השבוע נתבשרנו,ב
הודעה לעיתונות שהוציא משרד התחבורה, כי שר התחבורה מעוניין
להוסיף את עבירת השימוש ברכב לא תקין (ליקוי מסוכן) לגדר העבירות המאפשרות סנקציה של החרמת הרכב ל- 30 יום במקום.
אנו רואים בחיוב מהלך זה ורואים בו חשיבות רבה. נושא הכשל המכאני/טכני ברכב
כגורם משפיע על תאונות הדרכים וחומרת תוצאותיהן, הולך ומקבל סוף סוף – כך אנו מקווים - את המשקל
הראוי לו בעיני הרגולאטור. מזה זמן רב אנו מתריעים באמצעות "פורום התיקון הבטוח" כי יש לתת משקל רב לנושא בטיחות
הרכב וכפועל יוצא מכך - לבטיחות התיקון.
על בסיס האמור,
שינינו את קונספציית ביקורות החורף השנה. להזכירכם,
החורף עדיין בעיצומו והמוסכים בישראל טרם השלימו את יעד בדיקות החורף, ללא תשלום, אותו הצבנו בתחילת המבצע (בדיקת החורף
תסתיים ביום הגשם האחרון – המלקוש – עד אז כל רכב שנכנס למוסך צריך להיבדק ולזכות בתווית המאשרת את תקינות רכבו). חשוב
שבעלי המוסכים, מתוך אחריות כלפי לקוחותיהם, יתנו יד לביצוע ביקורות אלה על מנת
להתריע בפני בעלי הרכב על ליקויים ברכביהם
(וכמובן על הצורך לתקנם). בכך נסייע כולנו לצמצם את הסיכון הנובע משימוש ברכב מסוכן לנהיגה.
לחץ לצפייה ב'תיק
התקשורת' של מבצע "הכן רכבך לחורף" תשס"ז
בנוסף, נתבשרנו אף כי
משרד התחבורה אימץ את המלצותינו כי יש להחמיר את
הבקרה על חלקי החילוף התחליפיים
המיובאים לישראל (חלקי מרכב). במסגרת זו, הגשנו למשרד התחבורה
הצעה לנוהל מתוקן. על פי ההצעה, מספר החלפים ומספר סוגי החלפים שייבדקו יהיה רב מהנהוג היום ובמידה וחלק שיוצר על ידי יצרן
מסוים יאותר כחלק לקוי, ינקטו סנקציות כנגד היבואן וחלקי החילוף המיוצרים על ידי אותו יצרן ייבדקו בשגרת בדיקות מחמירה במיוחד
בעתיד. נוהל זה, אף שאינו מושלם, ישפר את המצב הפרוץ השורר כיום ויש סיכוי רב כי ישפר את איכות החלפים המיובאת לארץ ושמותקנים
על ידי המוסכים ברכבים.
להזכירכם,
המנהל המקצועי במוסך הינו בעל המקצוע היחיד בענף הרכב
אשר מחויב לאשר או לפסול התקנת חלק ברכב, וזאת בהשתמשו במיטב כישוריו המקצועיים לבחון איכות והתאמה. במידה והמנהל
המקצועי במוסך פסל שימוש בחלק חילוף זה או אחר, אין לאף גורם אחר (בעל רכב, שמאי, מבטח וכד') סמכות להורות לו אחרת.
אחריות=סמכות ועל בסיס כך הסמכות וכן האחריות המקצועית מוטלת על המוסך ואף גורם שמזמין את העבודה,
לא יהיה אחראי במקומכם על ביצוע לקוי של תיקון (עבודה ו/או חלקים לקויים) אף אם הזמין את "הליקויים" מראש.
ניידות משרד התחבורה
אכן יחמירו עם בעלי הרכב, אך במידה ויתגלה כי הרכב יצא ממוסך/מכון רישוי כשהוא מסוכן לתנועה – חלקו של בעל המוסך/מכון הרישוי
בכשל האמור, לא יינקה. לחץ לצפייה בכתבה על פעילות הניידות
בחדשות ערוץ 2
בשבוע שעבר פרסמנו כאן את
אמנת "פורום התיקון הבטוח". קיום האמור באמנה זו
ובצירוף האחריות המקצועית החלה עליכם על פי דין (צו הפיקוח על שירותים ומצרכים וחוקים כלליים נוספים) יובילו להעלאת הסטנדרט
הבסיסי לתיקון ולאחזקה שוטפת של הרכב, ומאליו – גם למודעות, לחינוך ולתוצאות בשטח – הפחתת הנפגעים מתאונות
הדרכי בישראל.
כמו כן, אנו תקווה שיבואני החלקים התחליפיים
"ירימו את הכפפה" באופן עצמאי ורצוני מתוך הבנה כי הם יכולים ליטול חלק חשוב בענף הרכב בישראל - במידה והאיכות הכללית
המיובאת ארצה תשתפר, אזי ציבור משתמשי הרכב יוכל להנות מתיקונים בעלויות סבירות מבלי לפגוע
ביכולת להשיב את רכבם לקדמותו בהיבט הבטיחותי.
אני קורא למוסכים בישראל להשתמש בכלים אלו שמעמיד לרשותכם האיגוד, להצטרף
למוסכים המתקנים בסטנדרט "פורום התיקון הבטוח" ולהמשיך בביצוע ביקורות החורף ללא תשלום (צרף את הקישור בדיקות החורף). בכך,
תתרמו להעלאת רף הבטיחות של הרכבים הנוסעים בכבישינו וממילא – לשביעות רצון לקוחותיכם.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. דוא"ל:
ronenl@iga.co.il