איגוד המוסכים בישראל

הסוף לקומבינות סוחרי הרכב?

הסוף לקומבינות סוחרי הרכב?

נציגי איגוד המוסכים התלוננו בוועדת הכלכלה שדנה בחוק רישוי שירותים לרכב על כך שלא מחייבים את סוחרי הרכב ברישיון ויו”ר הוועדה ח”כ פרופסור אבישי ברוורמן דרש ממנכ”ל משרד התחבורה: ” חייבו את סוחרי הרכב ברישוי”!

שני הישגים משמעותיים לטובת הצרכנים  נרשמו היום בוועדת הכלכלה בדיון על חוק רישוי שירותים לרכב, שמטרתו לפתוח את התחרות בענף הרכב. האחד –יקום סוג חדש של מוסך שייקרא “מוסך מומחה” על פי סטנדרטים שיקבע משרד התחבורה ויהווה תחרות הוגנת עבור בעלי הרכבים מול מוסכי היבואן מחד וישפר את האיכות הטכנולוגית של מוסכים עצמאיים מאידך. והשני – סוחרי הרכב יחויבו ברישיון, ורכישת רכב יד שנייה תהפוך בטוחה יותר. כך למעשה, כלל העוסקים בשיווק ובשירות של כלי רכב יחויבו ברישוי ובפיקוח.

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה, עלתה היוזמה של משרד התחבורה להוסיף למוסכים הכללים ולמוסכי היבואן עוד סוג של מוסך שייקרא מוסך מומחה. עבור סוג זה של מוסך, יקבע משרד התחבורה סט חדש של סטנדרטים שרק מי שיעמוד בהם יקבל את אישור המשרד להיקרא “מומחה”. זאת על מנת לפתוח את התחרות בענף תיקוני הרכב ולאפשר למוסכים עצמאיים לשרת ולתקן כלי רכב מודרניים.

נציגי איגוד יבואני הרכב התנגדו לרעיון המוסך המומחה והציעו לקרוא לסוג החדש של המוסכים “מוסך עצמאי ייעודי” ולא מוסך מומחה.

לדברי רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים: “באירופה אין יבואנים, היצרן מפיץ את כלי הרכב ואת הזיכיונות לסוכני המשנה באופן ישיר. היצרנים שם מחויבים על פי חוק לספק מידע, ציוד והכשרות גם למוסכים עצמאיים. גם באירופה המוסכים העצמאיים המתמחים בסוג רכב ספציפי נקראים :”מומחה”. בישראל אין נציגות עצמאית של יצרן הרכב אלא יבואני רכב ומשרד התחבורה מתאים את החקיקה לרפורמות שנכנסו לתוקף באיחוד האירופי החל מחודש ינואר בשנה זו (2013). המונח “מומחה” הוא לא מטעה, אלא להיפך –  הוא מספק העדפה מתקנת כי הציבור ידע שיש מוסכי ביניים שעומדים בסטנדרטים של משרד התחבורה והם לא מוסכי יבואן והם מפוקחים ישירות על ידי הממשלה והפיקוח עליהם יהיה אדוק יותר מהפיקוח של יבואן רכב. מוסך מומחה יצטרך לעמוד בסטנדרט ולהוכיח אותי מידי שנה כדי שמשרד התחבורה יחדש לו את הרישיון, זאת להבדיל ממוסך יבואן שלא צריך לחדש כל שנה אלא רק מחויב בהשתלמויות וברגולציה עצמית. לוי הוסיף: “למה כל עו”ד יכול לקרוא לעצמו מומחה בדינים מסוימים ומוסך לא? ודווקא פה מדובר בסטנדרטים מחמירים של משרד התחבורה ולא סתם כי מישהו החליט על עצמו שהוא מומחה כמו במקצועות אחרים”.

לדברי אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה: “יש לנו כמשרד התחבורה אחריות מסוימת, אנחנו צריכים לוודא שהרמה של המוסך המומחה עומדת בתקן. אנחנו מוציאם נוהל שעובר הליך שימוע אצל כל הגורמים הרלוונטיים ותהליך אישור מסודר.

ח”כ פרופסור אבישי ברוורמן, יו”ר ועדת הכלכלה סיכם: ” אין לי בעיה עם המומחה, אבל חשוב שברגע שיש עבירה תהיה אכיפה כמו שצריך.”

בהמשך הדיון, משרד התחבורה הציג את נושא של סוחר ברכב מיבואן. כיום, סחר בכלי רכב מוסדר באופן וולונטרי בתקנות התעבורה. יש קבוצה ייחודית של סוחרים שקונים מיבואן, רכב שהוא לא יד ראשונה אבל הוא  “כמו חדש”. כיוון שלמי שעוסק בתחום יש יכולת פיננסית, ביקשו במשרד התחבורה לחייב את אותה קבוצה ברישיון מיוחד שייתן לקונים את אותה הבטחה צרכנית כפי שנותן היבואן.

בשלב הזה, התרעמה היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו”ד אינגריד הר –אבן: “למה הם צריכים רישיון? למה לא להסתפק בהסכם שלהם מול היבואן? יש פה הגבלה של התחרות, זה מצמצם את התחרות”.

היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו”ד שרית זוכוביצקי, ענתה: ” להטיל חובות זה רק ע”י הטלת רישוי, ואז אפשר לאכוף ולהטיל סנקציות, הרישוי הוא לטובת הצרכן”

עו”ד הר – אבן טענה: “אם כך, אז מדובר באפליה. כי למה לא מחייבים גם את סוחרי הרכב ברישיון? הלא ידוע כי צרכנים רבים קונים רכב משומש כחתול בשק ונופלים בפח, זה פוגע הן בכיסם והן בבטיחותם. זאת הבעיה הכי גדולה בשוק. או שמחייבים את כולם ברישיון, או שלא”

בהקשר זה, ייאמר כי איגוד המוסכים נאבק שנים בתופעה של סוחרי רכב חאפרים שמפילים לקוחות תמימים בפח ושמתקנים את כלי הרכב לפני המכירה במוסכים שאינם חוקיים ובאמצעים בלתי כשירים ובטיחותיים.

ברוורמן, השתכנע וקבע: “חייבים להתייחס לזה בחוק ולהוסיף לזה סעיף”. ברוורמן פנה לעוזי יצחקי מנכ”ל משרד התחבורה בדרישה: ” תשבו עוד שבוע שבועיים ושיהיה חוק טוב, תוסיפו את זה!”