') יוצגו במהלך החקיקה וקיבלו רישוי בהתאם לחוק.

כזכור, מדינת ישראל (לא כולל את רשות המיסים ורשות התחרות המתנהלות כשותף עסקי של יבואני הרכב הישירים) החלה את הליכי פתיחת התחרות בתחום יבוא הרכב כבר בשנת 2004 ונכשלה הלוך וחזור ביישום התחרות בשל חוסר הבנת שווקי הרכב בעולם ובשל לחצים פוליטיים שונים ומשונים.

שר התחבורה הקודם, ישראל כץ, ישב בעצמו במשך שעות רבות בוועדת הכלכלה בשנת 2009 ותיקן את צו הפיקוח הישן ו… נכשל בזמנו.

ניסיונות כושלים אלה הניעו את השר לבטל את הצו ולייצר חקיקה ראשית וברורה ביחד עם תהליך מוסדר של פירוק כלל החסמים, בישראל ומחוצה לה, בכדי לייצר יכולת יישומית. השר, ביחד עם צוותו ובעזרת יו"ר וועדת הכלכלה דאז, איתן כבל – למדו ופירקו חסם אחר חסם. בכלל זה החסם העיקרי – האחריות .

איגוד המוסכים בישראל סייע למשרד התחבורה לבחון את כלל גורמי הכשל ולתקנם .

מהלכים אלה לפתיחת התחרות השלימו מבחינת האיגוד את תהליכי החקיקה המאפשרים לבעלי רישיונות מוסך לייבא חלקי חילוף מקוריים בהליך בירוקרטי נוח וקצר, לסחור בכלי רכב חדשים ומשומשים ובכך להוות אלטרנטיבה תחרותית מחד ומתן אפשרות לייצר באופן עצמאי ובלתי תלוי מסחר ותחזוקה לבעלי רישיון מוסך המודרים מהמועדונים הסגורים של יבואני הרכב/ליסינג/ביטוח.

פסק דין זה, ילווה אותנו גם ביישום התחרות בענף תיקוני תאונות הדרכים העובר היום רגולציית אפרטהייד מצד הפקידות השלטת המדינה ואנו בטוחים שבסופו של דבר עקרונות הדמוקרטיה והתחרות החופשית ינצחו גם את הפקידים הללו היושבים במשרד האוצר ומייצגים נאמנה את המועדנים הסגורים בתחום הביטוח.

המאבק ליישום תחרות בתחום הרכב והחלקים, בוצע דווקא על ידי נציגי רוב העוסקים בענף ובסיוע שר פוליטי שלא נכנע לתכתיבי הפקידים ו"שומרי הסף" שבזכותם כל פעולה וכל מוצר בישראל יקר באופן בלתי סביר ופוגע בהכנסה הפנויה של רוב הציבור העובד בישראל (דיור, רכב, בריאות, מזון, פנאי ועוד).

בכדי להבין את כלל החסמים שמדינת ישראל הציבה למתחרים בכלל ענפי הסחר והתחזוקה, הזמנו את ירון זליכה להרצאה ודיון בכנס הקרוב באילת וכן מרצים נוספים הבקיאים בתהליכי ייצור החסמים וייקור המוצרים בישראל. המשתתפים בכנס אילת, יקבלו מידע חשוב ורב משמעות שיסייע להם להניע שינוי ולייצר לעצמם סיכוי טוב יותר להתמודד את סיכוני ההווה וסיכוני העתיד בענף (הקרב על ייצור חסמים חדשים באמצעות הטכנולוגיה ו"שומרי הסף" – לא הסתיים.). הניצחון במאבק שלנו לפתיחת החסמים ולהנעת תחרות יהווה גם ניצחון צרכני לאזרחי ישראל והוא מבטא שותפות אמיצה בין העוסקים בענף המיוצגים על ידי האיגוד לבין הצרכן הישראלי.

בשלב זה, כלל המוצרים שיש להם אלטרנטיבה תחרותית – הוזלו לצרכנים בשנים האחרונות.

נכון להיום ולאחר כניסת החוק לתוקף יש כבר מעל 130 בעלי רישוי לייבוא רכב חדש בייבוא זעיר (רישוי לייבא עד 20 כלי רכב חדשים בשנה) ומספר בלתי מבוטל של יזמים העוסקים בייבוא מסחרי עקיף/מקביל ו/או שמקדמים תהליכים חוזיים בחו"ל ורישוי בישראל.

יישום אקלים תחרותי אינו הליך פשוט בישראל אבל הוא מתפשט לאיטו ויזמים ובעלי מוסכים בודקים את האופציות ולאט לאט מספר השחקנים גדל.

לאחרונה אישר משרד התחבורה ליזמים שונים לייבא כלי רכב חשמליים מסין עם הקלות כאלה ואחרות בתקינה ואנו כבר יודעים על מספר יבואני רכב "חדשים" שיתחילו בעתיד הקרוב לייבא כלי רכב חשמליים ואלה יתווספו לשחקנים הקיימים בשוק.

תהליכים אלה מוכיחים כי נחישות ועקביות ביחד עם נבחרי ציבור שטרם הושפעו לרעה והוטו לטובת ציבור מסויים במדינה, יכולים להניע שינוי ומתח תחרותי שכל כך נדרש בכדי לשמר את מהות החברה הדמוקרטית.

תוך כדי איסוף החומרים לסיכום השבועי, נודע לנו כי חברת ביטוח מסויימת (הפרטים אצלינו) החלה לבצע סבב אצל סוכני הביטוח המשווקים את מוצריה ובה הם דורשים כי סוכן הביטוח יתחייב להצליח להשפיע על לפחות מ 75% ממבוטחיו, הנזקקים להפעיל את הפוליסה בעקבות נזק תאונתי, לתקן את הרכב במוסכי ההסדר של החברה. אי עמידה בכמות ההפניות עלולה לבטל את זכיון ההפצה של סוכן הביטוח מחברת הביטוח. דרישה זו תוביל את סוכני הביטוח להתעסק ב"מוסכות" במקום שיווק פוליסות ואנו בטוחים שבסופו של תהליך לקוחות החברה ידירו רגלם ממי שמנסה להפעיל עליהם לחץ לבחור במי שלא בחרו…

לא ירחק היום שיבואני רכב ומוסכים ישפיעו על לקוחותיהם באיזה סוכן ביטוח/חברת ביטוח לבטח את הרכב ובאיזה לא. ערבוב המוצרים יוביל רק לתיקונים לא בטיחותיים ולשלל השפעות ואינטרסים שכולם אינם קשורים למהות של תיקון רכב.

הממונה על הביטוח הנוכחי, מאפשר בימים אלה לחברות ביטוח לנסות ולהשפיע בכל דרך על אופן בחירתו החופשית של בעל הרכב בספק השירותים שלו ומתערב בשווקים מקצועיים לא לו באופן הסותר באופן מוחלט את חוקי רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב ועדיין צוות משרד התחבורה (כולל השר הנוכחי) לא מעמידים את הרגולטור/"שומר הסף" הזה על טעותו.

אתמול, התראיין יו"ר האיגוד, רונן לוי, לחדשות ערוץ כאן 11 בכל הקשור לכיסוי והשחרת חלונות הרכב. מסתבר שהתופעה הבלתי חוקית הזו תופסת תאוצה וכידוע – מדינת ישראל אוסרת על השחרת שמשה קדמית והשמשות הקדמיות והמוסכים החוקיים המיוצגים על ידינו, מתבקשים שלא לעסוק בהדבקה בלתי חוקית של כיסויים אלה.

מועדים לשמחה ושבת שלום.

כניסה לחברים

הקליקו להרשמה