מדי שבוע אני מבשר לכם מעל בימה זו כי "נפל דבר" בהקשר
זה או אחר אך לצערי, מרבית הדברים ה- "נופלים" אכן במגמת
ירידה מתמדת, ובאופן כללי, אנו שבים ונוכחים כי בהקשרים
רבים (במיוחד כאלו הקשורים והתלויים ברגולאטורים האמורים
לנתב את מדינתנו אל חוף מבטחים) , מה שהיה הוא שיהיה ואין
חדש תחת השמש (במובן השלילי).
אוטו פשע
בסוף השבוע שעבר פורסמה באחד העיתונים הגדולים כתבת תחקיר
גדולה המקיפה את פגעי שיטת ה"אובדן גמור להלכה" כפי שהיא
מיושמת בישראל (קישור לכתבה 'אוטו פשע', ב'מעריב':
פרומו,
חלק 1,
חלק 2). ואכן - הציבור, התקשורת ובתי
המשפט עסקו ועוסקים רבות בנושא זה, המטריד את הציבור מדי
יום.
ובמשרד התחבורה ממשיכים כבשלהם...
מאידך, הרחק הרחק אי שם בארץ רחוקה הנקראת משרד התחבורה,
במגדל השן המנותק מאת עמנו, יושבים להם פרנסי משרד התחבורה,
אשר לא רק שמקשים את ליבם ואוטמים אותו לזעקת הציבור הרי
מאידך, על פי פועלם ועל פי תוצאות מעשיהם בפועל, מסתבר
כי ליבם רחב ופתוח עד מאוד לשמיעת האינטרסים של בעלי ההון.
הגם שהציבור ולא בעלי המוסכים הוא שייהנה מההגנה שתיתנה
לו הצעותינו לתיקון המצב (מניעת גניבות, צמצום הונאות
וכמובן הבטחת הבטיחות), אנו פועלים בנחישות מזה תקופה
ארוכה ומנסים לשכנע את משרד התחבורה לתקן את הדרוש תיקון:
א. ביטול ההקלות על חברות הליסינג וההשכרה בחוק חובת רישום
חלקי חילוף משומשים. הקלות אלה מאפשרות לחברות הליסינג
לסחור באופן חופשי וללא פיקוח ברכבים אלה.
ב. לרשום ברישיון הרכב את העובדה כי רכבים אלה נסחרו כ"אובדן
גמור להלכה". משרד התחבורה, מסרב להתערב בנושאים אלה,
הגם שהם לא רק בסמכותו אלא גם מחובתו.
מאידך, נדהמנו השבוע להיווכח בזריזות בלתי מצויה באותו
משרד ממשלתי, אשר מיהר והוציא תחת ידיו "הודעה לאקונית"
אשר את משמעותה והשלכותיה אין כל ספק כי לא עצר מאן-דהוא
במשרד התחבורה לבדוק לעומק. כך זה כנראה במקומותינו -
מהלכים מועילים אבודים אי שם בנבכי הבירוקרטיה במשך שנים
ואילו מהלכים פוגעניים עוברים את כל "רשתות הבטחון" בקלות
מפתיעה ומעוררת קנאה.
ביטול חוזר 20: פתח לעוולות נוספות?
אותה הודעה לקונית, החתומה על ידי סמנכ"ל בכיר לתנועה
במשרד התחבורה, מר עוזי יצחקי, מודיעה על ביטול חוזר מס' 20
לשמאי הרכב ואת ההבהרות הנלוות לו שפורסמו במועדים
מאוחרים יותר. הודעה זו לא פורסמה לכלל ציבור העוסקים
אלא נשלחה בצורת "מכתב" (במקרה הטוב) ליו"ר איגוד השמאים
בישראל והופצה הלאה באופן "פיראטי" כאילו היה מדובר בפעולה
מחתרתית ולא בהוראה חוקית בעלת תוקף משמעות והשלכות על
כלל העוסקים והציבור. (קישור לכתבה
ב'ידיעות אחרונות' בנושא זה)
למרות כל האמור, לטעמנו אין בביטול חוזר זה כדי לשנות
את הדין ואת מצבת החובות והזכויות של אלו הכלולים במעגל
תיקוני הרכב.
להסרת הלוט והספק, אשוב ואבהיר לבעלי המוסכים כי:
1.) ראשית ותמיד - המוסכים צריכים לדאוג לתיקון נאות של
כלי הרכב - התקנת חלקי חילוף טובים, בעלי איכות והתאמה,
העונים על צרכי השבה לקדמות וכד', וזאת ללא קשר לגיל הרכב.
2.) האינטרס הכלכלי של המוסך יכול להתממש כראוי כל עוד
המוסך מספק את המוצרים אותם הוא מאשר כראויים להתקנה,
ומספק אחריות מלאה בגין החלק ובגין ההתקנה.
3.) כל הכלולים במעגל התיקון צריכים למלא את חלקם בהשבת
הרכב לקדמות ובקיום החוזים שלהם עם הלקוחות וזה עם זה
- חברות ביטוח, יבואני הרכב השמאים והמוסכים בדיוק כמו
שהיה בעבר.
לצערנו, חרף האמור, עצם ביטול חוזר 20 עלול להוות
כלי נוסף בידי מי שיש לו אינטרס לעקם את העקום ממילא.
הישמרו מ"פרשנים משפטיים" המשקפים לכם תמונה חלקית וחד-צדדית
ואל תהססו לפנות לנציגים המשפטיים של האיגוד לצורך ייעוץ
והדרכה.
ומה בעולם?
לסיום, קרן של תקווה מאירופה הרחוקה, שאולי יגיע יום והסטנדרטים
השולטים בשוק הרכב שם ישררו גם אצלנו: האיגוד מתכתב
עם גורמים מחו"ל בנושאים המטרידים אותנו ב"ארץ הקומבינות"
ומשם למדנו כי לעוסקים האירופאים (רובם) קשה להבין את
הנושאים שהצגנו להם, מאחר ובמקומות בהם יש כבוד לחוק,
לאדם, לפרנסתו, למומחיותו , לעמידה ולכיבוד הסכמים (
אין צורך בחוזר 20 ובסעיף 10 לתקנות חוק זה או אחר). האנשים
שם עוסקים במעגל של עשייה משותפת המכבדת את כולם לרבות
את הצרכן שכספו וצרכיו מהווים כמעיין נובע לעוסקים בתחום
ולרגולטורים האמורים לשמור על ערך רכושו ובטיחותו האישית.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל