1.) השבוע הגיע הדיון ברפורמה בשווי השימוש לנקודה המכרעת
של דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בו השתתפו מטעם האיגוד,
מר רחמים
אלקיים, מר זמיר
בקל ואנוכי. נשאתי דברים בשם האיגוד. עמדת ה
איגוד
בעניין זה פורסמה ונדונה פעמים רבות, לרבות בפניי וועדת
בכר שעסקה בנושא זה. (
רצ"ב
עמדת האיגוד כפי שהוצגה לועדת בכר בנושא הליסינג התפעולי).
האיגוד ראה ורואה בתופעת הליסינג כשלעצמה את שורש הבעיה
ולאו דווקא את שווי השימוש – שהינו דרך עקיפה בלבד להלחם
בתופעה.
הדיון בוועדה היה רב משתתפים (הרבה יותר מהרגיל), וניתן
לאמר כי היה סוער - הרוב
המוחלט של הנוכחים התנגד לרפורמה כפי שהובאה, למרות שהובאה
מטעם הממשלה עצמה. כאן יצויין,
כי הרפורמה הובאה ע"י משרד האוצר ורשות המיסים כמקשה אחת
הכוללת מס' שינויים מיסויים
מפליגים, לרבות, למשל, פנסיה חובה לעובדים, מס הכנסה שלילי
ועוד ועל כן, כפי הנראה, נועדה מראש לכישלון. גם אנו התלבטנו
רבות בנושא זה שכן אין אנו תומכים בכל מרכיבי הרפורמה.
סופו של דבר, מיקדתי את הדברים שנשאתי בנושא הליסינג בלבד
– שהוא הדבר החורה והפוגע בנו.
נושא הליסינג ושווי השימוש למעשה נדחק והיה רק אחד מנושאים
רבים שכוללת הרפורמה ואשר נדונו, ואני הייתי בין היחידים
אשר נשאו דברים בעניין זה.
במהלך דיוני הוועדה חזיתי לצערי, באבסורד ובעוול הנובעים
ממס' כשלים ממשליים חמורים,
ביניהם העובדה כי לא היה שר אוצר אשר יעמוד מאחורי הרפורמה
ויצעיד אותה קדימה – נציג משרד האוצר מר בועז סופר נותר "בודד בצריח". נראה, כי אכן, לצערנו
הרב, הייתה זו טעות להביא הרפורמה לדיון בעת הזאת וכמכלול
ביחד עם נושאים נוספים.
שנית, סגנון ההתנהלות וההתבטאות של נבחרי הציבור אשר היו
נוכחים בוועדה וההתקפות האישיות על נציג האוצר היו בלתי
ראויים לחלוטין ואני, כאזרח קודם כל ורק אח"כ כיו"ר האיגוד,
נדהמתי והצטערתי.
עם זאת, אומר בסיפוק, כי דבריי זכו לקשב ולעניין רב מצד
הנוכחים. אנו, כמובן, לא נרפה ונמשיך להיאבק בתופעת הליסינג
– יהא זה בהיבט שווי השימוש או בכל היבט אחר שיעלה על
הפרק. בינתיים, מוטל על כל אחד ואחד מאיתנו, במוסך
הפרטי שלו, שלא להיכנע לתכתיבים מקצועיים ו/או כלכליים
ולשמור על כבוד המקצוע ועל פרנסתנו.
2.) השבוע התקיים באיגוד כנס מוסכים בנושא ה"חוק
לסימון חלפים (מניעת גניבות)",
החדש. המוסכים הראו עניין רב והתייצבו בהמוניהם (מעל 140
משתתפים). הכנס עורר עניין רב גם מחוץ לאיגוד,
ומצאנו עצמנו מארחים (בשמחה) גם שמאים ואנשים מקצוע רבים
נוספים מהתחום. בכנס נשא דברים סנ"צ
צ'יקו אדרי מפקד יחידת אתגר, כמו כן הוסברה
תכלית החוק והוסברו סעיפיו הפרטניים ככל שהם נוגעים למוסכים
ואופן יישומים בשטח. חרף הזמן הקצר שחלף מאז הכנס, כבר
התקבלנו אצלנו פידבקים חיוביים רבים ממוסכים אשר היו בכנס
וביקשו להודות לאיגוד
על היוזמה וההשקעה, וציינו כי המידע שהועבר אליהם בכנס
היה חיוני והועבר באופן ענייני וברור. בשבוע הבא אנו נפיץ
הבהרות בקשר למספר נושאים אשר הטרידו את בעלי המוסכים
ולעת עתה יש לפנות למשרדי האיגוד
ו/או ליו"ר ועד הפחחות והצבע, מר
יעקב חלווה ממוסך המיישרים בנשר,
אשר מרכז את הטיפול בנושא זה. למר
יעקב חלווה יש תרומה חשובה בליווי כתיבת
השינויים לחוק זה ולמטרותיו וכולנו לשירותכם בנושאים לא
ברורים הקשורים ליישום החוק על ידי המוסך. בהקשר זה, מומלץ
מאוד לצפות במצגת
הסבר מקוצרת לחוק הרישום ותקנותיו.
ניתן כמו כן לפנות ישירות ליחידה בשאלות הבהרה, בדוא"ל:
etgar@police.gov.il
3.) אזכיר, כי לכנס זה קדם לפני מס' שבועות כנס בנושא
הצבע.
אנו נמשיך ונערוך כנסים מקצועיים בנושאים המעניינים את
המוסכים והחשובים להם. אחת ממטרות הגילדה, כפי שאמרתי
לא אחת, הינה הקניית ידע מקצועי לחברים, הדרכתם והסיוע
בידם לצלוח את הסביבה החוקית בה הינם פועלים.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל