השבוע האחרון נעשו פעולות רבות על ידינו בנושא בדיקות חלקי החילוף (חלקי מרכב) לרכב
אנו
תקווה שפעולות אלה יגרמו לכך שפרמטר האיכות יקבל את המשקל הראוי בתחרות
המסחרית של ייבוא חלקי החילוף בישראל. במידה וכל הצדדים המשחקים בענף הרכב
יירתמו לסטנדרט התיקון הבטוח בתיקון התאונה ובאופן השבת רכבים ניזוקים
לקדמותם, הנני סמוך ובטוח כי בעלי הרכב בישראל וכל נותני השירותים לרכב
ירוויחו מכך באופן ישיר ומבלי שתפגע התחרות החופשית שמטרתה להוזיל את עלות
המוצרים לצרכן הסופי.
השבוע
אצרף מסמך שהופנה לשמאי הרכב ולעוסקים האחרים בתחום ושנכתב על ידי השמאי אמנון
ניקריטין.
כותרתו : "המדריך לחלק התחליפי". המבוא למסמך זה מוגש לעיונכם כפי שנכתב
במקור, ללא שינויים ותיקונים. לקבלת המסמך המלא יש לפנות אל אמנון ניקריטין
באמצעות דוא"ל: amnonn59@012.net.il.
לעיונכם,
רונן לוי,
יו"ר אגוד המוסכים בישראל ronenl@iga.co.il
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
המדריך לחלק התחליפי,
מבוא/אמנון ניקריטין
בחג
הסוכות, תשס"ו, נסעו חברי איגוד השמאים ל"סיור מקצועי" בתאילנד
הרחוקה והאקזוטית.
אחד
ממסעותיהם הוביל אותם לאחד ממפעלי ייצור החלקים התחליפים הגדולים שבמדינה.
במהלך
הסיור נשאל בעלי המפעל, די בבוטות, "מדוע אתה מייצר ומייצא לישראל חלקים
באיכות כה ירודה?". תשובתו הפתיעה את השואלים."אני מייצר חלקים
ברמות שונות, הכל
לפי המחיר, כנף קדמית תואמת 'מזדה לנטיס' עולה, בשערי המפעל, בין 1-5 דולר אמריקאי. אתם
בישראל רוצים להרוויח כמה שיותר ולמרות שאתם מוכרים את הכנף ב 100 דולר, אתם
קונים את זו שיוצרה ב 1 דולר".
הנמשל
ברור, כולם חוגגים על גבי בעלי
הרכב וככל שהחגיגה יותר גדולה, כך בעלי הרכב והמוסכים סוחבים יותר על גבם.
הכנף אינה מתאימה, הפנס אינו מתכוונן ואיני צריך ללמד אתכם את מה שאתם יודעים.
אבל, ואומר זאת ישירות, אתם מ פ ח ד י ם ! ! !
לארץ
מגיעים חלקים תחליפיים
באיכות שונה מיבואן ליבואן,אולם ראה זה פלא המחירים זהים כאילו סוכן אחד רוכש
עבורם את החלקים, במקום אחד, במחיר אחיד ומפזרם בין הסיטונאים השונים
(מונופול כבר אמרנו?). איני מתייחס, במכוון, לחלקים תואמים OEM, מאחר ומקוריותם ואיכותם זהה, כמעט בשלמות,לאילו המיובאים
ע"י יבואני הרכב ונקראים "חלקים מקוריים".
קיבלתי
על עצמי להאיר את עיניכם, שמאים יקרים וקולגות לענף שרותי הרכב, לעובדה כי
עליכם להפנים את חובתכם כלפי עצמכם קודם כל. כלפי הידע המקצועי, שאינו מוטל
בספק. כלפי היושרה, האישית והמקצועית, שגם היא אינה מוטלת בספק, וכלפי העובדה
שיום
אחד
תצטרכו לתת את הדין על כל מעשיכם (אני מתכוון ב'בית דין שלמטה').
ראיתי
רבות בחיי המקצועיים, בענף שמאות הרכב (משנת 1968 – תעשו חשבון לבד) ומעולם לא
ראיתי שמישהו מאיתנו קיבל סעד ענייני למעשיו ומחדליו. אולם לא באתי להטיף לכם
מוסר – קטונתי – רק באתי להעביר אליכם את תמונת המצב, כפי שאני רואה אותה,
בשלהי הקריירה שלי ולהעניק לכם מניסיוני ובדיקתי את המצב. עברתי, הן אצל
יבואני חלקים מקוריים , הן אצל יבואני חלקים תחליפיים, במוסכי שרות, מוסכי הסדר
ובמוסכים מורשים וכל שמצאתי הינו כאוס גדול. כמו כן בדקתי, באמצעים חזותיים,
טכניים ובאמצעות ממצאי מעבדה, שהועמדו לרשותי, ואת כל שמצאתי, בחרתי להעביר
אליכם במסמך זה.
אין
בכוונתי לחשוף את שמותיהם של כל הגופים שציינתי לעיל, אך אני מבקש להביע את
תודתי לכל מי שעזר לי ופתח בפני את מקורות המידע שלו, ללא תמורה.
איני
רוצה להלאותכם, רק אוסיף ואומר כי מדריך זה נועד לערוך השוואות, בין מספר
חלקים המוחלפים, חדשות לבקרים, במרבית התאונות. במדריך זה, אקח בעיקר דגמים
מוכרים ונפוצים. המדריך הינו אלפביתי, כאשר מצויינים בו שם הדגם, שנת הייצור
ושם החלק, בצורת טבלה. בסוף כל סעיף, מסוכם השוני שבין החלקים, המקוריים
והתחליפים, אם במידות (לידיעתכם, משרד
התחבורה אוסר שינוי, אפילו מזערי, בין המידות של החלקים
התחליפים לאילו המקוריים) וכוונתי למידות חיצוניות. איני מתכוון לכתוב את
ההפרש במחירים, מאחר ואילו משתנים באופן תדיר. .../