השבוע ערכנו באיגוד הרמת כוסית חגיגית, אליה הוזמנו, בין
היתר, עמיתינו מהגופים והרשויות העובדים עימנו. האירוע
היה מכובד ונעים, ושרתה עליו רוח של אחדות ופיוס מבית,
עליה אני שמח ומודה. האירוע היה מרגש במיוחד עבורי, עם
מלאת שנה לכהונתי כיו"ר האיגוד. בשבוע הבא, ערב החג,
יצא גיליון ניוזלטר חגיגי, ובו גם מנשר מיוחד לסיכום שנה
זו.
דבריי השבוע יתחלקו ל – "בשורות טובות" ו – "בשורות רעות",
ותחילה – הטובות:
אני גאה לבשר על תוצאות טובות ליוזמות, להשקעה ולפעילות
המשותפת עם יחידת אתגר של המשטרה: על פי נתוני אתגר, בחודש
אוגוסט חלה ירידה דרסטית בגניבות הרכב – ירידה של כ-1,000
גניבות רכב יחסית לגניבות הרכב בחודש אוגוסט אשתקד.
לפי דיווחי המוסכים, החודש תוקנו יותר תאונות במוסכים
מורשים כחוק ואנו תקווה כי מגמה זו תמשיך ותתנחל במחוזותינו
לעד.
בהזדמנות זו אאחל הצלחה בשם כל הנהלת האיגוד וחבריו לסנ"צ
יהודה עטר, מפקדה החדש של
יחידת אתגר וכן נוקיר תודה ונאחל הצלחה
מלאה לחברנו ולשותפנו סנ"צ צ'יקו אדרי, מפקדה הקודם של
היחידה, אשר לקח על עצמו תפקיד חדש כמפקד מרחב במשטרת
ישראל.
ולבשורות ה-"רעות", שאין בהן לצערי כל חידוש:
קיימת ומוכרת לנו תופעה פסולה ומקוממת אשר קנתה לה אחיזה
במחוזותינו ואנו נלחמים בה ומנסים למגרה באמצעים שונים
מזה זמן רב – התופעה בה האינטרס האישי של סוכן הביטוח
חובר לאינטרס של חב' ביטוח ו/או של מוסך, ואלו רומסים
את האינטרס והרצון החופשי של הלקוחות. וכמו תמיד – מעורב
כאן כסף – הנושא, במקרה זה, את הכינוי "עמלה".
טרם הדיון גופו, אבהיר כי האמור בנדון אינו מתאר את כלל
העוסקים בתחום (סוכני ביטוח ומוסכים), ואין בו כדי להכפיש
חלילה ציבורים שלמים. לשמחתנו, רובו של השוק מתבסס על
עוסקים חוקיים, נאמנים וישרים הן בתחום שיווק מוצרי ביטוח
בישראל והן בתיקון רכבים לאחר נזקי תאונות דרכים.
את הדיון אתחיל בסיפור אישי, אשר אירע במוסך שלי השבוע:
לאחר שהלקוחה כבר הכניסה את רכבה לתיקון, וללא ידיעתה-שמראש,
הגיע למוסך בעצמו ובאופן פיזי ממש סוכן הביטוח וביקש להעביר
את הרכב לצורך בדיקת שמאי במרכז תביעות של חברת ביטוח
מסוימת. הבקשה היתה תמוהה ביותר הואיל וכמובן אין כל מניעה
– ואף יותר טבעי ונוח לבדוק את הרכב במוסך עצמו – אך לאחר
בירור קצר עם הלקוחה המופתעת מצעד חריג זה של "שירות אישי
צמוד" מטעם הסוכן, אישרה הלקוחה לסוכן לספק לה את שירות
הנהיגה החריג. לאחר מספר שעות הסתבר כי הרכב כלל אינו
מבוטח בחברת הביטוח אשר לה מרכז תביעות וכי הרכב נדד על
פי החלטת הסוכן דרך "שירות ההסעות" המיוחד לו – למוסך
אחר.
שאלות תם:
א. מדוע יקום סוכן ביטוח מכסאו ויעשה צעד כזה באופן אישי
וצמוד ללא התייעצות ועדכון מוקדם עם הלקוח שלו?
ב. האם הסוכן הנ"ל ו/או אחרים מקבלים עמלות הפנייה ממוסכים
שונים?
ג. מי משלם לבסוף את העלות האמיתית של סחר- האם חברות
הביטוח? האם הלקוחות? האם גם וגם?
הבירורים והמסקנות ביחס למקרה הפרטני דנן ייעשו כמובן
בזירה אחרת, אך לצערי, התשובות לרוב ידועות, מקרה זה אינו
חריג וגרסאות שונות שלו ידועות לכל בעלי המוסכים העוסקים
בתיקון רכבים – הן אלו הנהנים מהתופעה (= אשר משלמים את
העמלות לסוכנים) והן אלו אשר סובלים מהתופעה (=נגזלת מהם
עבודה תוך גרימת נזק ועוולה מסחרית).
לשאלה אחת בלבד אין בידי התשובה (אם כי ביני לביני יש
לי מס' השערות) – מדוע אין המפקח על הביטוח פועל בנדון,
בהיותו אמון על הפיקוח הן על חברות ביטוח והן על סוכני
ביטוח, ומתוקף הסמכתו וחובתו לדאוג לציבור המבוטחים?
אחד מחברינו חבר האיגוד, הגיש זה מכבר, לפני למעלה משנה,
תביעה כנגד סוכן ביטוח בגין גזל לקוחות והפנייתם למוסכים
אחרים בגין סירובו של בעל מוסך זה לשלם לו עמלות. בד בבד
עם ההליך המשפטי, הוגשה תלונה ללשכת המפקח על הביטוח.
בשיחות רבות בע"פ שנוהלו בין בעל מוסך זה לבין לשכת המפקח
על הביטוח, הובעה "דאגה" מהתופעה וניתנו הבטחות לטיפול
"נחרץ" ולהוצאת הכרעה עקרונית.
ואיה מסמך בכתב? עמדה עקרונית? הצטרפות המפקח להליך המשפטי
כנגד המוסך? הליך לשלילת רשיונו של סוכן זה?
אני פונה ומבקש מכל אחד ואחד מבעלי המוסכים שלא ליתן ידו
ולא לשתף פעולה עם תופעות והליכים פסולים מעין אלו או
דומים להם או וריאציות כאלו ואחרות שלהם – ואזי אלו ייעלמו
מעצמם, שכן בכל מהלך כזה חייב להיות מוסך שמשתף פעולה,
וכשלא יימצא מוסך כזה – ממילא תיעלם אף התופעה.
בדרך זו, יוכל השוק שלנו להיות חופשי ונקי מעוולות והתחרות
בין המוסכים ועל ליבם של הלקוחות תתקיים על בסיס מקצועי
ושירותי – כפי שצריך להיות.
רצ"ב
הוראות המפקח על הביטוח בנושא הפניות ועמלות למתקיני מיגון
לרכב ואין לטעמינו הבדל ו/או שוני בין האמור לגבי
הפניות וקבלת עמלות ממתקיני מיגון לבין הפניות וקבלת עמלות
ממוסכים חוקיים העוסקים בתיקון תאונות דרכים.
לסיום, אני מפנה אתכם לצפות
בכתבה המצולמת הראשונה מבית "ערוץ הרכב" שהוקם בחסות
איגוד המוסכים בישראל. ערוץ זה מתחיל השבוע לעבוד באופן
רצוף ואני סמוך ובטוח כי בעתיד הוא יתפוס מקום ראוי, מכובד
ובעל משקל בתקשורת המקצועית (קישור
ל'ערוץ הרכב').
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל