גם
השבוע עסקנו באיגוד בנושאים רבים וחשובים, ולהלן מקצתם:
הכשל הטכני ברכב כגורם הגורם ומחמיר תאונות דרכים
"תאונות דרכים הנגרמות מ"כשל טכני" אמנם נמצאות במקום
השלישי בדירוג השכיחות (אחרי "גורם אנושי" ו"תנאי דרך"),
אך בקרב תאונות אלה מהווה כשל בצמיג גורם ראשון במעלה." (ח"כ אורית
נוקד, יו"ר השדולה לצרכנות בכנסת, וועדת הכלכלה, 09.12.03)
להלן
פסק דין בנושא גרימת מוות ברשלנות, עקב כשל טכני ברכב
לחץ לצפייה
השבוע
הייתי עד למקרה של רכב אשר במהלך נסיעתו בכביש מס' 1, נותק הגלגל ביחד עם בית
הבולם וחלפים נוספים במהירות של כ- 90 קמ"ש. למזלו של הנהג, הרכב נבלם
ע"י גדר ההפרדה בכביש ולא נגרם נזק גוף. רבים סיפורי "כמעט"
מעין אלה הידועים לכולנו כבעלי מוסכים.
במהלך
פעילותנו בפורום התיקון הבטוח עסקנו רבות גם בנושא זה ובין היתר עמדנו בקשרי
עבודה גם עם ד"ר בקר מהטכניון שהגיש עבודה לכנסת בנושא זה,אך לצערנו, עד
היום לא בוצע ע"י הגורם הממלכתי הליך של ריכוז ועיבוד נתוני הכשל הללו
לכלל "נתוני עבודה" אשר ינחו את העוסקים במניעת תאונות הדרכים
בישראל לצורך הפניית משאבים אנושיים (משימות וכ"א) ומשאבים כספיים לצורך
ביצוע המשימה – הפחתת גורם הרכב בתאונות הדרכים. יצויין, כי חלק מהבעיה נעוץ
באופן חקירת המשטרה את התאונות.
השבוע
נפגשנו עם הרפרנט במשרד
התחבורה והעלנו בפניו את הצורך לארגן נושא זה כ"משימת
על" של אגף הרכב במשרד
התחבורה באופן שהנושא יוגדר כמשימה המלווה בכ"א יעודי
ובתקציבים ייעודיים.
הצעתנו למשרד התחבורה כללה את האלמנטים הבאים:
1.
איסוף נתונים וריכוז הפקות הלקחים.
2.
חקירה לעומק של תאונות דרכים עם נפגעים (מספר מדגמי מייצג) באופן ממוקד –
בדיקת הרכב (צמיגים, מתלים, בלמים, דימום מנוע וכד').
3.
הקמת מחלקה ייעודית במשרד
התחבורה שזו משימתה.
4.
הפצת מידע למוסכים אודות המקרים שאובחן בהם כשל טכני כגורם משפיע, מסייע, ישיר
וכד' לתאונת הדרכים, וכן אודות
הלקחים הנגזרים מבדיקות אלה.
5.
הכשרת המוסכים. כאן יצויין כי לצערנו הרב, חלק מהגורם לכשלים הינו דווקא כשלים
בעבודת המוסכים, הקיימים ברמה מוערכת של כ – 12% מסך כלי הרכב המתוקנים
במוסכים. להזכירכם, המוסכים בישראל מטפלים בכמליון כניסות כלי רכב למוסך בחודש (הערכה).
על פי הערכתנו, מספר רב של כלי רכב בישראל (עשרות אלפים), נמצאים בקבוצת סיכון
זו.
הדרך
המוצעת, במקביל להעלאת מודעות הנהג לנסיעה ברכב תקין, תפחית באופן משמעותי את
כמות הרכבים נושאי הכשל המהווים סכנה לנוסעיהם ולמשתמשים בכבישים. אנו תקווה
שהצעתנו תתקבל וכי בסיוע של המוסכים נפחית סיכון זה לטובת הציבור בישראל.
הסכמי הרשאה יבואנים / הצו
המוסכם:
השבוע
למדנו לעומק את הנושא הנ"ל והחלפנו את נציגינו המקצועיים שפעלו בשמנו
בעבר בתחום זה. ביחס לצו המוסכם נאמר על קצה המזלג, כי בבחינה שלאחר מעשה
ובמבחן המציאות – לא נראה כי הצו המוסכם פתר את חוליי השוק ויש לציין כי ישנם
היבטים בהם רק הורע מצב המוסכים. לקראת מועד פגות תוקף הצו הנוכחי (אפריל
2008), ייערך האיגוד להגשת עמדתו לעניין הארכתו של הצו – אם כן ובאילו תנאים.
סקירה משפטית בנושא זה תובא באחד השבועות הקרובים במסגרת הפינה המשפטית של
עוה"ד אינגריד הר-אבן המלווה את האיגוד בפרוייקט זה.
ביחס
להסכמי ההרשאה העומדים כיום על הפרק במספר רשתות, התחלנו לבצע הידברות – הן
בכתב והן בפגישות - עם מספר יבואנים ועם נציגי הרשות להגבלים עסקיים ואנו
תקווה כי פעילותינו בנושא זה תישא פרי ותייצר תקווה למוסכי השירות ולמוסכים
הכלליים בהתאמה.
ברור
מאליו שתקווה זו תבוא במקביל להתקדמות בנושא הליסינג התפעולי ובנושא תיקוני
תאונות הדרכים / ביטוח...
שבת
שלום,
רונן לוי, יו"ר אגוד
המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל