ביטול חוזר מס' 20: ההשלכות בשטח
בדבריי כאן
בשבוע שעבר, כתבתי על הפעולה המקוממת והבלתי אחראית
של ביטול "חוזר מס' 20" לשמאי הרכב ועל ההשפעות השליליות
שהחלטה אומללה זו עלולה לגרום בשוק תיקוני הרכב (קישור
לכתבה
ב'ידיעות אחרונות'). לצערי, אך לא להפתעתי, דיווחי
המוסכים ודיווחי יחידת אתגר, מוכיחים כי התחזית
הקודרת שלנו, התממשה.
השמאים ובעלי המוסכים מבולבלים ונמצאים תחת לחץ של לקוחות
מקבוצות הריכוז – ביטוח, השכרה וליסינג, הדורשים להתקין
ברכבים החדשים חלקים משומשים מסוגים שונים. אזכיר – כי
חלפו רק כשבועיים מאז ביטול החוזר, אך פרצות שכאלו
בחקיקה וברגולציה ככל הנראה קוראות לציפורי הטרף לעוט
עליהן ללא עיכוב. מעניין, כי גופים אלו אשר מתעלמים
דרך קבע מחוזרי משרד התחבורה לשמאים כאשר הדבר נוח להם
ותואם את מטרותיהם, נאחזים כעת בחוזקה דווקא בביטול החוזר
ומעמיקים את הסדק אשר יצר עבורם משרד התחבורה, באקט בלתי
מקצועי שיש בו הפקרות של ממש.
ולשאלה – "מה עושים"? בקרוב נוציא למוסכים חוות דעת משפטית
מסודרת ומקיפה בנושא, אך לעת עתה ברצוני להתוות עבורכם
את דרך הפעולה בה עליכם לנקוט לטעמנו בכמה מילים:
ראשית, ברצוני לציין כי סעיף 10 לתקנות חוק הרישום
עדיין בתוקף וכי אדם שיתקין חלק משומש, המוגדר
בחוק חובת הרישום (כנפיים, דלתות, מכסה מנוע, מכסה מטען,
מגן קדמי, מגן אחורי, מנוע וגיר) בשנתיים הראשונות לגיל
הרכב צפוי לעונש הקבוע בחוק.
שבתי והזכרתי בשבוע שעבר כי המנהל המקצועי במוסך, הוא
בעל הסמכות היחידה לבחור את החלק אותו יתקין ברכב וכי
עליו לנהוג על פי
הנחיות משרד התחבורה.
מעבר לכך, חלים עדיין חוקים וכללים אחרים המגנים על הצרכן
והמבטיחים למוסך חופש פעולה מקצועי.
בעל המוסך/מנהל מקצועי, זכור כי האחריות על התיקון ועל
בטיחות הרכב לאחר התיקון היא שלך ופעל על פי ההנחיות ועל
פי הסמכות והאחריות שלך.
במידה, ומוסך/מנהל מקצועי/שמאי/צרכן נתקל בהתנגדויות לאמור,
רצוי ומומלץ לפנות לסניפי האיגוד ו/או לנציגיו השונים
על מנת לקבל ייעוץ וסיוע.
ניהול ציבורי תקין במשרד התחבורה
בהמשך לביקורת שלנו אודות היעדר ניהול ציבורי תקין במשרדי
הממשלה, ובפרט במשרד "שלנו" – משרד התחבורה, רצוי לקרוא
את הקישורים הבאים כדי להיווכח עד כמה אנחנו עדיין "במדבר"
יחסית לחברינו ועמיתינו בעולם המערבי המתקדם, אשר כבר
"נכנסו לארץ המובטחת":
[1]
חדשות טובות למשק: הערכות כי ישראל תצורף ל-OECD
מוקדם מהצפוי / גלובס
[2]
שיתוף הציבור בהליכי קבלת החלטות/כנסת ישראל, מרכז
המחקר
כעולה מהחומר האמור, ישראל אומנם מעוניינת להצטרף לארגון
המדינות המפותחות ה-OECD,
אך כל עוד ההחלטות, החקיקה והרגולציה נרקחים ומוכרעים
בחדרי חדרים, ללא נימוקים משכנעים ו/או בכלל, ללא התייעצות
וללא שימוש נכון בכלים ובעובדים המקצועיים – במדבר נישאר.
משרד התחבורה בניהולו הנוכחי, מתעלם ומנסה לשכנע את העולם
החיצון לו כי הבעיה היא אצל המתלוננים "הסדרתיים"
(ניתן לקרוא בפרוטוקולים הרבים של ועדות הכלכלה השונות,
את הערות חברי הכנסת לנציגי משרד התחבורה – הערות חוזרות
ונשנות על מגוון נושאים...) – אנחנו, חברי הכנסת השונים,
העיריות והמועצות המקומיות, ארגונים מקצועיים אחרים ועוד.
כולנו כפי הנראה "חוצנים" חסרי הבנה והיגיון ועל כן איננו
מבינים את נפלאות התכנון והביצוע של "מדינת הפלאים" -
משרד התחבורה.
צעדים אחרונים
אנו, באיגוד, קצה נפשנו מהתנהלות זו וכפי שפורסם השבוע
בעיתונות הארצית – נקטנו לאחרונה בשני מהלכים קיצוניים
אומנם, אך כאלו שנבעו מדחיקתנו ההולכת ונמשכת אל הקיר
ע"י משרד התחבורה:
ראשית, חברי מועצת האיגוד הוציאו
מכתב
מחאה חריף לשר התחבורה אודות אופן התנהלות משרד
זה וההזנחה הטוטאלית של ענייני המוסכים ושוק הרכב על ידו
(קישור לכתבות בנושא ב'הארץ/דה
מרקר' וב'ישראל
היום'). בנוסף, הוגשה ע"י היועצת המשפטית של האיגוד
עו"ד א. הר-אבן תלונה חריפה למבקר המדינה על העובדה
כי משרד התחבורה טרם מצא לנכון, כעבור כשנה, להגיב לחוות
הדעת המשפטית אשר הוגשה לו כבר באפריל 2007 בעניין כוונת
משרד התחבורה להעביר את ביצוע הסמכות המנהלים המקצועיים
במוסך לידיים פרטיות. האיגוד שב והתריע בפני משרד התחבורה
בדבר היעדר ההיתכנות – הן המהותית והן המשפטית של צעד
כזה, אך משרד התחבורה לא רק שבחר לא להגיב כלל, אלא
בחר להתקדם בהליכי המכרז מאחורי גבנו ותוך הטעייתנו
(קישור
לכתבה ב'ידיעות אחרונות').
לצערי, איני אופטימי באשר ליכולתנו אנו – או ליכולתו של
כל גורם אחר הבא בידיים נקיות - לשנות את אופן התנהלות
הדברים במשרדו של "שר הליסינג".
חרף האמור, כמובן לא נרים ידיים אלא נמשיך לפעול וככל
שלא נמצא מענה הולם אצל עובדי משרדו של אותו השר, נפנה
לדרכים חלופיות – בין משפטיות ובין אחרות.
עניינים פנים ארגוניים
השבוע התקיימה ישיבת המועצה הארצית של איגוד המוסכים ובה הוצג הסיכום השנתי של הנהלת האיגוד
לחברי המועצה. סיכום זה, יוצג לחברי האסיפה כללית שתתקיים
בחודש מרץ או בסמוך לכך. הודעה על סדר היום ועל מועד האסיפה
תישלח לחברים בקרוב.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל