המהדורה המרכזית
-רונן לוי
הזדמנות היסטורית לשינוי – אימוץ המלצות וועדת זליכה:
השבוע פורסמו ההמלצות הסופיות (קישור לקובץ) , יחד עם הודעת שר התחבורה מר ישראל כץ כי יאמץ אותן ויפעל ליישומן.
פרופ' זליכה וחבריו לועדה, לאחר חקר עמוק שביצעו הגיעו למסקנה אחת פשוטה אודות מקור הכשל והדרך לתיקונו: "המבנה הענפי הנוכחי הוא בעצמו החסם המרכזי המקשה על התחרות". לפיכך, יש לטפל במבנה מיסודו, ולא להסתפק בביצוע תיקונים קוסמטיים בקצוות.
פרופ' זליכה, שאינו חסר אומץ ונחישות, מבקר במסגרת המלצותיו בחריפות את הרגולטורים והממשלות לדורותיהם שלא עשו דבר לתיקון המצב ואף הרעו אותו, במיני פעולות והחלטות כושלות ובלתי רלוונטיות לעצם הבעיה השורשית.
לא הופתענו אך הצטערנו על כי תקשורת הרכב פרסמה יחד עם ההמלצות גם הערות ואזהרות "אפוקליפטיות" על עתיד ענף הרכב. נדמה כי כל המתריעים החוששים לגורל העתיד שכחו את ההווה, את העבר ואת העובדות הבסיסיות – ענף הרכב בישראל הוא ענף חולה המחייב ניתוח יסודי, טיפול פולשני והשגחה צמודה.
ההכרה בצורך בשינוי היסודי והקמת וועדת זליכה באו לאחר שנים בהן רשות המיסים הייתה זו שהובילה את ההשפעות על התנהגות השוק ואת כלל הרפורמות לתיקון הכשלים שיצרה במו ידיה ו..נכשלה. שנים רבות בו משרד המפקח על הביטוח "תפס פיקוד" על שוק תיקוני התאונות בישראל ו...נכשל. עשור שלם לאחר שהממונה על ההגבלים הפיק "צו מוסכם" על יבואני הרכב וחקר ללא סוף את כשלי השוק ו... לא קרה דבר. מילים הן לא פיתרון לתיקון כשלים אלא מעשים ופיקוח.
בפועל, יש שלושה רגולטורים השולטים היום דה-פקטו על ענף הרכב (מחירים, מקצועיות, התנהגות, חלוקת שוק וכד') – יבואני הרכב, חברות הליסינג וההשכרה וחברות הביטוח. שאר הרשויות – הממשלה על רשויותיה הרבות ומרובות העובדים, הכנסת ובתי המשפט היו עד היום רק תפאורה עצובה או כלי שרת בידי השליטים האמיתיים של השוק.
כיום, כבר הוכח על ידי שר התקשורת, מר משה כחלון, כי ניתן ליישם רפורמה אמיתית המורגשת באופן מיידי בכיסו של כל אזרח ושאינה עוד אות מתה בספרי היסטוריית המלל של פוליטיקאים ושל עובדי מדינה. השר כחלון הוכיח כי אזרחי ישראל יכולים לקבל ייצוג הולם וכי השר אינו מושפע מלחצים של שליט כלכלי זה או אחר. השר נבחר על ידי הציבור, משרת את הציבור ואף מצליח בכך שפעילותו השפיעה באופן חיובי על כל משפחה בישראל.
שר התחבורה הנוכחי, מר ישראל כץ, הוא שר התחבורה הראשון בעשור האחרון שלא עצם את עיניו ולא אטם את אוזניו נוכח הכשלים הרבים העוטפים את ענף הרכב בישראל אלא החליט להתמודד עם ומול הבעיות. ההתקפות נגדו ונגד האיש שמינה, פרופ' ירון זליכה, היו צפויות. היה צפוי כי "חבריו" של זליכה מימי עבודתו במשרד האוצר לא יתמכו בו ולא יודו במחדליהם הישנים (זה טבעי...). היה גם צפוי כי נציגי השליטים בשוק, אשר צברו הון רב מכשלי השוק, ישתמשו בהון הזה כנגדו וכנגד השר.
ללא ספק, צפויים לשר ולחברי הועדה עוד ימים רבים של מאבקים ולחצים עד אשר יתחיל מהלך אמיתי של מעבר ממלל למעש, ואנו מחזקים את ידם ומקווים כי לא ייחתו.
הרפורמה הברוכה בשיטת "האובדן להלכה" – שליטי השוק מנסים להלחם במה שטוב לצרכן:
ובינתיים, חלק מברוני ענף הרכב, שכרו את עוה"ד היקרים ביותר בשוק, ומנהלים מאבק איתנים כנגד עובדי משרד התחבורה והשר בכל הקשור לרישום רכבי "אובדן להלכה" ברישיון הרכב (מאבק לסיכול חוזר 22) הכולל איומים בעתירות וכד'. מעורבים בו איגוד חברות הביטוח, שמאי חברות ביטוח, חברות ייעוץ תקשורת ועוד הרבה גורמים הקשורים לתעשיית החצר האחורית הזו. לא מעורבים בו ההיגיון, ולא רגש האחריות והחובה המוסרית האזרחית. הברונים אינם רואים את הצרכנים שרכשו רכבים כאלה המסוכנים לשימוש, במצגי שווא .
המאבק הזה מתנהל "בשקט" ומאחורי הקלעים, שכן "השליטים" יודעים ומבינים כי לא ניתן בשום אופן להצדיק לציבור מאבק פסול מסוג זה. לציבור אין פה ואין נציג מלבד עובדי הציבור והשר הנבחר. אם שר או עובד ציבור בוחר לעבוד למען הציבור – הוא מצליח. אם שר או עובד ציבור בוחר לעבוד למען הטייקון – הוא גם מצליח...
היעמדו השר ועובדיו איתן אל מול לחצי בעלי ההון?
שעת המבחן של שר התחבורה הנוכחי היא קשה. מעורבים כאן כסף רב וגורמים בעלי עושר וממון העלולים לתפיסתם להיפגע (הפגיעה באחרים אינה מדירה שינה מעיניהם ככל הנראה). אף אחד לא היה מעוניין להיות במקומו בימים אלה.
עד כה, מוכיח שר התחבורה הנוכחי מר ישראל כץ, כי הוא בחר להתמודד עם הקשיים וכי בחר לעבוד עבורנו ולמען צרכינו.
האם שר התחבורה, חברי ועדת זליכה ומר עוזי יצחקי (שמונה בימים אלה לראש הצוות הבין-משרדי ליישום המלצות ועדת זליכה) וחבריו לצוות יצליחו לעמוד ולשרוד אל מול הלחצים ולהשיב לנו ולעם ישראל את התקווה והחזון בעסקים העצמאיים ? האם יצליחו אלה להשיב לנו את האמון בממשל ובשיטה? ימים יגידו.
נ.ב.
שעת המבחן היא גם לתקשורת כמובן ולשיטת הממשל הדמוקרטי כולו המבוסס על חופש ביטוי, חופש התחרות, יעילות כלכלית, זכויות אזרח, חירות ושיויון.
אנו סבורים שיש לתמוך בסיכוי לשינוי המיוחל.
שבת שלום
|