איגוד המוסכים בישראל

ביקורת חריפה על הפיקוח על מכוני רישוי ומוסכים בוועדה לביקורת המדינה שהתכנסה השבוע בעקבות התאונה הקשה שהתרחשה בטבריה בשבוע שעבר.

‏29 מאי, 2012

-הודעה לעיתונות- 

ביקורת חריפה על הפיקוח על מכוני רישוי ומוסכים בוועדה לביקורת המדינה שהתכנסה השבוע בעקבות התאונה הקשה שהתרחשה בטבריה בשבוע שעבר.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים: “יש יותר מ 2,000 מוסכים פיראטיים ולא 300 כפי שטוענים במשרד התחבורה ובנוסף תאונות רבות נגרמות בגלל כשל טכני, אך אם לא בודקים כשלטכני ויש רק 4 פקחים שתפקידם לאכוף פעילות של מוסכים פיראטיים, ברור הוא שנתוני משרד התחבורה יהיו שגויים”.

יו”ר הועדה, חה”כ אורי אריאל:“המצב רחוק מלהשביע רצון. יש לפעול בשטחי הרשות, יש להוסיף תקנים לפקחים, יש לבצע יותר חקירות עומק. אני מבקש ממשרד התחבורה לקבל תוך 3 חודשים נוהל כיצד תגיע הפקת הלקחים מחקירות עומק של תאונות לכל המוסכים”.

דו”ח מבקר המדינה חשף מחדלים בבקרה על מכוני רישוי ועל מוסכים, על פי דו”ח המבקר, בישראל 5,000 מוסכים פעילים, אך משרד התחבורה לא מבצע בהם בדיקות בטיחותיות. כך למשל, התברר כי ב-11 מוסכים לא נעשתה ביקורת אחת ביותר מ-10 שנים, ב-83 לא בוצעה בחמש עד עשר שנים, ואילו ב-715 מוסכים לא נערכה ביקורת בשנתיים עד חמש השנים האחרונות.

עוזי יצחקי, ממלא מקום מנכ”ל משרד התחבורה אמר בוועדה כי : “ניתן לראותאת מגמת הירידה בתאונות הדרכים, אנו שואפים ומתחייבים לעשות הכל והשקענו גם מיליארדים בתשתיות, מצלמות מהירות ועוד”.  יצחקי טען כי מ 2010 ועד 2012 ניתן לראות גידול בפיקוח משרד התחבורה על מכוני הרישוי והמוסכים, כמו כן התחייב יצחקי לתוספת של 6 פקחים נוספים עד סוף הרבעון השלישי של 2012, בנוסף לשמונת הפקחים הקיימים היום, כאשר, בהמשך יתווספו עוד 13 פקחים. לדברי יצחקי בישראל פועלים כ – 300 מוסכים פיראטיים .

אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה ציין כי: “משרד התחבורה פועל ביחד עם יחידת אתגר במבצעי פשיטה על מוסכים בלתי חוקיים”.

מפקד יחידת אתגר גיא ניר אמר כי: “השנה ביצעה יחידת אתגר 400 ביקורות במוסכים במסגרתם נבדק המקור של חלקי החילוף על פי חוק רישום חלקי חילוף”. ניר ציין כי הקושי הגדול הוא בפעילות אכיפה בשטחים היות ונדרש תיאום מלא עם הצבא וכן בגלל שהחוק מקשה לפעול כנגד פלשתינאים.

ניצב משנה מאיר אור, ראש מחלקת התנועה אמר כי: “כמעט ולא נגרמות תאונות בגלל כשל טכני”. לטענתו – “במהלך 2011 בכ 30,000 כלי רכב נמצאו ליקויים והליקויים הבטיחותיים הופנו לבחינה חוזרת של מכון הרישוי”.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים אמר כי: “נתוני משרד התחבורה אינם נכונים היות ויש כ – 2,000 מוסכים פיראטיים ולא כ – 300 כפי שאמר יצחקי. כיצד ייתכן שיש 300 אם לנו יש רישומים שרק בשפרעם ישנם יותר מ- 50 מוסכים כאלה ובירושלים יותר מ – 100 מוסכים כאלה?”.  הבעיה היא לדברי לוי כי 4 מפקחים שהוקצו למוסכים הפיראטיים אינם מספקים וכיוון שאין מספיק כוח אדם, אין אכיפה של מוסכים פיראטיים, מה שיוצר דאטה שגויה במשרד התחבורה.

לוי התייחס לדברי ניצב משנה מאיר אור ואמר שאם הכשל הטכני לא נבדק, זה ברור שהנתונים יצביעו כביכול על כך שהתאונות אינן נגרמות מכשל טכני. לוי הסביר כי מדובר בשאלת הביצה והתרנגולת – אם חושבים שאין כשל טכני, לא מתקצבים חקירות עומק של תאונות דרכים ואם אין חקירות עומק, לא נבדק כשל טכני וכך מתקבלים הנתונים השגויים. עובדה היא שבכביש 6 ישנם 9 תאונות מידי שנה בגלל צמיגים.

למוסכים הפיראטיים לדבריו, אין ציוד מתאים, אין נגישות למידע, ישנה הפקרות בחלקי החילוף, והטיפולים אינם מתבצעים על פי הוראות היצרן ולכן מדובר בסיכון בטיחותי של ממש.

יש כאן הפקרות טוטאלית וצריך לקחת את זה בידיים, לא מספיק לבוא לכאן עם מצגות וכביכול נתונים, חשוב לחקור תאונות דרכים בחקירות עומק ולהפיץ את הפקת הלקחים לכל המוסכים וחשוב לעצור חלקי חילוף מסוכנים מלהגיע לארץ!

ד”ר שי סופר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר כי ברשות עושים חקירות עומק של תאונות דרכים ומטרתם להגיע ל – 10 חקירות כאלה בשנה. כשנשאל ע”י חה”כ אריאל יו”ר הוועדה, כמה חקירות עומק הם ביצעו עד עתה? השיב סופר: “חקירה אחת”.

יו”ר הועדה, חה”כ אורי אריאל סיכם את הישיבה באומרו כי המצב הינו רחוק מלהשביע רצון. הוא פנה למשרד התחבורה בבקשה לעשות יותר, לזרז את התקנים לפקחים נוספים ולקדם את מה שכבר יש לו אישור תקציבי ממשרד האוצר. כמו כן, יש לפתור את הבעיה של פעילות בשטחי הרשות וכן לבצע יותר חקירות עומק של תאונות. בנוסף, ציין כי חשוב מאוד לעשות הפקת לקחים ולהפיץ זאת לכל המוסכים דרך איגוד המוסכים. אריאל ביקש ממשרד התחבורה לקבל תוך 3 חודשים נוהל כיצד תגיע הפקת הלקחים לכל המוסכים.