איגוד המוסכים בישראל

אתמול בועידת שירותי רכב ותחבורה של איגוד המוסכים:

18 מאי, 2011 

-הודעה לעיתונות-

אתמול בועידת שירותי רכב ותחבורה של איגוד המוסכים:

תוקם ועדה מיוחדת לריכוז לקחים מחקירות עומק של תאונות דרכים שיופצו לציבור בעלי מקצועות הרכב ולכלל משתמשי הרכב בישראל. הועדה הינה יוזמה של איגוד המוסכים בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה.

שר התחבורה, ישראל כץ: “כדי לשמור על תחזוקה נכונה משרד התחבורה יעדכן נהלים ודרישות ויגביר פיקוח ובקרה, אמשיך לתמוך בחוק שאוסר לתקן רכב במוסך פיראטי. מוסכים אלו מהווים גורם עיקרי לרכב לא תקין”.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים: “לצערי, קל יותר להאשים את הגורם האנושי, אך מאפייני הרכב מהווים גורם משמעותי בהיווצרות ובגרימת תאונות דרכים. אני מקווה שהועדה תתרום להגברת המודעות בקרב העוסקים בתחום למניעת כשלים טכניים ברכבים ובקרב הנהגים לתחזוקה בטוחה יותר של  רכבם”.

ד”ר משה בקר, מומחה לבטיחות בדרכים: ” רכבים מתוחזקים ותיקון נכון ומקצועי יפחיתו את כמות הנפגעים ב 50%. בסטטיסטיקה של המשטרה 0.5% מתאונות הדרכים נגרמות בגלל כשל טכני וזהו הבלוף הגדול ביותר”.

בועידת שירותי רכב ותחבורה מטעם איגוד המוסכים שהתקיימה אתמול בגני התערוכה במסגרת תערוכת טכנוקאר, הכריז רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים כי ביזמת האיגוד תוקם ועדה לריכוז לקחים מחקירות עומק של תאונות דרכים. לקחים אלה יפצו לציבור בעלי מקצועות הרכב – מנהלים מקצועיים, שמאי רכב, קציני בטיחות בתעבורה וכן לנהגים. הועדה אושרה ע”י מנכ”ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ. הרכב הוועדה יכלול את נציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים, אלכס בוגטיקוב – ראש אגף הפיקוח על המוסכים במשרד התחבורה, נציג מועד ענף רכב באיגוד שמאי הביטוח, נציג מאיגוד קציני הבטיחות ונציג מארגון מנהלי תעבורה. לדברי לוי: “לצערי, קל יותר להאשים את הגורם האנושי, אך מאפייני הרכב מהווים גורם משמעותי בהיווצרות ובגרימת תאונות דרכים. אני מקווה שהועדה תתרום להגברת המודעות בקרב העוסקים בתחום למניעת כשלים טכניים ברכבים ובקרב הנהגים לתחזוקה בטוחה יותר של  רכבם”.

בועידה שהונחתה ע”י דניאל פאר השתתפו– 800 איש, ביניהם: שר התחבורה – ישראל כץ, ח”כ זאב בילסקי, נציגי ממשל, ראשי עמותות וארגונים, בכירי ענף הרכב והתחבורה בישראל, אנשי מקצוע בתחומי הרכב והתחבורה, הרגולציה, השמאות, הביטוח והליסינג ועוד.

שר התחבורה, ישראל כץ, פתח את הועידה ואמר כי כדי לשמור על תחזוקה נכונה משרד התחבורה יעדכן את הנהלים והדרישות ויגביר פיקוח ובקרה על מוסכים ומכוני רישוי. משרד התחבורה ממשיך במאבקו נגד המוסכים הפיראטיים, החוק תקוע בכנסת ואני אשמח לדחוף ולקדם אותו, מוסכים פיראטיים הם גורם עיקרי לרכב לא תקין. אנו מנסים לייעל את עבודתנו מול המוסכים ולקדם את לימודי הרכב בישראל, דבר שיקרה כבר בשנת הלימודים הקרובה בה ייפתחו מגמות “אוטוטק”. איגוד המוסכים פועל רבות למען הענף כי אכפת לו. אני פונה לאיגוד ואומר לו כי כל מה שתרצו לתרום: לקחים, מחשבות, רעיונות, תביאו אלינו לעובדי המשרד ואנו נעזור לכם לקדם. אני מברך את האיגוד על היוזמה ועל הפעילות הברוכה שלו.

חה”כ זאב בילסקי נשא גם הוא דברים בועידה ואמר כי הוא רוצה לעזור במאבק להצלת חיי אדם. ישראל מפקירה תושביה בדרכים ונהרגו פה יותר אנשים בתאונות מאשר בכל מלחמות ישראל גם יחד. לדבריו, כבר מזמן המליץ ד”ר משה בקר כיצד לטפל בכביש הערבה והנה רק לאחרונה כ – 30 איש קיפחו חייהם בכביש זה. כאשר באים למוסך, רוצים לחסוך ואי תקינות הרכב היא גורם מספר אחד לתאונות, משום מה מזלזלים בזה וכל מי שחפץ מקים מוסך, לא ברור כיצד המדינה מאפשרת דבר כזה וזוהי שליחותי בכנסת, אעשה הכל בחקיקה ובעשייה כדי לשנות את המצב הזה”.

בהמשך הערב, הועידה עסקה בנושאים שהינם מהותיים לעתידו של הענף ופרטה את פעילותו של איגוד המוסכים לטובת כלל העוסקים בענף ולטובת הציבור. האיגוד בחר לעסוק בשני נושאים מרכזיים במסגרת הפאנלים שיתקיימו במהלך הועידה.

הפאנל הראשון עסק בעתידו של החינוך הטכנולוגי ותדמית מקצועות הרכב.

במסגרת הפאנל אמר צבי פלג, מנכ”ל רשת אורט כי על מנת להשיג כוח אדם איכותי יש להקרין אליטיסטיות ולכלול במסלולי הלימודים להנדסאי רכב זכאות לבגרות עם אופק אקדמאי. עוד הוסיף פלג כי אם אוניברסיטת ת”א והטכניון היו פותחות מגמות של מהנדסי רכב זה היה תורם להעלאת התדמית.

אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה אמר כי בשנת הלימודים הקרובה תיפתחנה ארבע מגמות “אוטוטק” בבתי הספר התיכוניים מכיתה ט’ עד י”ג במטרה להעלות את כמות ואיכות כוח האדם בענף הרכב. 

אביהו בן נון, חבר דירקטוריון U.M.I ויוזם הפרויקט הטכנולוגי “פירסט” לילדים ובני נוער, אמר כי יש לחזק את תדמית המקצוע ולמשוך ילדים כבר מגיל צעיר לתחום באמצעות חשיפת טכנולוגיה מתקדמת בדרך תחרותית ויצירתית, דבר שלדבריו מביא למוטיבציה בלתי רגילה.

משה שינה, מפקח למקצועות הרכב במשרד התמ”ת אמר כי משרד התמ”ת מכשיר כמות אדירה של תלמידים במקצועות הרכב, אך יש לפתח, לעדכן, להשקיע ולתאם את תוכניות הלימודים עם משרד התחבורה, משרד החינוך ואיגוד המוסכים ולהבטיח ניידות בין המערכות – הלימודית, הצבאית והמקצועית וכי  יש למצות מבחינה מקסימאלית את יכולתו של התלמיד.

אבי אורן, יו”ר המכללה הטכנולוגית לרכב מבית איגוד המוסכים אמר כי הוא מאמין ששילוב בין זרועות האגפים הממשלתיים, המקצועיים, הצבאיים והתעשייתיים יציבו את הענף במקום לו הוא ראוי.

