השבוע נערכה ישיבת מועצה ארצית במתכונת מורחבת, בה הועלו
ונדונו מס' רב של נושאים. במסגרת זו, הוצגו בפני חברי
המועצה דו"חות המנכ"ל והיו"ר לגבי הפעילות השוטפת ברבעון
האחרון, וכן הוצגו ע"י רו"ח בן-שושן, רו"ח האיגוד, הדו"חות
הכספיים לרבעון, שתוצאתם משביעת רצון. מתוך מכלול ההחלטות
האופרטיביות שהתקבלו, ברצוני לעדכן אתכם בשתיים מהן:
1.) רכישת רכב למנכ"ל האיגוד
והמכללה הטכנולוגית, אילן מלמד
(דרגת רישוי 2, עלות רכישה כללית של כ – 100,000 ₪).
2.) ההסכם הקיבוצי עם ההסתדרות - קידום היעד של הפסקת
קיפוח המוסכים חברי האיגוד בהקשר דמי הטיפול הארגוני ובהמשך
לכך, פעולה ככל הנדרש לצורך שינוי הסטאטוס של ההסכם הקיבוצי
הקיים בין האיגוד להסתדרות משנת 1993. ראה:
דבר היו"ר מן השבוע שעבר. בהקשר זה, תתקיים בזמן הקרוב
פגישה ביני לבין עופר עיני, יו"ר ההסתדרות. נמשיך ונעדכן
בנושא חשוב זה, שהינו בנפשנו.
בימים אלו, שוקד מבקר הפנים של האיגוד, רו"ח עוזי עזר,
על הכנת הדו"ח החצי-שנתי הראשון שעליו להגיש בהתאם להתקשרות
עמו. האיגוד איננו גוף החייב בביקורת פנים בהתאם לחוק
הביקורת הפנימית, אך אני מצאתי כי יש מקום לאיוש תפקיד
זה, בהתחשב באופיו הציבורי של האיגוד, ובמדיניות השקיפות,
הפתיחות והביקורת שהנהגתי באיגוד עם כניסתי לתפקיד היו"ר.
השבוע אף המשכנו ועסקנו, במישור פעילותנו הציבורית, בנושא
הגניבות והסחר בחלפים משומשים, וכפועל יוצא מכך גם,
כמובן, בשיטת היישום של המסחר ברכבי "אובדן להלכה"
בישראל ובהשלכותיה הקשות על ציבור בעלי הרכב (הונאות
וסיכון בטיחותי) ועל פרנסת המוסכים החוקיים. אזכיר, לטובת
אלו שאינם בקיאים בהגדרות החוקיות, כי רכב ב- "אובדן מוחלט"
הינו רכב שעלות תיקון הנזק שלו הינה 60% ויותר. רכב זה
יורד מהכביש ויפורק לצורכי סחר בחלקי החילוף התקינים.
לעומתם, רכבי "אובדן להלכה", הינם רכבים שנפגעו באופן
קשה ועלות תיקונם באופן חוקי ובטיחותי, יקרה ומגיעה לכדי
50% מערך הרכב ויותר. רכב כזה, הינו רכב שנמכר עם רישיונות
ברי תוקף, ולאחר שיקומו – יחזור לנוע בכבישי ישראל.
לצערנו, אנו נוכחים, על בסיס יומיומי, כי חברות ביטוח
רוכשות רכבים ממבוטחים באופן הנ"ל גם כשעלות תיקון הרכב
נמוכה משעור של 50% וזאת משתי סיבות עיקריות:
1.) חברות הביטוח מגלמות בעלות הנזק גם את ערך הפיצוי
לירידת הערך אותו יצטרכו לשלם למבוטח בתוספת לעלות
התיקון הישירה של הרכב (תחשיב שגוי ע"פ החוק).
2.) סוחרי גרוטאות הרכב משפרים את הצעות המחיר שלהם
לרכישת רכבים "סחירים".
כפי שחזרנו והסברנו, רכבי ה- "אובדן להלכה" הם אחד מהגלגלים
המניעים את תעשיית גניבות הרכב והסחר בחלפים משומשים,
כשאחת הרעות החולות המתלווה אליה הינה
תיקון רכבים אלו במוסכים חסרי כל הסמכה ורישיון מעבר לקו
הירוק.
בעיית ה- "אובדן להלכה" ידועה ומוכרת לכל העוסקים בתחום,
לרבות שוטרי יחידת אתגר, שע"פ הידוע לנו
אף נפגשו בעבר הקרוב עם גורמים בכירים של חברות הביטוח
והליסינג לדיון בעניין זה ממש. גם השבוע, המשיכה יחידת אתגר בפעילותה המבורכת וביצעה תפיסה נוספת של
חלפים משומשים גנובים.
(ראה כתבות
בחדשות
ערוץ 10,
Nfc,
Y-net)
האיגוד רואה חשיבות רבה בהמשך העיסוק האינטנסיבי בנושא
זה, הן בשל הפגיעות הרכושיות
והבטיחותיות הנגרמות לציבור בישראל, והן בשל השלכתו
הישירה על פרנסת המוסכים החוקיים במדינת ישראל.
לצערנו, לא כל הגופים במדינה מבינים את ההיבטים החמורים
של העניין, וחלקם אף מנסים, מסיבות שונות ומשונות, לעצור
את המלחמה בתופעה. לעיונכם פרוטוקול דיון בוועדת הכלכלה
מחודש יולי 2005 בו נידון הנושא ובו כמובן השתתפו ונשאו
דברים נציגי האיגוד, ואני מפנה אתכם להתרשם בעצמכם מעמדות
נציגי הממשל השונים בסוגיה זו.
ראה:
פרוטוקול וועדת הכלכלה, יולי 2005.
להזכירכם,
תקנות החוק נכנסו לתוקף השבוע - ב 12.6.07.
שבת שלום,
רונן לוי,
יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל