גם השבוע זכינו לחזות בפירות לעמלנו הסיזיפי רב השנים,
הפעם בנושא הגברת המודעות לסיכונים הכרוכים בנסיעה ברכב
לא תקין ("הכשל הטכני") – נושא אשר נאבקנו למען ההכרה
בו משך זמן רב, ולפרקים, במהלך הדרך, נדמה היה כי כל פניותינו
נופלות על אוזניים ערלות. שמח ומודה אני לחברים אשר לא
התייאשו והמשיכו לדחוף ולהסביר וליצור את הקשרים והקישורים
המתאימים לצורך קידום נושא חשוב זה.
קמפיין תקשורתי חדש של הרשות הלאומית לנהיגה ובטיחות הרכב
בחורף
אתחיל בשיתוף הפעולה עם הרשות לבטיחות בדרכים, אשר אישרה
לאחרונה מימון והובלת קמפיין תקשורתי לקידום בדיקות הבטיחות
לחורף ומזה מספר ימים משודרים תשדירי רדיו המעודדים את
בעלי הרכב להיכנס למוסכים לצורך ביצוע בדיקות החורף. מוסכים
אשר עדיין לא מציעים את בדיקות הבטיחות חינם לכלל לקוחותיהם
– עדיין יכולים לעשות זאת. שותפותכם האקטיבית חשובה להצלחת
המבצע ולצמצום תאונות הדרכים בישראל. (פרטים
בחוזר 07-371).
העלאת נושא הצמיגים לסדר היום הציבורי: פניות רבות מצד
בעלי רכב
אמשיך בנושא הצמיגים: לאיגוד הגיעו פניות רבות של לקוחות
אשר כתוצאה מצפייה בכתבות בנושא הצמיגים ('הונאה
בשחור'/ערוץ 2,
'שערוריית הצמיגים בישראל'/ערוץ הרכב), סרו לצמיגיות
ובדקו את צמיגי רכביהם.
פניה לה הענקנו טיפול פרטני באשר מצאנו בה חשיבות מיוחדת,
הינה תלונת נושא משרה בחברה אשר מצא בעקבות הצפיה בכתבה,
כי הצמיגים שהוחלפו ברכבי צי הרכב של חברתו, באמצעות חברת
הליסינג, הינם צמיגים חדשים אך שתאריך ייצורם עולה על
שלוש שנים! בבדיקה שביצע יו"ר ענף הצמיגים שלנו ברכב אחד
מתוך הצי שהובא אליו, מצא כי צמיג חדש אחד כבר יבש ומסוכן
ושכל צמיגי הרכב הורכבו הפוך, כך שהלקוח לא יכול היה לקרוא
את נתוני הצמיג, אלא על מתקן הרמה.
ממקרה חמור זה למדנו כי חברת הליסינג בהסכם ההחכרה, מקנה
לעצמה הזכות להחליף את צמיגי הרכב על פי שיקול דעתה הבלעדי
וכי אינה חייבת בעדכון, דיווח והסבר אודות משמעות התיקונים
המבוצעים ברכב הלקוח. יוצא מכך כי המשתמש ברכב ההחכרה
עלול למצוא את עצמו משתמש ברכב לא תקין ללא ידיעתו וללא
יכולת השפעה על מנת לשנות מצב אבסורדי ומסוכן זה. לא
למותר לציין, כי אותו נושא משרה יצא ממעמד הבדיקה אחוז
בעתה ונחוש בדעתו לשנות מצב דברים זה.
האפליה של משרד התחבורה בטיפול בעוולות הליסינג/השכרה
להזכירכם, האיגוד ביקש והציע למשרד התחבורה להקשיח את
תנאי הרישיון לחברות ההשכרה/החכרה, ולהטיל עליהן חובות
שוות לחובות החלות על מנהלים מקצועיים במוסכים, חובות
החלות על שמאים, חברות ביטוח וכד'. משום מה, נראה כי
מאן דהוא, ברשות המבצעת, מספק הנחות מפליגות לחברות אלה,
אשר למעשה, עד עצם היום הזה, הינן החברות היחידות אשר
עוסקות ברכב, שלא חלות עליהן מלוא החובות הקשורות בבטיחות,
גילוי נאות, סחר ברכב משומש, סחר ברכבי אובדן להלכה וכד'.
בהמשך לאותו הנושא ולצערנו, אל נוכח ההצלחות וההישגים,
לרבות התחקיר המקיף שערכנו במסגרת 'פורום התיקון הבטוח',
אשר תוצאתו היתה כתבה ששודרה ב'חדשות ערוץ 10', השבוע
(התנגש
בכם רכב? כדאי מאוד שהוא לא יהיה ליסינג!), ענף הרכב
ממשיך וסובל מעיוות ואפליה המוכתבים, לצערנו מהחלונות
הגבוהים ביותר. השבוע דנה ועדת חוק חוקה ומשפט בנושא
עקרון השוויון בהליכי חקיקה ומשתתפיה הדגישו והבליטו את
הסכנות הכרוכות בחקיקה אשר תוצאותיה מפלות קבוצות מיעוט
ומאפשרות לקבוצות החזקות לשלוט על קבוצות אחרות אשר מופלות
לרעה על ידי המחוקק.
אנו, נותני השירותים בענף הרכב, מצרים על כך שרשות שלטונית
נותנת יד לחקיקה מפלה המספקת, בכוונת מכוון, יתרון עסקי
לקבוצה אחת על פני שאר העוסקים בתחום (קישור
לתקנות חוק הרישום/מניעת גניבות) ומצרים על המצב המשפטי
והפוליטי בישראל אשר מאפשר לשר התחבורה לחתום על חוקים
מפלים.
עומדים אנו משתאים, אל נוכח העובדה כי מנכ"ל משרד התחבורה,
אשר קיבל מאיתנו מספר מכתבים בנושא (עליהם כלל לא טרח
להגיב) ולא טרח עד כה, לתקן את העוולות ואת הסכנות לציבור
העולות מאפליה זו בחוק חובת הרישום.
אבל, כמובן – רק מי שרוצה, מואיל לטרוח.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל