השבוע, נגעה העיתונות הכתובה והאלקטרונית רבות בנושאים
החשובים לנו, ואף הציגה הוכחות לאישוש טענתנו המרכזית
והעקבית – שוק הרכב בישראל
הולך ונהרס בשל ההשתלטות
העוינת
של גופים פיננסיים-גרידא ו/או בלתי מקצועיים המונעים ממוטיבים
כספיים בלבד, הלא הם מתווכי השירותים למיניהם - חברות
הביטוח,ליסינג, סוחרי רכב, מוסכים לא חוקיים וכד'. גופים
אלו, ניזונים מהתוצרים המקצועיים והכלכליים המייצר ענף
זה, שלא בצדק וללא אינטרס לקידום הענף ולהשקעת הון חוזר
בו.
משול הדבר, לאותו חמור
(=שוק הרכב) אשר בעליו נותן לו פחות ופחות מזון מדי יום,
והינו מסופק להיווכח כי החמור ממשיך במלאכתו, למרות שקצובת המזון שלו ירדה. בדומה
לכך, מנסים גופים אלו להפיק מאיתנו, היצרנים בשוק הרכב,
את הידע, העבודה והשירות בפחות ופחות תמורה
ואפילו תוך כדי גזילה – אך בדומה לסופו של אותו חמור
אשר יום אחד פשוט צנח ומת מרעב – גם אנו
נכחד. אנחנו בהחלט במדרון
התלול לשם.
ענף מקצועי לא יכול להרשות לעצמו שיהיו בינו לבין לקוחותיו
מתווכים מן הסוג האמור, אשר נפח הרווח שלהם בא על חשבון רווח הגוף המייצר.
משול הדבר למתווך דירות המרוויח יותר מהקבלן הבונה את
הדירות....
קיומם של המתווכים מכניס עוד גורם רווח באמצע התהליך ויוצר מודלים עסקיים הפוכים מצרכי
הלקוח, כך שבסופו של יום ללקוח אין תמורה
עבור כספו – לא באחזקה ולא ברכישת רכב חדש ו/או משומש.
לצערי, עליי לאמר בזה אמירה
נוקבת וקשה, אך הכרחית מחמת שהגיעו מים עד נפש:
משרד התחבורה, האמון על התחום,
אחראי לא פחות מאותם הגורמים, למצבו של השוק כיום. משרד התחבורה, לא רק שאינו נותן מענה מקצועי וענייני
ולא רק שאינו נלחם באלו המאיימים לכלותנו, אלא הפך – הן
במעש והן במחדל - לעושה דברם של גופים פיננסיים אלו, ועושה
עמם יד אחת להרס התחום והמקצוע.
אנו חוזרים ומתריעים על ההסלמה משנת 2003. משרד האוצר
החל בימים אלו לחקור ולאסוף נתונים וראה איזה פלא : צדקנו.
לצערנו, להבדיל ממשרד האוצר, בו לצוות המקצועי יש אמירה
עם משקל שעל בסיסה השר נוקט עמדות מקצועיות, הרי שאצלנו
ב-"בית" – במשרד התחבורה, הצוות המקצועי
שותק (או שמא מושתק).
בכאב רב אני אומר, כי אנו המוסכים ושאר היצרנים בשוק הרכב,
נאלצים לעבוד ולקבל שירותים מנושאי משרות בכירות במשרד התחבורה – החל בראשות המשרד, אשר אין להם ניסיון מקצועי ברכב
אך מאידך יש להם עבר (או עתיד) עסקי, ובסופו של יום אנו
רואים שיוצאות מ-"מטבח" המשרד החלטות המנוגדות להגיון
המקצועי, המוסרי/חברתי, הצרכני והרבה יותר גרוע לדעתי
- הבטיחותי.
כמובן אין באמור
כדי לפגוע בנושאי התפקידים במשרד
התחבורה אשר רואים את צרכי שוק הרכב,
מודאגים מאוד ממה שהם רואים, ועושים כמיטב יכולתם. אך,
כאמור, כאשר
הבעיה מתחילה מן הראש...
אתן דוגמא אחת להתנהלות הבלתי סבירה במשרד התחבורה, מתחום שהוא בנפשנו והחורה לנו במאוד:
בתקנות חוק חובת הרישום לחלקים משומשים יש בידול אפלייתי
בין החובות של הגופים העוסקים בתחום (ניתן לראות זאת במצגת
של מר יעקב חלווה,
יו"ר ועד הפחחות והצבע הארצי הממונה על יישום החוק באיגודנו.
החומר הוצג בכנס משותף עם יחידת 'אתגר' של משטרת ישראל שנערך ב-18 ליולי)
אפליה זו נוצרה ע"י ח"כ שלהם
אינטרסים פוליטיים – וזה ברור – אך תוך כדי תמיכה והסכמה
ובחתימת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, אשר חתם על תקנה
המאפשרת חוסר פיקוח ובקרה על חברות הליסינג והשכרה, במקרים
של סחר ברכבים שנזקיהם נמוכים מ 60% מערכם.
בנוסף, ציי הרכב של הצבא והמשטרה הוצאו מתחולת החוק, וזאת
למרות שחלקם הינם רכבי החכרה ולמרות שרכבים אלה נעים על
כבישי ארצנו ולמרות שבמכרזי המכר של מנהל הרכב נמכרים
רכבי "אובדן להלכה" לציבור הרחב (ולסוחרי רכב).
בנוסף, ראו גם את תקנות הרישוי של חוק זה אשר עברו "דיאטה"
רצינית בין הטיוטה שהוגשה למנכ"ל
משרד התחבורה לבין התקנה שהשר חתם עליה
בסופו של דבר, בכל הקשור לחברות הליסינג.
אך הבעיה אינה מתמצה בחוק או בעניין ספציפי. ניתן לראות
את המחדלים שהינם תוצאת אותה גישה חסרת אכפתיות וחסרת
מקצועיות בתחומים רבים.
אחד הכשלים הינו בנושא הקצאת התקציבים הזעומים לצורכי
הפיקוח והבקרה של אגף הרכב במשרד התחבורה. כשל חמור
נוסף הינו בחוסר המעורבות וחוסר ההבנה של השר והמנכ"ל
בנושאים הבוערים: אלו לא טרחו אף פעם ללמוד לעומק את הבעיות
האמיתיות ואת ההשלכות החמורות הנובעות מתחזוקת רכב לקויה, תיקוני תאונות דרכים,
שימוש בחומרים
שאינם מתאימים, סחר ברישיונות רכב פגועים, תיקון במוסכים
לא חוקיים וכד'.
מאחר שנציגי האיגוד עובדים באופן שוטף עם הצוותים המקצועיים
של משרדי הממשלה אנו יודעים, כי הצוות המקצועי של המשרד
חושב, בוחן פתרונות, נותן המלצות, נאנק תחת עומס משימות
אל מול חוסר תקציב ואכפתיות, אך מתנפץ אל נוכח הגישה השלטת
בראשות המשרד, ולבסוף עוד מוטל עליו ליישם תקנות שאינן
הולמות את הצורך התחברותי
והחברתי של ענף הרכב בישראל.
למרבה המזל ולשמחתנו קיימים גופים אחרים המחפים ולו במקצת
על כשלי משרד התחבורה - נציגי משרד
התשתיות, נציגי משרד האוצר, נציגי המשרד להגנת הסביבה,
נציגי משרד התעשייה והתעסוקה ונציגי יחידת אתגר במשטרת ישראל (וגם -ארגוני צרכנים, ארגוני רכב,
קציני בטיחות, מהנדסים מתחום הרכב, קציני חימוש
בצה"ל, חברי כנסת שאכפת להם ועוד הרבה שותפים טובים ואיכותיים),
מגלים עניין ועומק וזוכים להכרת מנהיגי משרדיהם, ובזכות
כך אנו עדיין מצליחים לצמצם את נזקי החלטות מנהיגי המשרד
הממונה על התחבורה והבטיחות בארצנו.
אין צורך לציין, כי זוהי אינה התנהלות נורמאלית ותקינה,
ואוי לתחום אשר המשרד האמון עליו מפנה לו
עורף, כפי שאנו חווים.
אני מקווה שמנהיגי המשרד יתעשתו ויבינו, ויפה שעה אחת
קודם, כי כנבחרי ציבור הניזונים מאמון וממיסי הציבור,
עליהם להתעמק בנושאים עליהם הם מופקדים ולהחליט החלטות
בעלי אופי ענייני (בטיחות, זיהום אויר וקרקע, שוויון והגינות
במסחר, הגנת הצרכן וכו') לקידום תיקון הכשלים מהם אנו
סובלים בענף הרכב.
לתשומת לבכם, ראו בזה גם
דיווח מנכ"ל האיגוד
העושה ימים ולילות על מנת להכין וליישם את הרפורמה עליה
התחייבנו, על פעילותו בתחום הקידום המקצועי של הענף.
עוד אני שמח לבשר לכם, כי סניפי האיגוד התאחדו לכלל יכולת
פעילות משותפת ובאווירה של יצירה ושותפת אמיתית, וכי חוג
השותפים שלנו מקרב ציבור בעלי המוסכים בישראל גדל בהתמדה
תוך נכונות של הציבור לתרום מזמנם, מניסיונם ומכישוריהם
המקצועיים.
רונן לוי,
יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל