המהדורה המרכזית -רונן
לוי
הכי משתלם להיות פיראט:
השבוע
פורסם בהרחבה כי הוועדה לביקורת
המדינה התכנסה לדיון בנושא הפיקוח על מוסכים ומכוני רישוי בעקבות התאונה
הקשה של
בני משפחת אטיאס, אשר היום כבר ברור כי אירעה בשל כשל טכני ברכב. פרסום זה
לא היה
מדוייק, שכן הוועדה התכנסה לדיון בדו"ח מבקר המדינה שעסק בנושאים אלו
ושפורסם
כבר לפני זמן רב. הוועדה ביקשה לבחון כיצד משרד התחבורה ביצע או מתכוון
לבצע
תיקונים בהתאם לדו"ח המבקר. התאונה של משפחת אטיאס רק הוכיחה כי המבקר צדק
(כמובן) וכי משרד התחבורה כשל בתוצאות ההתמודדות מול התופעה ולא מילא את
חובתו החוקית
והמוסרית כלפי האזרחים וגם לא לפי דוח המבקר.
אנוכי
ונציגים נוספים מטעם האיגוד
שנכחנו בישיבת הוועדה לא הופתענו על שנציגי משרד התחבורה הצטיידו במצגת
מלבבת אך
משוללת תכנים ובנתונים חסרים (כגון שיש רק 300 מוסכים לא חוקיים בישראל!);
לא
הופתענו גם על כי המשטרה מצאה לנכון להצטייד לצורכי הדיון בלא פחות מעשרה
שוטרים
בתפקידים שונים, כשבעצם השורה התחתונה שלהם הייתה כרגיל : "אין כשל
טכני".
בוועדה
התפתח דיון מקאברי בשאלה
"הסטטיסטית" של מניין ההרוגים בשנים האחרונות, כאילו זה המדד ל-
"עשיה" של מי מהגופים הנוכחים בוועדה, וכאילו נתון זה מעניין את מי שכבר
איבד את יקירו בתאונת דרכים.
לגוף
העניין, תשובתו של משרד התחבורה לדו"ח
המבקר הייתה תכניות עתידיות להוספת תקני מפקחים. בכך לא די. כפי שצפינו,
לצערנו,
לא הוצגו מטרות ומשימות ספציפיות לצמצום תופעת המוסכים הפיראטיים וההפקרות
השוררת
בתחום חלקי החילוף ונראה כי הפרשנות של משרד התחבורה לביקורת היא כיצד
לייצר עוד
תקני כוח אדם, ולא כיצד לגבש פעולות הכוללת נחישות מערכתית למיגור התופעות
הנ"ל. לא ברור מה ערכו של מוסד מבקר המדינה, אשר ביצע עבודה יסודית
ונכונה,
אם משרד ממשלתי לא מוצא לנכון להיערך מיידית לשינוי על בסיס המציאות ועל
בסיס הביקורת.
אם כך הדבר, חבל על כל אגורה מכספי משלם המיסים המתבזבזת על מנגנון
הביקורת ועל
מנגנון המשרדים גם יחד. גם הוועדה לביקורת המדינה לא הקדישה לעניין יותר
משעה,
שרובה אוכלסה ב- "תיאורים פלסטיים" של זוועות תאונת משפחת אטיאס ולא
בדיון ענייני אודות פעילות מיידית וקבועה שעיקרה מאבק ומלחמה בסיכונים
הללו.
המוסכים
החוקיים במדינת ישראל שלא מבינים הכיצד
מדינה מתוקנת יכולה לתת יד לתופעה כה מכוערת וכה מסוכנת לציבור, נשארים
בשלב זה עם
בעיית אמון קשה וללא רגולטור שמעוניין באמת לקחת פיקוד.
מדיניות האדישות ועצימת העיניים בכל הקשור
לבטיחות הרכב ולכל תופעות הלוואי שיוצרת הפעילות הלא חוקית בתחום תחזוקת
כלי הרכב
בישראל חייבת להשתנות.
ובזמן
שהמלומדים ובעיקר היחצנים עוסקים בחלופות
מלל , תועדה על ידינו רק אתמול "ניידת דרכים" המבצעת עבודות על בלמי רכב
מתחת לבית ה"לקוח" באופן פיראטי. במקביל, השבוע שודרה בחדשות ערוץ 10
כתבה אודות ההפקרות והתופעה המצמררת של רכישת חלקי חילוף פגומים ממגרשים
פירטיים –
גם חלקים שיש להם חשיבות בטיחותית. לצפייה...
אז
מה השורה התחתונה? שהכי משתלם להיות מוסך
פיראטי. הוא לא משלם שום מס למדינה לצורך הפעלת העסק וגם לא מס על
הכנסותיו, ואחרי
שהוא נתפס – אם הוא נתפס – ישלם קנס בשיעור המגוחך והעצוב של 200 ₪.
אנו
לא נשלים עם המצב, ולא נמתין למבקר ובטח שלא
ל-"מבוקר". אנו נעצים את הפעילות הציבורית כנגד התופעה וכנגד מי שאמון על
צמצומה ושעדיין, לצערנו, לא הפנים את הצורך לעשות כן בנחישות.
רצ"ב
דוגמאות מהדיווחים על הדיון בוועדה זו : פיקוח על מכוני
רישוי, הקנס על הפעלת מוסך לא-חוקי במשך
חמש שנים: 200
שקל
מכרז רכבי השרים
ואם
משרד התחבורה "לא שם" על
מבקר המדינה, למה שמנהל הרכב והרכש הממשלתיים "ישימו" על פסיקת בית
המשפט? אז מה אם כבר נקבע בשורת פסקי דין שאסור לערוך מכרזים הכוללים
רכישה ותחזוקה
גם יחד, שלמעשה רק יבואנים יכולים לגשת אליהם, כיוון שהם פוגעים בתחרות
וכיוון שהם
כוללים הסכמי תחזוקה שנאסרו על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים? אז נקבע.
המדינה
היא מעל הכול, כולל החוק ובתי המשפט, המדינה היא ההון וההון הוא המדינה -
וכך שוב
יצא מכרז כזה.
להזכירכם,
מכרזים אלו אינם מאפשרים
למוסכים שאינם מוסכי רשת לגשת אליהם, וביחס למוסכי הרשת – אלו מחויבים
לתעריפים
שקובע היבואן, למדיניות שנקבעה על ידי היבואן, לתעריפים על פי מנגנון
רווחיות
היבואן, להתקנת חלקי חילוף אותם יקבע היבואן וממילא אינם מרוויחים מהשירות
שהם
נותנים.
הנתונים
היבשים הוכיחו בעבר כי מכרז
משולב בו ניגשים מוסכים באופן חופשי, מוזיל את העלויות ומאפשר חופש תחרות
ורווחיות
למוסכים ולכלל נותני השירות בענף הרכב.
יבואני
החלפים התחליפיים הגישו בצדק דרישה
לביטולו – ואנו נמשיך ונעקוב, ובמידת הצורך – נצטרף אליהם.
כנס
איגודן למוסכי גוש דן
ביום
א' הקרוב יתקיים כנס במתקן טיהור השפכים של
גוש גן – השפד"ן, אודות חשיבות השמירה על מערכות הביוב של המוסכים. בכנס
גם
נציג את ההמלצות לביצוע וכן נציגי איגודן יחשפו בפני מי שעוד לא ביקר
במתקן את
מתקן הטיהור ואת ניצול השפכים לחקלאות. חשוב ומעניין. .... רצ"ב
ההזמנה.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|