בדבריו התייחס לשלושה מישורים: במישור החינוכי כדי לייצר פתרון אולטימטיבי ארוך טווח המושתת על יסודות מוצקים, יש ליצור רפורמה רדיקאלית בחינוך הטכנולוגי שיכלול תכניות לימוד עדכניות עם התנסות פרקטית ברמה גבוהה והכשרת  סגל הוראה איכותי. במישור הצבאי, בכדי שבוגרי התיכון והמכללות ישתלבו במעגל העבודה בתום השירות, יש לבנות עבורם מערך שיבוץ דיפרנציאלי  במגמות הרכב ביחידות צה”ל השונות. במישור של הכשרות מבוגרים יש לאמץ את המודל הגרמני. ביחד עם יזם המתמחה ליחסים בינ”ל ממכללה טכנולוגית בארץ ואיגוד המוסכים הגרמני, אנו מריצים פיילוט שנוחל הצלחה רבה זו שנה שלישית בהכשרת מייסטרים לרכב, המבוססת על הדגם הגרמני. אורן פנה בסיום דבריו למשרד התחבורה ומשרד התמ”ת  וביקש לתת ביטוי מעשי ללימודים באמצעות התמחות הלכה למעשה במוסכים ואמר כי איגוד המוסכים עומד לשירותם בנושא זה.

תא”ל צביקה קראוס, קצין חימוש ראשי אמר כי האתגר של חיל החימוש הוא להביא את בוגרי מקצועות הרכב האיכותיים מבתי הספר התיכוניים לשרת בחייל ועל איגוד המוסכים לספק להם בשחרור אופק מקצועי. לדבריו, כיון שצה”ל נמצא בתווך בין הלימודים ליישום המקצועי, ביכולתו להשפיע על ההכשרה ועל המוטיבציה של החייל להמשיך במקצוע לאחר שחרורו ואף לשרת בו במילואים.

הפאנל השני עסק בקשר בין הכשל הטכני לתאונות הדרכים ובחשיבות הקמתו של מאגר מידע לתועלת הציבור.

במסגרת הפאנל אמר  אורי מיימון, מנכ”ל מר”מ (מידע רכב ממוחשב) כי ניתן לבנות מאגר נתונים מועיל וגדול לטובת כלל הציבור שיספק אינפורמציה ביום מכירת הרכב. יש להרים את הכפפה של גילוי נאות. ביכולתנו לבנות מאגר כזה,  זהו דבר לא פשוט כי הוא דורש שיתוף פעולה בין גורמים רבים בענף הרכב, אך זה אפשרי ואנו עובדים על זה כבר כשנה.

אלכס בוגטיקוב, ראש תחום שירותי תחזוקה במשרד התחבורה אמר כי משרד התחבורה עומל על מאגר חיוני וחשוב בזמן קנייה ומכירה, שנבנה בעזרת איגוד המוסכים, איגוד מכוני הרישוי, איגוד שמאי הביטוח ואיגוד יבואני הרכב. בזמן הקרוב כל אישורי התקינות של אותם בעלי מקצוע יעברו דרך המנגנון הזה ויגיעו בסופו של דבר לצרכן.

ד”ר משה בקר, מומחה לבטיחות בדרכים אמר כי רכבים מתוחזקים ותיקון מקצועי נכון הן מצד הממשלה והן מצד הציבור יפחיתו את כמות הנפגעים ב 50%. בסטטיסטיקה של המשטרה 0.5% מתאונות הדרכים נגרמות בגלל כשל טכני וזהו הבלוף הגדול ביותר. כאשר כן מתבצעים מחקרי עומק של תאונות דרכים, מגלים כי בין 4% ל 20% מהתאונות מתרחשות בגלל כשל טכני, אבל האינטרס של הפרקליטות הוא להעמיד מישהו לדין, לכן המשטרה לא מעוניינת להוריד מהאשמה של הנהג ולכן ממעטת לדווח על כשלים טכניים כגורם לתאונות. כאשר החלו להיכנס סטנדרטים בטיחותיים כגון כריות אויר ועוד, רמת התאונות ירדה ב 40%. מתעסקים רק עם האשמים ולא עם אמצעי הבטיחות והגיע הזמן לחקור שיטתית ויסודית מהי הבעיה ומהו הפיתרון.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים אמר בפאנל כי אנו חיים באקלים שונה שבו אין כבוד לרישיון, לאיכות ולתקינות. אנשים עובדים ללא רישיונות ומדובר בתופעה אדירה. הרעיון במאגרי המידע הוא שרכב שלא תהיה לו היסטוריה לא יהיה לו ערך, ממש כמו רכב שעבר תאונה. דבר כזה יצמצם גם את תופעת המוסכים הפיראטיים.