איגוד המוסכים בישראל

הסכמה גורפת בועדת הכלכלה:לקדם את חוק איסור תיקון רכב במוסך פיראטי.

הסכמה גורפת בועדת הכלכלה:

לקדם את חוק איסור תיקון רכב במוסך פיראטי.

איתן כבל, מגיש הצעת החוק: “מטרת החוק היא לנסות ולהסדיר את אחד העיסוקים היותר פרוצים שקיימים היום במערכת, והחשיבות שלו ביחס לעיסוקים אחרים היא שהוא נוגע לחיי אדם”. יהודה עטר, מפקד יחידת אתגר במשטרת ישראל: ” יחידת אתגר מבקרת במוסכים הפיראטיים ונתקלת בחיבור של שני כלי רכב יחדיו – חלק חוקי לחלק גנוב, ואותם רכבים נעים בכבישי ישראל. החוק יאפשר לנו בקרה טובה יותר וצמצום הגנבות”.עו”ד יוסי כץ, ממנסחי החוק: “כפי שחלה עלי אחריות מוגברת כאשר אני נוהג בכביש, כך עלי לדעת שכאשר אני מוסר רכב, אני לא מוסר את מכונת הגילוח שלי לתיקון, אם הסנקציה תהיה רק על בעל המוסך, לא תצליחו, לעקור את התופעה מהשורש, אסור לפתור מאחריות את מי שבוחר לתקן במוסכים אלו”.

 אתמול (24.1.11) התקיים דיון בועדת הכלכלה בנוגע לחוק איסור תיקון רכב במוסכים פיראטיים. במהל הדיון, שהתקיים בהשתתפות נציגים שונים מתחום הרכב, הובעה הסכמה גורפת לקידום החוק ולאישורו.

 

הצעת החוק שעברה בקריאה טרומית (ב 1.11.10), הוגשה ע”י חה”כ  איתן כבל, אברהם מיכאלי ואורי אורבך. על פי הצעת החוק, הפעלת מוסך בלתי מורשה וכן טיפול רכב במוסך בלתי מורשה יהוו עברה פלילית שעונשה קנס כספי בגובה 20,000 ₪ ובעליו עלול להיפסל בעתיד מלקבל רישיון להפעלת מוסך או הסמכה כמנהל מוסך. בנוסף, רישיון הרכב של מי שטיפל במוסך זה יישלל עד שתקינות הרכב שלו תוכח באמצעות הגורמים המתאימים.

 

בשנים האחרונות גדלה התופעה של תיקון רכבים במוסכים פיראטיים הפועלים ללא הסמכה וללא רישיון, תוך העלמת כספים מרשויות המיסוי. במוסכים אלה נעשה בין היתר שימוש בחלפים גנובים, לא איכותיים ולא בטיחותיים. כמו כן, כיון שמוסכים אלה אינם נמצאים תחת פיקוח, אין לדעת מהם מצבם הבטיחותי של הרכבים המטופלים בהם.  מה גם שאותם מוסכים מהווים את אחד הצרכנים העיקריים לחלפים גנובים, ולכן הצעת חוק זו תביא לצמצום בתופעת גנבות הרכב.

 

חה”כ איתן כבל אמר כי מטרת החוק היא לנסות ולהסדיר את אחד העיסוקים היותר פרוצים שקיימים היום במערכת, והחשיבות שלו ביחס לעיסוקים אחרים היא שהוא נוגע לחיי אדם. לדבריו, להשלטת סדר במערכת הפרוצה הזאת יש שתי משמעויות, האחת – הוא יוריד משמעותית את הסחר בחלפים גנובים שהם בד”כ גם לא תקינים והשנייה – הטיפול ברכב ייעשה בצורה מקצועית יותר ובטיחותית יותר.

 

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים אמר בדיון כי חלק גדול ממה שהגדיל את תופעת המוסכים הפיראטיים הם חברות הביטוח והליסינג אשר “מטפחות” שוק משני של מוסכים פיראטיים במדרכות ובחצרות הבתים, מוסכים ללא רישיון וללא פיקוח, במקומות לא מוסדרים, ללא ציוד טכני מתאים. לוי התייחס בדבריו לבטיחות הרכבים אשר מטופלים במוסכים אלה והזכיר לנוכחים את המקרה הנורא שבו נהרג אשר אוחנה ז”ל, בחור צעיר בן 23, בגין משאית שבלמיה טופלו באופן פיראטי ובעקבות כך היא פגעה ברכבו של ההרוג. כן התייחס לוי לתופעת זיהום האוויר והקרקע שגורמים המוסכים הפיראטיים, ששופכים את שמניהם לביוב ולניקוז, זאת בעוד המוסכים החוקיים נדרשים להשתמש במפרידי שומנים, בשמנים ובפילטרים תקניים וכדומה. עוד הוסיף לוי ואמר כי המוסכים הפיראטיים יוצרים ביקוש לגנבות רכב היות והם זקוקים לחלפים זולים בכדי להיענות לביקושים. בנוסף לדבריו, בניגוד למפעילי המוסכים הפיראטיים – המוסכים החוקיים נדרשים לכ -5  שנות לימוד וכ – 7 שנות ותק, הכשרות רבות מטעם משרד התחבורה, השקעת כספים, תשלומי מיסים וכדומה, ולכן חוסר טיפול או התעלמות מתופעה זאת היא הפרת חוזה של המדינה באופן בוטה בינה לבין העוסקים החוקיים ויש למצוא כלים במהירות האפשרית לצמצום התופעה.

 

צבי יוזנט, מנכ”ל איגוד קציני הבטיחות אמר כי ישנם קציני בטיחות ששולחים למוסכים בלתי מורשים בתואנה שאין חוק האוסר זאת. מה גם שאין ספק שהחוק יתרום לצמצום תופעת גנבות הרכב ולכן הוא תומך בחוק בכל מאודו.

 

אבי גלנצר, יו”ר איגוד מכוני הרישוי והבדיקה, אמר כי ישנם רכבים לאחר תאונה שחברות הביטוח מוכרות לסוחרים, אותם סוחרים מתקנים את הרכבים במוסכים בלתי מורשים בכדי להוזיל עלויות, הרכבים הללו מגיעים למכוני בדיקה בלתי מורשים ובלתי מיומנים ובסופו של דבר אותם רכבים נרכשים ע”י אזרחים תמימים. ולכן, לדבריו, חשוב כי החוק יכסה גם את אותם מכוני בדיקה.

 

אלכס בוגיטוב, ראש תחום שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, דיבר על המוסכים הפיראטיים כעל מסכני חיים והדגיש את חשיבותו ואת חשיבות מתן סמכויות האכיפה של חוק זה לפקחי משרד התחבורה וכן אמר שהעובדה שאין הפרדה ברורה בין כל מקצועות הרכב, איננה סיבה לעכב את החוק, כיוון שמשרד התחבורה עובד בימים אלה על איחוד המקצועות בתחום הרכב.