השבוע עסקנו בשני נושאים עיקריים:
1. חשיבות גורם הרכב ("הכשל הטכני") בגרימת תאונות דרכים
ובהחמרת תוצאותיהן.
2. נורמות הסחר ברכב משומש והסכנות הבטיחותיות העולות
מחוסר גילוי נאות ומהיעדר אפשרות של האזרח הרוכש התמים,
ע"פ המצב החוקי השורר כיום, לקבל מינימום של גילוי נאות
ושקיפות בקשר למצבו האמיתי של הרכב הנסחר.
לעניין גורם הרכב בתאונות דרכים:
נערכו מספר פגישות בין נציגי האיגוד לבין נציגי גופים
(לא ממשלתיים) העוסקים במימון, מחקר וסיוע בנושא תאונות
הדרכים, ולאור הנתונים הקשים העולים מפעילותה של יחידת אתגר במשטרת ישראל אותם
הצגנו בפניהם, גופים אלה החליטו לשקול בחיוב הכנסת נושא
גורם הרכב לתוכנית העבודה השנתית ואולי אף הרב שנתית שלהם.
ככל שייושם האמור, תהא המשמעות לגבי האזרח הישראלי, כי
נושא זה יקבל את המשקל הראוי לו וכך נוכל לקדם את החינוך
לתחזוקה נכונה של הרכב ולמתן כלים בידי האזרח לצורך שיקלול
החלטותיו מתוך
אחריות ותחת ההכרה המלאה והנכונה כי רכב שאינו תקין, מסכן
את נוסעיו ואת המשתמשים האחרים בכביש (הולכי רגל ונהגים
אחרים).
בהמשך לכך ואף כי הרשות לבטיחות בדרכים בעצמה טרם הפנימה
חשיבות נושא זה חרף תפקידה המכריע בטיפול בו, הרי נושא
בדיקות הבטיחות לחורף עלה על סדר היום הלאומי
(קישורים לכתבות אחרונות בנושא –
חדשות ערוץ 2,
ידיעות אחרונות,
חדשות מחלקה ראשונה ועוד) ועלינו בעלי מוסכים להירתם
למבצע הנ"ל וכפי שידענו לעשות תמיד – לבדוק יותר רכבים
ולתקן את הטעון תיקון, באחריות ובבטיחות.
נושא זה ימשיך להוות אצלנו נושא מרכזי ואנו נמשיך לעדכנכם
אודות השותפים שיסייעו לנו לקדם אותו.
לעניין הגילוי הנאות בסחר ברכב משומש:
ביום ב' האחרון, התקיים דיון בועדת הכלכלה בהצעת החוק
של ח"כ גלעד ארדן לפיה יוכל האזרח הרוכש רכב משומש,
לקבל מידע וגילוי מלא אודות עברו של הרכב. נכון להיום,
היעדר הגילוי, הינו הקרקע החולה המאפשרת פריחת סחר ברכב
אשר בו כרוכות תופעות חמורות מאין כמותן המהוות סכנת חיים
ונזק כלכלי חמור לציבור ולמשק.
ראשית, חוזרים לכבישים רכבים אשר אינם ראויים לנסיעה,
בין אם מחמת ששוקמו לאחר תאונות קשות (עד כדי אובדן גמור)
ובין אם מחמת ליקויים בטיחותיים שונים שלא תוקנו. שנית,
גם אם הינם ראויים לנסיעה, הינם שווים הרבה פחות מהמחיר
בו הם נמכרים לאזרח התמים, הן מחמת עבר תאונתי והן מחמת
התופעה הפלילית הרווחת של זיוף מד האוץ.
גם מקומו של הסיכון הבטחוני לא נפקד, באשר רכבים שהיו
אמורים להיות מפורקים – מתוקנים בשטחי הרשות הפלסטינית
באמצעות חלקים גנובים בזול וברשלנות מקצועית מזעזעת.
לצערנו הרב, קל וזול היה למנוע את כל האמור, אך הרשות
הממונה אינה פועלת בהתאם ואינה מספקת לאזרח שירות בסיסי
זה. ממילא, הרשויות הממונות הקשורות לכשלים אלה, טרם הביעו
נכונות (ואף גרוע מכך) להכיר במעשים אלה כמעשים פסולים
ומאפשרים את קיומם.
על פי הנתונים הקיימים אצלנו ועל פי הערכת גורמים מקצועיים
מקבילים אלינו, סחר מסוכן זה מתבטא בכעשרים אחוזים מסך
כלל הסחר ברכב משומש בישראל. משמע הדבר הוא, שכל
רכב משומש חמישי הנסחר בישראל הינו רכב
לקוי ובעל ערך הוני נמוך מערכו המוצג לרוכש הפוטנציאלי.
ראינו לציין ולשבח את חברי הכנסת
גלעד ארדן ומשה כחלון, הרואים נכוחה
את סכנות הכשל האמור, ונרתמים, כל אחד בדרכו, לטפל ולתקן
את המצב האבסורדי הנ"ל.
רצ"ב מספר קישורים לנושא העוולות המתבצעות על בסיס הסחר
ברכבי אובדן להלכה ו/או הסחר ברכבים שאחזקת השוטפת הייתה
לקויה טרם נמסרו לרוכש היד השנייה:
המכונית המקולקלת של ניו-קופל
ניו קופל אחראית לנזק שנגרם למכונית בשל שימוש בשמן לא
מתאים
חברת אלבר מכרה מכונית משומשת ללא כל מספר שלדה
הקומבינה של סוחרי הרכב
מאמרים משפטיים ופסקי דין רבים בנושא
רצ"ב כמו כן,
עמדת פורום ארגוני הרכב בנושא זה, כפי שהועברה לועדת
הכלכלה כבסיס להמשך דיונה אודות הצעת החוק העוסקת
בנושאים אלה (קישור
להצעת החוק).
בשבוע הבא יתקיים דיון בהצעת החוק של ח"כ משה כחלון
האוסרת לתקן רכבים ישראליים בשטחי הרשות הפלסטינית ואנו
מאמינים כי אם חוק זה יעבור כלשונו וחוק הגילוי הנאות
יעבור כהצעתנו והחוקים אכן יאכפו בפועל - עם ישראל יזכה
לשיפור מיידי ומשמעותי במצבם התחזוקתי והבטיחותי של הרכבים
הנוסעים בישראל מחד וכן ערך רכושו של הרוכש ישמר ויכובד.
אולי אז, וכחלום רחוק נדמה הדבר בעינינו, יצא סוף סוף
ממשרד התחבורה לציבור הרחב לא מסר של הזנחה וחוסר אכפתיות,
אלא מסר של הקפדה ושמירה על בטיחותו ועל ערך רכושו של
האזרח.
אנו תקווה כי זאת הפעם, משרד התחבורה ייתן ידו לקידום
וליישום בפועל של חוקים אלה באופן מלא וללא הנחות ואפליות
לגופים פיננסיים כאלה ו/או אחרים.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל