שלשום צוין בפעם הראשונה בישראל "יום המחויבות הלאומי
לבטיחות בדרכים" וכמי שמכירים את נתוני תאונות הדרכים
גורמיהן הטכניים ותוצאותיהן, אני חייב לומר כי רגשותינו
כלפי הגדרות העשייה של הרשות החדשה לבטיחות בדרכים
שהוקמה על בסיס המלצות ועדת שיינין, מעורבים.
הרשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים
אנו סבורים, כי הרשות החדשה שקמה על בסיס חוק המעניק
לה ריבוי סמכויות ייעוץ אך מעט סמכויות ניהוליות דה
– פקטו, תתקשה להשיג את התוצאה הנדרשת בשל ריבוי משתנים
הגורמים לתאונות הדרכים, ריבוי גופים האמורים לסייע
ושאינם כפופים לרשות באופן ישיר, ומיעוט אמצעי מחקר
וסמכויות יחסית לרשות שמשימתה היחידה היא הפחתת תאונות
דרכים. בהקשר זה אנו מכוונים בעיקר לנושא הרכב והכשל
הטכני אשר לכאורה ועל פי הבנתנו נותר בגדר סמכות משרד
התחבורה ואנו תקווה כי שני גופים אלו יידעו לשתף פעולה
ולחלוק את הידע לצורך השגת המטרה המיוחלת.
על פי מחקרים בעולם המערבי, החינוך ואיכות האכיפה
הינם הגורמים המשפיעים ביותר על התנהגות הנהגים בכבישים.
עם זאת, אסור כי יפקד מקומם של החינוך וההסברה ביחס
לאחריות הנהג החייבת להיות מקיפה, ומעבר להתנהגותו
שלו בכביש, עליה להתייחס גם לכלי הרכב בו הוא נוהג.
לצערנו, החינוך לאחזקה בטוחה ובטיחותית של הרכב, לוקה
בחסר ואינה מוגדר כלל בתוכנית העבודה של הרשות לבטיחות
בדרכים.
תוצאות ה'טיפול הממלכתי'
דוגמא אחת מני רבות, אשר פורסמה ב-'ערוץ
הרכב'
בשבוע שעבר(קישור
לכתבה)
הינה לעניין מדיניות הטיפול הממלכתי בנושא הצמיגים
. בעוד מוסכם על כל העוסקים בתחום שהתרשלות הנהג בטיפול
בצמיג, עלולה לגרום לתאונות קטלניות, הרי בפועל מתמצה
הטיפול דנן לרוב בהסברת רדיו ובשילוט חוצות בלבד –
מדיומים אשר אינם מצליחים להשיג את ההטמעה הנדרשת
בקרב קהל הנהגים, הואיל ואינם מתייחסים למלוא הנושאים
שעל הנהג לדעת ולתת להם את דעתו בנושא הצמיגים, ובשורה
התחתונה הנהג הישראלי הממוצע חסר כל הבנה בנושא הצמיגים,
אופן בדיקתם והסכנות הנובעות מהם. בנוסף, נושא זה
מטופל על ידי אגף הרכב של משרד התחבורה ולא על ידי
הרשות החדשה לבטיחות בדרכים.
הסחר בענף הצמיגים מבוסס יותר על פרמטרים של
עמלות ומחיר זול לצרכן ופחות על טיב המוצר ואיכות
ההתקנה ו/או התיקון . מסתבר כי הציבור הרחב אינו יודע
מאום אודות הצמיג והתאמתו הנדרשת לרכב ועל כן קל לפתות
אותו לעסקאות זולות שלעיתים עלולות להיות מסוכנות.
על כן, המלצנו (עשרות מכתבים ופגישות רבות ועקרות)
למשרד התחבורה לנקוט בפעולות שונות ורבות בנושא זה
על מנת לצמצם את הסיכון של שימוש בצמיג לא תקין ו/או
רכישה של צמיגים שאיכותם אינה ידועה ומוכחת.
בתחום ציי הרכב, המצב אף חמור יותר מאחר ולנהג אין
השפעה בד"כ על איכות וטיב המוצר שמותקן ברכב
בו הוא ומשפחתו משתמשים. מעגל הטיפול בנושא
זה אינו מלא ועל כן הפעילות של משרד התחבורה בנושא
זה, על פי דעתנו, שגויה ואינה משיגה את מטרותיה באופן
יעיל ומלא.
חינוך והסברה גם ללקוחות וגם לנותני השירות
בנוסף לכך, חינוך והסברה בתחום תחזוקת המנע של הרכב
תתרום לכך שנהגים יבינו כי תחזוקה נכונה ושימוש בחומרים
מתאימים ובעלי תקינה מוכחת (שמנים, נוזל קירור, דלק
וכד') יגבירו את הביטחון שלהם ברכב והבטיחות הכללית
של הציבור מחד וכן יסייעו להפחתת זיהום האוויר הנפלט
מן המנועים (גורם המוות מספר 1 בעולם) מאידך. נכון,
שלעיתים תרומת הפרט בתחזוקה נכונה תהיה שולית ביחס
אליו ויקרה יותר בטווח הקצר בתקציב המשק הביתי, אך
ללא ספק תיתן לנהג ולחברה כולה תמורה חיובית כוללת
בנושאים אלה. הוכח בעבר כי הציבור הישראלי יודע להירתם
למשימות לאומיות ומוכיח בגרות ואחריות לאחר הסברה
נכונה ויעילה (לדוגמא:השימוש בחגורות בטיחות). השקעה
זו, חייבת לבוא במקביל להסברה ולחינוך בקרב נותני
השירותים בתחום התיקון לרכב וכן על ידי אספקת מערכות
הגנה ממשלתיות לעוסקים אלה (אנו, המוסכים) על מנת
שהשיקול המקצועי יגבור על השיקול העסקי הנובע מתחרות
חופשית מחד ומכשלי שוק (עליהם אנו מרחיבים בד"כ בדבר
היו"ר).
חינוך, הסברה ואכיפה – כה קל וזול לביצוע וכה קשה
ומתסכלת העובדה שקברניטי משרד התחבורה מתעלמים מבקשותינו
אשר אינן אלא שיקוף של חובתם שלהם כלפי הציבור, ליישמם.
תחת זאת, הינם עסוקים בייצור תקנות מפלות (זוכרים
את האפליה בתקנות חוק רישום חלקים משומשים?)
ובחלקן מיותרות, המגבירים ומאדירים את כשלי השוק בתחום
הרכב שתוצאתם, לא אחת - סיכון המשתמש ברכב ובסביבתו.
לצערנו, גם משרד האוצר (אגף הממונה על התקציבים ואגף
המפקח על הביטוח - חוסר השפעה וחוסר השקעת משאבים
נקודתיים לענף הרכב והתנהלות חברות הביטוח בשוק הרכב),
אינו חף מחוסר עשייה ומחוסר אכפתיות לקידום הבטיחות
בתחום הרכב, למרות השפעתו הרבה בתחום הבטיחות בדרכים.
גם במחוזות אלה, השקענו זמן לשכנוע ולהציע את שירותינו,
משאבינו ויכולתינו לסייע ולהשפיע והושבנו ריקם פעם
אחר פעם.
דוגמא מן השטח להצלחה עכשווית
לעומת זאת, איגוד המוסכים הוכיח כי ההירתמות החברתית
והאינטרסנטית שלנו בנושא מסוים, יכולה לצמצם תופעות
שליליות באופן מיידי!
עשינו זאת הלכה למעשה בהשקעת משאבים אדירה בכסף ובזמן
עם שותפים אמיצים, אמיתיים וכנים לדרך – צוות יחידת
אתגר של המשטרה - לצורך יישום חוק חובת הרישום
של חלקי חילוף משומשים ובאופן מיידי השגנו תוצאות
קיצוניות בשטח (צמצום גניבות הרכבים בני גיל שנתיים
בכ 40% וצמצום כללי בכ– 23% יחסית לנתוני אשתקד (קישור
למצגת
הנתונים 'אתגר' לחודש ספטמבר).
בשל ההצלחה הזו (שכמובן, נזקפת ברובה לצוות הנפלא
של יחידת אתגר) פנו אלינו השבוע סוחרי ציוד כבד וציוד
חקלאי לסיוע בתחום זה, מאחר שהדוגמא שלנו הוכיחה כי
ניתן לעשות שינויים לטובה ובעלויות סבירות וכל הנדרש
הוא – חזון ורצון. לצערנו, לעיתים נדמה כי פקידי הבירוקרטיה
של רשויות השלטון האמונים על תחומים אלה, סבורים כי
אנו צריכים לשרת אותם ולא להיפך והנתונים העגומים,
לאור התנהלות זו, אינם משתנים.
המלצה לרשות החדשה
אנו ממליצים, אם כך, לרשות החדשה לבטיחות בדרכים ולמנהיגיה,
"לתפוס פיקוד" ולהיערך לעשייה בכל תחומי הכשל הגורמים
לסיכון אזרחי המדינה. אנו נשמח להירתם ולסייע כשותפים
מלאים שהוכיחו ומוכיחים הלכה למעשה, כי שותפות אמיתית
עימנו, מביאה תיקון לציבור הישראלי ככלל ולציבור שלנו,
בעלי המוסכים.
בנוסף לאמור לעיל, הריני להזכירכם כי אנו ערוכים לקראת
בדיקות החורף, בימים הקרובים יישלחו פרטים מלאים והנחיות
נוספות בנושא זה.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון
הבטוח.
שלח דוא"ל