השבוע נפל דבר בשוק הרכב – ביום 30.04.07 פורסם ע"י
המפקח על הביטוח הסדר השמאים בנוסחו המחודש (
קישור
לחוזר ביטוח 2007-1-8: שמאות ביטוח רכב-רכוש וצד ג').
כעולה מפרסומי האיגוד לאורך השנים, האיגוד התנגד ומתנגד
לעצם הקונספציה שמציג ההסדר, כשעל כך מתווספת העובדה
הצורבת של כשלונו בפועל
(קישור
לנייר העמדה שהוגשה על ידנו למפקח על הביטוח בעניין
הנוסח החדש של הסדר השמאים). בג"צ השמאים, בו
הורה ביה"מ העליון למפקח
להסדיר את התחום ואף השים בפניו את המתווה לצורך כך
– הפך לאות מתה. המהות והמטרה העיקרית של
הבג"צ, קרי – טיפול שורשי
בבעיית ניגוד האינטרסים של שמאי הרכב – היטשטשה,
החל מהוצאת נוסח ההסדר הקודם, המשך באופן יישומו ע"י
חברות הביטוח והשמאים ובאי אכיפתו ע"י מוסד המפקח
על הביטוח (די אם נזכיר, כי המפקח לא מצא לנכון לקומם
את מוסד השמאי המכריע, שהינו מאבני היסוד של ההסדר),
כלה בהיעלמותה המוחלטת בנוסח החדש האמור.
תוקף ההסדר בנוסחו הקודם היה עד לסוף שנת 2006. עוד
הרבה לפני כן, הביעו גופים שונים והאיגוד בינותם את
עמדתם הנחרצת כנגד ההסדר והפתרונות שהוא מציע לחוליי
השוק – פתרונות שאינם אלא פלסטרים מקום שנדרש ניתוח.
לקראת סיום תוקף ההסדר בנוסחו הקודם, הושגה
הסכמה נדירה בין הגופים החשובים בשוק - איגוד המוסכים,
הוועדה המייעצת במשרד התחבורה, ה- "רשות" במשרד התחבורה
ואיגוד השמאים – כי דין ההסדר לעבור מן העולם ויש
לפתוח את השוק. נבאר, כי המועצה המייעצת הינה גוף
סטטוטורי שהוקם מכוח צו הפיקוח על מצרכים ושירותים
(שמאי רכב) תש"מ – 1980, ומורכב מנציגי משרד התחבורה,
שמאי הרכב, נציגי ציבור, משטרת ישראל, משרד האוצר
ונציג איגוד חברות הביטוח.
בהמשך לכך, הוציא ביום 17.4.07 מר שמעון אברהם – "הרשות"
במשרד התחבורה, כתב עמדה חריף ביותר ללשכת המפקח על
הביטוח (הח"מ הינו אחד הממוענים
לו), בו הינו קובע, בין היתר, כי: "מעיון במרשם שהתייחסה
להסדר שמאות הביטוח שבסימוכין עולה כי ההסדר המוצע
אינו שונה מהותית מההסדר הקיים שללא ספק הביא לכך
ששמאי החוץ הפכו הלכה למעשה לשמאי בית, עובדה זו גורמת
לכך ששמאי החוץ עלולים לפעול בניגוד לאתיקה המקצועית
כמתחייב בצו השמאים. יחד עם זאת מנגנון שמאי מכריע
כלל לא הוקם...
המלצות המועצה שהתקבלו ברוב דעות 6 מתוך 8 חברי מועצה
שהשתתפו, הינה לפתוח את השוק באופן חופשי ולאפשר למבוטחים
לבחור שמאי מתוך כלל השמאים המופיעים בפנקס השמאים,
כלומר לבטל לחלוטין את רשימות שמאי החוץ ובמקביל להקים
לאלתר את מנגנון השמאי המכריע, אשר בפניו יובאו מקרי
המחלוקת בין השומה שנערכה ע"י השמאי שבחר המבוטח לבין
השומה שנערכה ע"י שמאי הבית של החברה המבטחת, המלצות
אלו אושרו על ידי והינם גם עמדת אגף הרכב במשרד התחבורה"
(ההדגשות במקור, ר.ל.).
חרף האמור, הקשה המפקח על הביטוח את עורפו, והוציא,
כאמור את נוסח ההסדר החדש, ומניעיו – עימו.
בימים אלו, אנו באיגוד, בשיתוף היועצת המשפטית, לומדים
את ההסדר החדש שכאמור, אנו סבורים שהינו גרוע כקודמו
ומכל מקום אין בו כל בשורה, ושוקלים את דרכי הפעולה
האפשריות, לרבות דרכים משפטיות. בהמשך, נודיעכם
כיצד בדעת האיגוד להמשיך ולפעול בעניין ההסדר.
רונן לוי,
יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל