אוזלת יד שלטונית?!
השבוע התקבלו אצלנו באיגוד מס' מסמכים מאת רשויות שלטוניות
מולן אנו עובדים, המהווים תשובות לפניות שלנו אליהן בעניינים
בוערים ומהותיים, ועליי לאמר בכנות כי כל אחד בפני עצמו
וכולם גם יחד, בין אם נכתבו בתום לב ובין אם לאו –
מעידים על אוזלת יד שלטונית כמעט מוחלטת.
1.
"חגיגת המתנות של חברות הביטוח" או "מפקח על המפקח
(על הביטוח)"
כידוע וכפי שפרסמתי בעבר כאן, האיגוד התלונן בפני המפקח
על הביטוח אודות מבצעים שערכו חברות ביטוח, בהם הבטיחו
למבוטחים " 0 השתתפות עצמית" במידה ואלה ישתמשו במוסכי
הסדר (עפ"י תנאים מסוימים שהשתנו מחברה לחברה) בכיסוי
מקרה ביטוח.
נימוקי התלונה התבססו על מספר פרמטרים וביניהם חוזרי המפקח
על הביטוח עצמו, פסקי דין בערכאות גבוהות, וגם על ההיגיון
הפשוט – הלא הוא ההיגיון הצרכני. נציגת המפקח על הביטוח
השיבה השבוע לאיגוד כי המפקח אינו רואה פסול בהתנהלות
בקשר עם המתנות, כפי שהוצגו בתלונת האיגוד, וכן הוסיפה
התייחסות גם לעניינים שכלל לא הועלו על ידינו בתלונות
אלה, כגון לעניין מוסד הסדר המוסכים באופן כללי.
המניע להתנהלות זו אשר מחד אינה נותנת מענה ראוי לפניות
ומאידך מוסיפה "תיזות" אודות דברים לגביהם לא נתבקשה עמדה
- אינו ברור, אך מכל מקום אני אוחז בדיעה כי אין כל הצדקה
לכך שרגולטור זה יתייחס בזלזול לגוף מקצועי המאגד ומייצג
באופן לגיטימי כ-5,000 מעסיקים במדינת ישראל (המעסיקים
כ-50,000 עובדים). לכל אזרח באשר הוא, עומדת הזכות לקבל
תשובות רציניות ומעמיקות, אך כפי הנראה אנו מצויים בסיטואציה
הקפקאית שבה לכאורה נדרש מפקח על המפקח (על הביטוח) במדינת
ישראל. האיגוד, כמובן, יפנה לגורמים המוסמכים על מנת לנסות
לקבל התייחסות רצינית מפקידי השלטון הללו.
2.
הענקת רישיון מבטח לחברת ניו-קופל ואחרים
האיגוד, אשר הוטרד מהקלות הבלתי נסבלת של מתן רשיון מבטח
(ע"י המפקח על הביטוח) לחברות בעלות ציי רכב וכוח רכישה
כמעט בלתי מוגבל, שלח שאילתא לממונה על רשות ההגבלים העסקיים
אודות מעורבות רשות זו, אם וככל שהיתה, בהענקת רישיון
מבטח לחברות ענק המרכזות כוח קנייה ותפעול מהגדולות בשוק
הרכב הישראלי (קישור
לשאילתא).
תשובת הרשות (שעליי לציין כי ניתנה בזמן סביר, באופן מנומק
ובצורה עניינית והגונה) חיזקה ואימתה את חששנו – המפקח
על הביטוח כלל לא פנה לרשות ההגבלים העסקיים לקבלת חוות
דעת ו/או עצה וכד', וזאת הגם שעל פי חוק הינו מחוייב לשקול
גם שיקולים מתחום זה בהליך הענקת רישיון המבטח.
לטעמנו, התנהלות זו הינה בלתי סבירה כליל, אך לצערנו אינה
אלא המשך להתעלמותו של המפקח מרשויות שלטוניות נוספות
אשר פעילותו נושקת וחופפת לתחום פעילותם ומומחיותם כגון
החלטת ועמדת המועצה המייעצת לשמאי הרכב במשרד התחבורה
אשר ייעצה לו בתוקף כנגד נוסח ההסדר החדש.
מדאיגה אותנו עד מאוד התנערותו של המפקח מהידע, הנסיון
והסמכות על פי חוק של גופים אחרים במדינה זו ומטרידה אותנו
עד מאוד השאלה מהיכן הוא שואב את הנתונים על בסיסם הוא
מקבל החלטות? האם הוא כל יודע וכל יכול? האם גם כאן ובהקשר
זה, נדרש פיקוח על הפיקוח?
3.
מכרזי מנהל הרכב
כפי שדווחנו בשבוע שעבר, נפגשו הח"מ והיועצת המשפטית של
האיגוד עם נציגי מנהל הרכב הממשלתי ודנו אודות חובת המנהל
לפצל את מכרזי הרכישה ומכרזי התחזוקה. הפגישה ארכה כשעתיים
ובה העלה האיגוד הצעות שונות בתום לב ומתוך אזרחות טובה
על מנת לסייע למנהל הרכב "במצוקתו" הנוכחית, כפי שהוצגה
לח"מ ולנוכחים אחרים על ידי נציגי המנהל (נכחו בישיבה
גם נציגים משפטיים מהפרקליטות). הגם שפסק הדין של ביה"מ
המחוזי היה חד משמעי ביותר, ניאותנו לתת פתרונות מעשיים
ולוגיסטיים על מנת לסייע למנהל הרכב לממש את פסק הדין
במינימום הוצאות ותקלות.
בסיום הדיון, אשר הוגדר ע"י נציגי המינהל כלא רשמי וכ"התייעצות
עם מומחה בתחום", לא התחייבו נציגי המנהל לכל דרך פעולה
ואף לא התחייבו כי יעדכנו אותנו בהחלטות שיקבלו. מאידך,
באופן דווקני, התעקשו על רישום פרוטוקול לישיבה זו, ולצערי
עם קבלת הפרוטוקול השבוע, נוכחנו לדעת מדוע.
מבלי להיכנס לגוף העניין שכן טרם נוסחה תגובתו הרשמית
של האיגוד לפרוטוקול זה, אשר תבהיר בין היתר כי אין בנכונות
האיגוד לתת עצות ולתרום מזמנו ומניסיונו לטובת העניין
כדי לגרוע מעמדתו המשפטית הנחרצת כנגד המכרז המאוחד, הרי
הפרוטוקול אינו משקף את הנאמר בדיון באופן מלא ומדוייק
ועולה ממנו תחושה קשה של ניסיון להתנער ממימוש פסק הדין
באמתלות שונות ומשונות.
איגוד המוסכים, מייצג אינטרסים ברורים של ענף שרותי הרכב
בישראל, באופן גלוי ושקוף ונציגיו לא ייתנו יד לסוגים
המפורטים לעיל של התנהלות מצד מוסדות ונציגי השלטון.
אנו, ככל אזרח במדינה, רואים עצמנו מחוייבים לציית לחוקים
ולדברו של בית המשפט, אך אנו מצפים כדבר שאמור להיות מובן
מאליו ובגדר מושכלת יסוד, כי השלטון עצמו יציית לחוקים
ולפסיקת בתי המשפט וינהג בהגינות באזרחיו גם כאשר הוא
"לקוח" שלהם או נותן להם שירות.
כך התחילה אצלנו השנה האזרחית החדשה.
אני מקווה כי אצלכם המוסכים השנה החלה באופן חיובי יותר
ואאחל בשנית – שנת עסקים טובה ופורייה לכולכם.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל