תוצאות המאבק על שווי השימוש ברכב ליסינג
בשעה טובה, הצביעו השבוע חברי ועדת הכספים לטובת שינוי
שווי השימוש למקבלי הרכב הצמוד (קישור לכתבות בנושא:
The Marker,
nrg,
y-net).
אמנם, ערכי השינוי נמוכים מידי לטעמינו ופריסת השינוי
ארוכה (4 שנים). עם זאת, נפל דבר במדינת ישראל לעניין
ההכרה וההבנה של בית המחוקקים והממשלה ביחס לשוק הרכב
בישראל, שמעצם טבעו קשור בטבורו גם לכסף – הרבה מאוד כסף,
ובמקרה של המצב ששרר ערב השינוי (ונקווה כי לא לאחריו)
– כסף לאוצר המדינה (בחסר) וכסף לחברות הליסינג (ביתר).
לאחר כארבע שנים של עבודה והשקעת מאמצים שלעיתים נדמתה
כסיזיפית, עם הערכת סיכויים תחילית נמוכה, החלנו בדרך
ארוכה של הסברה ושכנוע כי תוצאות הלוואי של השימוש במקלט
המס הנ"ל מזיקות לכלכלה, לבטיחות, לסחר החופשי, לחופש
העיסוק, להוגנות במסחר ועוד ועוד.
מאמצים ומשאבים רבים השקענו בשיקוף המציאות לאשורה אל
מול אלו שתעו אחר מקסם השווא של שווי השימוש הנמוך, בעוד
למעשה נצמחו להן רעות חולות המאיימות למוטט את שוק הסחר
החופשי ברכב, את שוק תיקוני הרכב, לגרום לזיהום אויר חסר
תקנה, להצפת השוק בחלקי חילוף ובצמיגים מאיכות נמוכה,
לשימוש נרחב של חברות ואזרחים במוסכים לא חוקיים בארץ
ובשטחי הרשות הפלסטינית ועוד ועוד. חוסר פיקוח ואכיפה
מצד גורמי הממשל, בתחום זה כבכל תחום אחר – תרמו את תרומתם
המכרעת למצב העגום.
אני סמוך ובטוח, כי עתה, משהמסר אודות העיוות המיבני והפיננסי
הופנם ע"י מחוקקינו – והלא זה היה השלב הקשה ביותר – אנו
אך בשלב התחלתי המסמן את המשך השינוי המתבקש בענף הרכב
בישראל : הורדת מיסי קנייה על הרכבים, שינוי שיטת שווי
השימוש, עידוד לרכישת רכבים בטוחים ו"ירוקים", גריטת רכבים
ישנים, שיפור תשתיות, שיפור הזמינות והיעילות של התחבורה
הציבורית, ביטול ההשפעה על מבוטחים בבחירת מוסך מתקן (מוסך
חופשי אל מול מוסך הסדר), ביטול הסכמי האחזקה של יבואני
הרכב וחברות הליסינג, משטר קפדני של אישור וסטנדרטיזציה
בייבוא של חלקי חילוף וצמיגים, סגירתם של המוסכים הבלתי
חוקיים, עדכון תוכניות הלימוד וההכשרה במקצועות תיקון
ואחזקת הרכב, שיפור תדמית המוסכים וסוחרי הרכב ועוד.
היום יותר מתמיד אנו בטוחים כי נסללה הדרך לקדם שינויים
אלה לטובת העוסקים בענף ולטובת מקבלי השירותים של כל העוסקים
החוקיים והמקצועיים בענף.
הצלחה בהשעיית מכרז מינהל הרכב הממשלתי
בנוסף, אני שמח לדווח כי בעקבות פניות שלנו (ובמקביל גם
פניות מטעם נציגיהם של יבואני החלפים התחליפים בלשכת
המסחר) למנהל הרכש הממשלתי בעניין המכרז המשולב אשר הינו
עומד לכאורה בניגוד לפסיקת בית המשפט (כי לא ניתן לשלב
את הרכישה והתחזוקה באותו המכרז), הודענו כי העניין הועבר
לבדיקת היועצים המשפטיים במשרד האוצר ובשלב זה ובהתאמה,
נדחה המועד להגשת ההצעות.
הגם שיש להצטער על כי רשות שלטונית פועלת לכאורה בניגוד
לפסק דין חלוט של ביה"מ, הרי מאידך אני מציין בסיפוק את
הטיפול המהיר והענייני בפנייתנו, ואת ההבנה כי יש לדחות
את מועד המכרז – וזאת מבלי שנקטנו בהליך משפטי.
בהמשך לכך, אנו תקווה כי נציגי המדינה יוכיחו בגרות ודוגמא
אישית של ממשל וכי לא נאלץ לפנות לערכאות בטענה של ביזיון
בית המשפט.
פנייה לממונה על ההגבלים בסוגיית רישיון מבטח לניו-קופל
בנוסף, במישור הציבורי, ביצענו השבוע פניה בצורת שאילתא
לגב' רונית קן הממונה על ההגבלים העסקיים לבירור עמדתה
ומעורבותה במתן רישיון המבטח לחברות ליסינג (קישור
לשאילתא).
עם קבלת עמדתה בנדון, נגבש עמדתנו להמשך פעולה.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל