איגוד המוסכים בישראל

כנס חירום – ניסיון מחטף חקיקתי בעניין מוסכי ההסדר 21.8.2019

מגיעים ומשפיעים!

יום רביעי 21.8.19 – יס פלנט חיפה, למוסכים ולמרכזי שירות מאיזור הצפון 18:00-20:30. חיפה.
יום ראשון 25.8.19 – יס פלנט ב”ש למוסכים ולמרכזי שירות מאיזור הדרום 18:00-20:30 ב”ש.

על מה דנים?

במשך 8 שנים, מאז שהוועדה הממלכתית להגברת התחרות בענף הרכב קבעה שיש לבטל את הסדרי המוסכים בישראל בכדי לנטרל את השפעת חברות הביטוח מאופן תיקון הרכב ומשליטה על שמאי הרכב והמוסכים, התקיימו דיונים בכנסת לביטול השיטה הקיימת באופן שיוסכם על משרד התחבורה, משרד המשפטים הממונה על התחרות, חברי וועדת הכלכלה והממונה על הביטוח והאיגודים הרלוונטיים – מוסכים, ביטוח ושמאים.

לפני כשנתיים הגענו לפשרה על מתווה מוסכם ובו יוכלו כלל בעלי רישיונות המוסך להפוך ל”מוסך הסדר”..

לאחר השימועים שנערכו לכלל הצדדים בשנת 2017 , “נעלמו” לפתע נציגי הממונה על הביטוח למשך כשנתיים.

ובחודשים האחרונים, “כך פתאום” – לאחר פיזור הכנסת והממשלה – צצה רפורמה המטעה את הציבור על “תוכניות ביטוח” מוזלות ובהן חברת הביטוח תבחר עבור המבוטח את המוסך המתקן ואת השמאי המלווה. 
התוכניות המוזלות המוצעות, כך לפי בדיקתנו, הן סתם כיסוי תקשורתי ל”אין כל חדש” מאחר וניתן גם היום לרכוש רק פוליסה ללא כיסויי גרירה וכד’ ובכך להוזיל את עלות תכנית הביטוח.

גרוע מכך – מנתונים שהועברו לנו בכל הקשור לפוליסה דומה שחברת כלל הפעילה לפני כשנתיים – 92% מהלקוחות שהפעילו את הביטוח לאחר קרות נזק – לא ידעו בכלל שהם רכשו “פוליסה סגורה” עם התחייבות לתיקון רק במוסכי ה”רשימה” של כלל. משמע – שווקה תכנית ביטוח “זולה” שהמבוטח לא ידע מה הוא רוכש. חברת כלל כיסתה, בסופו של דבר, חלק ניכר מעלויות התיקון למבוטחים שתיקנו את הרכב במוסכים שלא נכללו בהסדר הסגור בשל השיווק המוטעה של ה”תכנית” הפסולה והבלתי חוקתית שהפעילה.

תוכניות הביטוח המוצעות בימים אלה על ידי הממונה על שוק ההון והביטוח, הן העתק מלא מהמוצג על ידי חברת ביטוח ישירה וסנכרון עם תכניות “נבחרת המוסכים” … וההוזלה בכלל לא קיימת –
פשוט רוכשים פוליסה ללא כתבי שירות… אחיזת עיניים ולא רפורמה.

עובדה זו מוכיחה מי שולט נכון להיום על המשרד הממשלתי שנקרה : “רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון.”

למרות האמור, הממונה על הביטוח הנוכחי , ככל הנראה, בלחץ חברות הביטוח- החליט שאדם שרוכש פוליסה ללא כתב שירות של גרירה, למשל, יהיה חייב להיכנס למוסך שחברת הביטוח תבחר (מה הקשר בין כתב שירות שלא נרכש לבין שליטת חברת הביטוח בזהות המוסך המתקן? לאלוהים פתרונים) …

כך מנסה הממונה החדש על הביטוח בישראל להפריט את תפקידו של שר התחבורה המעניק רישיונות למוסכים ולספקי חלקי חילוף בישראל – לחברות הביטוח.

שר התחבורה נתן – חברת הביטוח לקחה.

במקום להפוך את כלל המוסכים ומרכזי השירות בישראל בעלי הרישיונות לנגישים לצרכנים (ובהתאם לדרישת וועדת הכלכלה בכנסת והוועדה הממלכתית להגברת התחרות בענף הרכב) – מנסה הממונה לאפשר לחברות הביטוח – תחת חוק מסמיך מטעמו – לקבוע רשימה מאד מצומצמת של מוסכים שיהיו זמינים ללקוח/מבוטח.

מתי הוציא המפקח את טיוטת הרפורמה ? – בזמן שוועדת הכלכלה פוזרה (היא הניעה את התהליך) ובזמן ממשלת מעבר.
בקיצור – מחטף חקיקה המריח וזז כמו “קומבינה” ושת”פ ברור בין המפקח למפוקחיו?!

איגוד המוסכים פועל לפתוח את הנגישות השווה לכלל הלקוחות / מבוטחים / ניזוקי צד ג’ – לכלל המוסכים בעלי הרישיונות בישראל.
לצערנו, כבר היום בכדי שמוסך או מרכז שירות יוכל לקבל זמינות לעבודה, הוא חייב ל”שמן” מישהו – או את חברת הביטוח, או סוכן ביטוח, או חברות הקשורות לביטוח ומאגדות מוסכים וכד’.

את המצב הנוכחי רצינו לשנות והנענו תהליך ארוך שנמשך לשווא במשך שנים ארוכות לשינוי בוועדת הכלכלה של הכנסת. במקום זאת קיבלנו – הצעה/רפורמה המעוניינת לעגן שיטות והתנהלות המזכירות סצנות מסדרת הטלוויזיה “סופרנוס” – ואת זה מציעה רשות !!!

מלבד נזקי הפגיעה בזכויות הטבעיות לעיסוק ולמשלח יד במדינה דמוקרטית – למצב הנוכחי ולעיגונו תחת חקיקת משנה, יש תופעות לוואי של הנמכה דרסטית של סטנדרט הבטיחות בתיקון הרכב, העצמת תרבות השוחד והגדלת עלות הנזק בשל עלויות שוחד ההפניות (עם הביקוש עולה המחיר…)

תגיעו.