בימים אלו נתבשרנו, כי
משרד האוצר
החליט לערוך רפורמה בשוק הליסינג ולהעלות את שווי השימוש. אנו, באיגוד המוסכים, כמובן רואים בהעלאת שווי השימוש צעד חשוב
ביותר והשגת
יעד עבורו עמלנו ונלחמנו מזה זמן רב. לאיגוד המוסכים
היה משקל רב ומכריע בהנעת ודחיפת המהלך, הגשת הרעיונות ודיברורם, והפעלת
מכבש הלחץ והשכנוע על מוסדות השלטון. חברים רבים ואף אני
עצמי ניהלנו אינספור שיחות ומפגשים בנושא, כולל
השתתפות בדיוני וועדת הכלכלה של הכנסת.
לאחרונה הופעתי גם בפני
וועדת בכר שעסקה
בעניין זה וכמו כן העליתי עניין זה בפני שר האוצר בפגישתי האחרונה עמו (במסגרת נציגי ארגונים החברים בל.ה.ב).
היתרון בהעלאת שווי השימוש למוסכים ולכלל הציבור – ברור, וטוב על כי גם
משרד האוצר, האמון מחד על שמירת ה-"אוצר", ומאידך - על חלוקתו ההוגנת בין פלחי הציבור השונים – הבין זאת. הליסינג התפעולי
הינו שיטת ניהול כספים פסולה ומעוותת אשר הביאה את עם ישראל למצב בו ציבור X
מקבל הטבה על חשבון ציבור Y, כל זאת רך "צד ג'" (=הרכב כהטבת שכר) ובאמצעות "צד ד'" (=חברות הליסינג)
– המוציא לאור והמיישם. האוצר חפץ ביקרו של ציבור מסויים? שיעניק את המענק באופן ישיר!.
אלא, שלצערי, וכפי שברגיל מתנהלים הדברים במדינתנו – גם החלטות חשובות ונחוצות
שמתקבלות - מתפוררות, ננגסות ומתעקרות מתוכן בדרך למימוש: שווי השימוש אומנם יעלה, אך במידה מוגבלת ובפריסה למשך מספר שנים
(ומי אשר יידע מה עוד יעוללו להחלטות השר, חברי ועדת הכספים בכנסת, שכידוע נהנים מעיוות המיסוי הנ"ל בעצמם...).
שאלתי ואמשיך לשאול, בשם ציבור המוסכים, מספר שאלות נוקבות, את ממשלת ישראל
ואת נבחרי הציבור שלנו :
1. האם חברות הליסינג (צד ד') יודעות לנהל ייבוא כלי רכב על כל המשתמע מכך
(ידע, תמיכה טכנולוגית, ניהול מלאי חלקי חילוף של עשרות סוגי כלי רכב ומאות אלפי פריטים שונים, הובלה, שינוע, בחירת דגמים,
צבעים,ניהול סיכוני שוק וכד') ?
2. האם חברות הליסינג (צד ד') יודעות לתקן תקלות בכלי רכב מודרניים ?
3. האם חברות הליסינג עשו פעולה מקצועית ו/או עסקית מיוחדת על מנת להגדיל
את נפח עסקיהן?
התשובה לכל השאלות (הרטוריות) הללו היא אחת : לא!!!
חברות אלה ומקימיהן קיבלו – מתוך חדלון וכשלון מנהיגותי של "החתול השומר
על השמנת" - מענק השווה מיליארדים מתוך ה-"אוצר" השייך לכולנו, וכל זאת –
על חשבון התשתיות של יבואני הרכב ושל נותני השירותים בתחום
הרכב - המוסכים/צמיגיות/אביזרים וכד'.
אני תמה (ואולי מוטב לכתוב "תמה") לא רק מדוע לקח למשרד האוצר זמן רב כל
כך להיווכח ולפעול בעניין העוול הזועק הזה, אלא גם מדוע – היות וכבר הכיר בעוול – אינו עושה לגדיעתו באחת, אלא נותן לחברות
הליסינג אורכות חסד והנחות שהציבור, מצידו, לא זכה להן.
הבועה הכלכלית של הליסינג שעיקרה במינוף הגבוה והבלתי סביר של פעילות חברות
אלו (העוסקות בעיקר בסחר בכסף ולא ברכב) – חדשה יחסית, ומצויה בשיאה במהלך 4-5 השנים האחרונות, וממילא לא בטוח שהייתה שורדת
עוד יותר משנים ספורות באופן הקיים. מהלך הדרגתי, אם כן, שיתפרס על פני עוד מספר שנים – לא יפתור את הבעיה ואת הסיכון שהיא
נושאת בחובה לציבור באופן מיידי, אלא יאפשר לחברות הליסינג היערכות ו- "פריסה מחדש", וידחה את פתרון שורש הבעיה למועד בלתי
ידוע בעתיד (ואולי חילופי השלטון הבאים ישימו את הכל לאל). לציבור המממן את ההטבות הפרועות
הנ"ל (המוסכים) – לא נותר אורך נשימה של שלוש או רבע שנים עד שתתוקן העוולה הנוכחית, ולאמיתו
של דבר - לציבור זה גם נמאס לממן ציבור אחר שאין לו שום זיקה ישירה אליו, והמתפרנס על חשבונו. אנו הולכים ומאבדים עובדים
מוכשרים בעלי ייחוד מקצועי ספציפי, בהם השקענו הון רב במשך שנים רבות. חלק מחברינו, מבצע תיקוני-כשל ברכבי ההטבות הנ"ל
מחוסר ברירה ומפחד אובדן הפרנסה.
לצערי הרב, וכפי שהתרשמתי גם במפגש שהיה אצל שר האוצר בו הציגו מכאוביהם
ומצוקותיהם גם ראשי הארגונים האחרים החברים ב- ל.ה.ב (ארגון העצמאיים), משרד האוצר פועל (בין בעשייה ובין במחדל) – להמשך
הריכוזיות במשק ולחיזוק כוחם של הגופים הפיננסיים הגדולים, על חשבון הנתח הראוי והחשוב לעסקים הקטנים. הצעד המהוסס והחלקי
שנעשה עתה בעניין שווי השימוש אינו אלא המשך הנצחת מדיניות בלתי מוצהרת זו. אנו – כמוסכים וכציבור, לא נוכל להמשיך ולשאת
עוד זמן רב על גבינו את הלהטוטים הפיננסיים של חברות הליסינג, חברות הביטוח הבנקים ושאר הגופים הגדולים. אנו נרמסים תחת
רגליהם והולכים ומאבדים את אפשרות הקיום בכבוד.
לסיכום: צעד (אומנם קטן ומהוסס) חשוב נעשה – גם אם עיקר חשיבותו בעצם ההכרה
ובהצהרה על העוול, אך יש עוד עשייה רבה לפנינו ואנו, באיגוד המוסכים, נמשיך לעשותה ולא נוותר עד כי ניפטר סופית מהעבדות
דה-פקטו ומהעול הכבד הנישא על כתפינו.
נייר העמדה
הרשמי של ענף שרותי הרכב בישראל בנושא הליסינג ושווי השימוש ברכב
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. דוא"ל:
ronenl@iga.co.il