בדבריי מן השבוע שעבר מעל בימה זו, הבעתי סיפוק מיוזמת האוצר לרפורמה שתביא
להעלאת שווי השימוש ובכך – לצמצום תופעת הליסינג התפעולי. בקיתונות המילים שנאמרו ונכתבו במהלך השנים אודות עוול שווי השימוש,
ובעמדות שהובאו בפני שר האוצר, הובאה התייחסות מפורשת ודווקנית לנושא שווי השימוש בהדגש רכבי עובדים שכירים המקבלים רכבים
לשימושם הפרטי באמצעות הליסינג התפעולי.
לצערי הרב וכפי שצפיתי כבר באותה הרשימה, היוזמה הברוכה כשלעצמה, עוותה
ומוסמסה, אלא שמוקדם מהצפוי – העיוות מובנה וקיים כבר באופן הצגתה והעברתה של הרפורמה לוועדת
הכספים, האמורה לדון בעניין בחודש הבא.
לפני ימים ספורים, לאחר פגישתי עם שר האוצר ולאחר שפורסמה רשימתי מן השבוע
שעבר, פורסמה ברבים הצעת הרפורמה במלואה. כשלעצמי, נחרדתי לראות, כי בניגוד לאשר נטען והובא בפני שר האוצר, קיימים בהצעת
הרפורמה שני פגמים מהותיים אשר לא רק שמעקרים אותה מכל תוכן, אלא יש בהם אפילו כדי להרע את המצב הנוכחי:
[א] שעור העלאת שווי השימוש המוצע ביחס לרכבים מסוג 2, שהינם הרוב המכריע
של רכבי הליסינג התפעולי – יועלה במאות שקלים בודדות, בשיעור שאין בו כדי להשפיע על עצם רכישת
רכב הליסינג ונתינתו לעובד לצורך שימושו הפרטי. נזכיר, כי אחת ההטבות הכרוכות ברכב הניתן לעובד הינה דלק ללא הגבלה. מהן,
אם כך, מאות בודדות של שקלים?...
המשמעות: בועת הליסינג לא תיפגע ותמשיך בפריחתה. כמות רכבי הליסינג התפעולי לא
תפחת, וממילא לא תפחת גם כמות העוולות הצומחת למוסכים ולכלל הציבור כתוצאה מקיומה של בועה זו.
[ב] ההצעה הינה גורפת ובלתי-מבחנת, באופן שמוצע כי שווי השימוש יועלה לא
רק לשכירים המקבלים רכב לצורך שימוש פרטי, אלא גם לעצמאים ולמי שעושים ברכב שימוש לצרכי עבודה של ממש, ללא כל קשר לליסינג!
המשמעות: השמת עוול חדש תחתי העוול הישן, ופגיעה בעסקים הקטנים ובאלו שבאמת משתמשים
ברכבים לצורכי עבודה.
נושאים אלו נידונו בהרחבה בישיבת מועצת ל.ה.ב שהתקיימה אמש, בה הובעה דאגה
רבה ע"י נציגי הארגונים השונים מנוסחה הנוכחי של הרפורמה.
שבתי והדגשתי בעבר, כי אין בליבו של איגוד המוסכים על אותם שכירים המקבלים
את ההטבה, ואין לאיגוד כל מאבק עימם. התרעומת הייתה – ונותרה - על אופן מתן ההטבה, באמצעות
גורם זר, הוא חברות הליסינג, שאינן אלא חברות לגלגול כספים.
בנסיבות אלו, בפגישתי דהיום עם ח"כ יורם
מרציאנו יו"ר סיעת העבודה בכנסת (בה היו נוכחים גם מנכ"ל האיגוד מר אילן מלמד, היועצת המשפטית
עו"ד אינגריד הר-אבן ומר יעקב לוי יו"ר סניף ת"א), הובא על ידינו בפניו, כי הרפורמה המוצעת
בנוסחה הנוכחי אינה יעילה לפתרון הבעיה האמיתית, שהיא הליסינג ולא ההטבות לעובדים. אשר על כן, עתרנו, כי וועדת הכלכלה תתכנס
לדיון מחודש בנושא הליסינג במכלול היבטיו, בדגש על הסדרת העניין באמצעות התערבות רגולטורית
(משרד התחבורה, משרד האוצר).
לעדכונכם.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. דוא"ל:
ronenl@iga.co.il