רגולציה ותהליכים משפיעים אחרים
שנת 2007 הייתה שנה עתירה בתהליכים ובשינויים בשוק הרכב
– חלקם יוזמת האיגוד ופרי עמלו, וחלקם תוצאת תהליכים כלל
עולמיים או כלל משקיים.
תוצאות חלק מההליכים כבר מורגשות בשטח, וללא ספק תורגשנה
ביתר-שאת בשנת 2008, בין היתר מחמת שיכנסו לתוקפם מספר
דברי חקיקה חדשים שאנו צופים כי תהיה להם בעלי השפעה רבה
על השוק.
השנה חבר האיגוד לחברי כנסת, משרד התחבורה, הרשות הלאומית
החדשה לבטיחות בדרכים, וגופים נוספים, אשר בידם לקדם יוזמות
חקיקה, באשר האיגוד, כמו גם גורמים אחרים בשוק, הבין,
כי אחד האמצעים החשובים (במקביל להסברה, חינוך והליכים
משפטיים) לצורך הבאת השינוי הינו החקיקה. קולו של האיגוד
נשמע בדרגים הגבוהים ביותר, והאיגוד הפך לשותף פעיל בהליכי
קבלת ההחלטות בגופים ממשלתיים שונים.
להלן פירוט השינויים החקיקתיים הנוגעים לענף הרכב שיכנסו
לתוקף בשנה זו:
1. שינוי עלויות שווי השימוש לארבעת השנים הבאות ובחינה
מחדש של שיטת המיסוי הנ"ל ע"י רשות המיסים .
2. רישום בעלות של חברת ליסינג/השכרה ברישיון הרכב.
3. חובת רישוי לחברות ליסינג תפעולי והחלת חובות שוות
(כחברות השכרה).
4. שינוי התייחסות לשנת מודל הרכב.
5. הטמעת חקיקה שהחלה בשלהי שנת 2007 :
[א.] חוק חובת רישום חלקי חילוף משומשים. [ב.] תקנות מס
הכנסה, המחייבות חברות לרשום את הרכב על שמן לצורך קיזוז
הוצאות רכב.
6. הפחתת מיסי קניה לרכב חדש.
7. סיומו של הצו המוסכם ליבואני הרכב בחודש אפריל 2008
.
חידושים אלה, בצירוף החקיקה המסתמנת בנושאי הסחר ברכב
משומש (גילוי נאות), שינוי שיטת המכרזים של מינהל הרכב
הממשלתי (הפרדת מכרזי הרכישה ומכרזי האחזקה השוטפת), הובלת
החקיקה אודות איסור תיקון כלי רכב בשטחים, חוזר השמאים
החדש ועוד – יובילו את שוק תיקוני הרכב לאתגר נוסף בדרך
להסדרת הענף ושמירה על סטנדרטים של תחרות הוגנת, סטנדרט
תיקון גבוה (אחזקה, תקלות ותאונות דרכים), גילוי נאות
ויושרה בסחר ובתיקוני הרכב, הפחתת גניבות הרכב ועוד.
שדרוג הידע המקצועי ועוד
בנוסף לכל
אלה, האיגוד נערך, כפי שהתחייבנו בתחילת
הדרך, לסייע למוסכים ל"השתדרג" ולשפר את מוכנותם לימים
החדשים ו'המכללה
הטכנולוגית לרכב', כבר מספקת מענה לרוב הצרכים המקצועיים
הנדרשים ממוסך מודרני (לימודי מחשב בסיסיים ומתקדמים,
אנגלית טכנית, טכנולוגיה מתקדמת, אבחון, תקנות רישוי ותעבורה,
צמיגים, שיווק, ניהול ועוד). רצ"ב קישור לעלון
המידע העדכני של המכללה, המפרט את רשימת הקורסים וההשתלמויות.
בשבוע שעבר פתחנו גם את קורס הבוררים, המשתתפים בו כ-40
בעלי מוסכים, אשר לומדים במסגרת הקורס את חוק הבוררות,
תפקיד הבורר ועוד תכנים רבים ומעניינים מתחום המשפט, בתרגום
ובדגש לענף הרכב, המסחר, הרכוש, קבלנות ועוד. קורס זה
מקנה לבעלי המוסכים ידע נרחב והישיבה בדיוני הבוררות מעצימה
את הידע של הבורר בכל תחומי פעילות עסקיו. מערך הבוררות
של האיגוד, שהינו בבת עינינו, זוכה ויזכה לתהליך של שיפור
תמידי. בנוסף לקיום הקורס, שיפרנו וייעלנו את מערך האדמיניסטרציה
התומכת במוסד זה ויחד עם בוררים בעלי ידע ופיקוח, אנו
מגיעים לרמה גבוהה של שירות (זמן טיפול, עלות טיפול נמוכה
למתלונן, הוגנות ופסיקה ללא משוא פנים) ומוניטין גבוה
במוסדות המשפט הישראלי.
אני שב ומציע למוסכים הנתקלים בבעיות אתיות בינם לבין
עצמם לפנות למוסד הבוררות לצורך טיפול במחלוקות. טיפול
נכון ויעיל במציאת פתרונות למחלוקות מייצר לעיתים קרובות
בסיס להתייעלות ולשיפור.
לסיום, אודה בשמי ובשם מועצת האיגוד ובעלי התפקידים, לכל
שותפינו, חברינו ועובדינו העושים עבודת יצירה נפלאה שחלק
מתוצאותיה פירטתי לעיל ואני סמוך ובטוח כי לאור השיתוף
והעבודה המבורכת של כל הגורמים השותפים לדרכנו, שנת 2008
תבורך בעשייה ותניח את התשתית לענף רכב מסודר, יעיל, בטיחותי
והגון.
איחולי שנה אזרחית טובה ופורייה
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל