שבוע
זה עמד מבחינת האיגוד בסימן הסדר השמאים (הידוע כחוזר המפקח על הביטוח 7/2002)
– הנוסח הנוכחי, הנוסח המתוקן המוצע ע"י המפקח על הביטוח, ודרישתנו העקבית
לביטולו של ההסדר מכל וכל ולפתיחת השוק. בשבוע זה, הוכנה והוגשה עמדתנו ללשכת
המפקח על הביטוח, המקבל בימים אלו את עמדות הגופים הרלוונטיים השונים, ואיגוד
המוסכים בכלל זה. כמו כן אמורה להתקיים בקרוב ישיבת המועצה המייעצת לשמאי הרכב
שבמשרד התחבורה, שמתכנסת אף היא לצורך דיון בעניין זה ממש.
האיגוד
(באמצעות עוה"ד אינגריד הר-אבן) הוציא מלפניו עמדה סדורה , מפורטת
ונוקבת, המדברת בעד עצמה, ואין צורך כי אוסיף עליה. העמדה הופצה למכלול
השחקנים והגופים בשוק. רצ"ב הקישור לעמדת האיגוד, וכן לבג"צ השמאים
שקיבע שתי מושכלות יסוד שנראה כי אין המפקח על הביטוח מפנים עד היום:
[א] למפקח הסמכות וגם החובה להגן על עניינם של
המבוטחים;
[ב] המצב של קיום שמאי בית הנותנים שומה ראשונה
(ולרוב גם יחידה) הינו ניגוד עניינים פסול. הואיל ושמאי החוץ ע"פ ההסדר
אינם אלא שמאי בית – לא פתר ההסדר מאום. ניגוד העניינים נותר בעינו.
נשוב
ונעדכן אודות ההתפתחויות בנושא זה.
עדכון פנים ארגוני:
השבוע
מועצת האיגוד החליטה והכריזה על שנת 2007 כשנת הרפורמה באיגוד המוסכים בישראל.
הרפורמה הפנים ארגונית תתבטא במבנה ארגוני חדש, החלפת התקנון הישן בתקנון חדש
שייצג תפיסת עולם שקופה, מודרנית ומקצועית, כתיבת קוד אתי לארגון ולחבריו,
כתיבת קוד מקצועי לחברי האיגוד, קימום פעילויות לגמלאי האיגוד, פורום צרכנות ועוד מגוון רחב של שינויים
ופעילויות אשר ייתנו מענה ושירותים לכל ענפי תיקון הרכב ולכל הסקציות העסקיות
המיוצגות באיגוד.
חבר
איגוד מוזמן לפנות
למזכירות האיגוד בסניף הראשי בת"א ולקבל תקציר אודות הרפורמה שהתקבלה
כמקשה אחת וברוב קולות. על פי הערכתנו, יישומה המלא של התוכנית תשיב את התקווה
ואת האמון של חברינו ושל הציבור הרחב בענף תיקוני הרכב בישראל.
הצוות
המקצועי של האיגוד עושה ימים כלילות על מנת לשפר את הסביבה העסקית הקשה
והאבסורדית בה אנו מנסים לקיים את עסקינו ועיסוקינו בכבוד (בימים אלה בהם
הופקרו עסקינו ומקצוע תיקון הרכב על מזבח ה"תחרות החופשית - תוצרת
הארץ" שיצרה את הליסינג התפעולי, הסדרי הביטוח – מוסכים ושמאים – ועוד
עוולות שונות ומשונות שאינן זוכות, משום מה, לבקרה ולהתערבות ממשלתית הולמת);
"...התנהלות תחרות חופשית ללא הפרעה (או בקרה)
מביאה לעיתים להתחזקות אחדים מן היצרנים ולהשתלטותם על יותר אמצעי ייצור
מאחרים. כעת התחרות כבר לא חופשית, לא יעילה והתוצאה לא אופטימאלית משום שחלק
מהמשתתפים מנצלים את היתרונות שצברו – כי יש יתרונות לגודל. כך, בעצם, התנהלות
השוק החופשי יוצרת אוליגופול (מספר יצרנים גדולים) או מונופול (יצרן גדול
אחד)." מקור: עגל הזהב - טור שבועי, ד"ר דוד סיון
מיום 31.1.03
גם
בימים אלה, הינכם נדרשים לפעול באתיקה מקצועית ובהוגנות צרכנית אשר תסייע לענף
שלנו להתרפא ממצבו הנוכחי. במידה ונתקלת באופן אישי בעוולות כאלה ואחרות הנובעות
מ"כשל השוק" שהוזכר לעיל ושפוגעות בזכויותייך וביכולותיך לקיים את
עסקך בכבוד מקצועי וכלכלי – דווח לנו.
לסיום,
אאחל למנכ"ל האיגוד החדש, מר אילן מלמד, ולנבחרת המקצועית שמלווה אותו – הרבה
הצלחה וכולנו תקווה כי יצליחו ליישם את המשימות הרבות שהטלנו עליהם במסגרת
יישום הרפורמה. נשמח לקבל משוב אודות הרפורמה, הפעילות השוטפת ואודות כל נושא
שמעניין אתכם באופן כללי ו/או אישי
לפקס' 03-5620383 או לדוא"ל הח"מ.
סופשבוע
נעים,
רונן לוי, יו"ר אגוד
המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל