הכרעת המפקח הביטוח בנושא עמלות לסוכני ביטוח
בשבוע שעבר הוציא המפקח על הביטוח, מר ידין ענתבי,
הכרעה עקרונית האוסרת לחלוטין על סוכן הביטוח להפנות
מבוטחים למוסכים כנגד עמלה ו/או כל טובת הנאה אחרת
(קישור לכתבות בנושא ב'ידיעות אחרונות': "המפקח:
אסור לסוכן ביטוח לקבל עמלה ממוסך" ו-"סוכני
הביטוח מעדיפים מוסכים שמשלמים"). נימוקי המפקח -
רבים וראויים ואנו באיגוד קיבלנו בסיפוק רב את ההכרעה,
אשר מסיימת לתקוותנו תקופה ארוכה של עוולות מסחריות אשר
נעוולו כלפי מוסכים שאינם משתתפים ב- "משחק" העמלות, וזאת
הן על ידי חבריהם - המוסכים משלמי העמלות, והן על ידי
עמיתיהם סוכני ביטוח – מקבלי העמלות. המפקח הבהיר,
כי חוזר השמאים אסר ואוסר את האמור, וממילא גם הדין הכללי,
חובת תום הלב, הנאמנות ויחסי השליחות המשולשים (חב' ביטוח
- סוכן - מבוטח) מכתיבים תוצאה זו.
יודגש, כי המפקח למעשה רק הבהיר מצב חוקי ומשפטי קיים,
שלצערנו התפרש על ידי "העוסקים בעמלות" עד כה כפירצה בחוק
המאפשרת את חגיגת העמלות.
הנזק למבוטחים משיטה זו ברור:
אלו, השמים מבטחם בסוכן הביטוח ומפנים את רכבם למוסך עליו
הוא "ממליץ" , מבלי לדעת כי הוא מפיק טובת הנאה מ- "המלצה"
זו, אינם מקבלים את השירות ואת זכות הבחירה להם הם זכאים.
אך לציבור נגרם נזק רחב הרבה יותר שהוא אינו מודע למלוא
היקפו – כל עיוות בשוק, הגורם לתיעול העסקים למקום מסויים
על בסיס הכוונה פסולה ועוול – מביא לנזק עצום.
גם הנזק הישיר למוסכים – ברור,
ויאמר מיד כי מרבית המוסכים במדינת ישראל אינם נותנים
עמלות או שנותנים אותן בעל כורחם בבחינת "דמי חסות" ובדלית
ברירה. המצב הגיע לידי כך שבעלי מוסכים מדווחים כי סוכני
ביטוח מסוימים "ייבשו" להם את המוסכים בשל סירובם לשלם
עמלת הפנייה.
אנו, באיגוד, ביודענו זאת ובראותנו את נזקיה המפליגים
של השיטה, מנסים להלחם בה מזה שנים. פעולותינו אלו היו
לצנינים בעיני "פרנסי" סוכני הביטוח, והח"מ קיבל לא פעם,
מכתבי זעם מנשיא לשכת סוכני הביטוח הקודם בשל הפרסום שנתנו
לתופעה השלילית הנ"ל. אני מאד מקווה כי הנהגת הלשכה הנוכחית
תשתף עימנו פעולה על מנת ליישם דה-פקטו מצב חוקי שכיום
הוא מפורסם וידוע.
בשוק הרכב ידוע היטב כי חברת גרירה ורשת מוסכים שנמצאו
עימה ב"הסדר" הפעילה רשת סוכנים לתיקוני צד ג' אשר נהנו
מהעמלה האמורה. אני מקווה לאור שיחות שהתקיימו בין הח"מ
לבין בכירי החברה, כי חברה זו תפסיק להפיק רווח על בסיס
עיסוקים אסורים.
אנו שמחים כי בנושא זה, חברנו, בעל מוסך מירושלים, לא
נכנע ולא ויתר וכולנו מודים לו על נחישותו האישית להילחם
בתופעה פסולה זו, עד לקבלת ההכרעה. בעל המוסך מירושלים,
לא הסתפק בתלונה למפקח על הביטוח אלא אף, פנה לערכאות
לקבלת סעד כספי (מאות אלפי שקלים) בגין העוולה המסחרית
שנגרמה לו, לכאורה, ובגין לשון הרע שהופצה כנגדו,לכאורה,
בכדי להפנות את לקוחותיו למוסך אחר ("טוב יותר")
שהסכים לשלם עמלה, לכאורה, לאותו סוכן ביטוח. כשהליך זה
יסתיים, נשמח לדווח על תוצאותיו.
אנו תקווה כי שוק תיקוני הפחחות ישוב להתקיים באופן תחרותי
על בסיס טיב השירות ואיכות התיקון ולא על בסיס גובה העמלה
הנסתרת לסוכני ביטוח וכן לא על בסיס ההנחה בהשתתפות העצמית.
הצו המוסכם עם יבואני הרכב בישראל
הצו המוסכם המשקף מגבלות ותנאים שהסכימו יבואני הרכב
(אל נוכח איום בהליך משפטי נגדם) לקבל על עצמם, קיבל
תוקף של החלטת בי"ד להגבלים עסקיים לפני כארבע שנים, ותוקפו
עומד לפוג בחודש אפריל 2008. על פי הידוע, הממונה על
ההגבלים העסקיים בוחנת בימים אלו, את הארכת תוקף הצו ואת
תיקון נוסחו.
כידוע, צו זה, גובש ללא התחשבות בחופש העיסוק ובדעתם של
בעלי מוסכי השירות העובדים עם יבואני הרכב, כאילו אלה
אינם בבעלות פרטית וכאילו דעתם אינה חשובה ונחשבת. צו
זה, "יושם" על ידי יבואני הרכב, חברות הליסינג, חברות
הביטוח וציי הרכב השונים באופנים שונים ומשונים ובאופן
כזה, שמצבם הכלכלי והחופשי של מוסכי השירות הורע לאין
ערוך, ביחס למצבם טרם הוצא צו זה לאוויר העולם.
רשות ההגבלים העסקיים באה אולי לתקן אך בפועל נגרם נזק
רב לציבור ולמוסכים. אנו מאמינים כי הנוסח המקורי של הצו
היה פרי כוונה טובה ורצון לשיפור – הגם שנוסח, לטעמנו,
ללא הבנה מעמיקה של השוק - אך יש גם יש בליבנו על השתיקה
ואוזלת היד המוחלטת באכיפת הצו. מאז הוצאת הצו, הרשות
התבצרה לה באיזו עמדה "דווקנית" ומתחסדת, וכשכבר הובא
לידיעתה, מגורמים רבים בשוק ולא רק מאיתנו המסכים, כי
הצו הפך פלסתר וקרדום לחפור בו עבור כל החברות הנ"ל -
הפנתה עורף לצרכנים האמיתיים של "המוצר" עליו אמונה רשות
זו - קרי, תחרות חופשית.
אם מטרתו של הצו, הייתה לשחרר את המוסכים המורשים כדי
שיוכלו לסחור באופן חופשי עם ספקים שונים על מנת לפתוח
את התחרות בשוק תיקוני הרכב, הרי שהצו, השיג בפועל את
המטרה ההפוכה.
אחת מהסיבות המרכזיות לכשל לטעמנו היתה ניסוח הצו הישראלי
על בסיס שלד של הנחיות הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד
האירופי, אלא שנעלמו מעיניו של הממונה דאז תוצאותיהן ההרסניות
של הנחיות אלו על החוליות האחרות ב- "שרשרת המזון" - יצרני
הרכב באירופה, מצאו דרכים חלופיות להגביר את שליטתם ביבואני
הרכב בישראל ובהתאמה על המוסכים המורשים שהינם סוכני המשנה
של יבואני הרכב, ויצאו נשכרים מהצווים. במקביל להתפתחות
שוק הליסינג המימוני באירופה, והתפתחות השווקים במדינות
הבלתי מפותחות בעולם, הכבידו יצרני הרכב החזקים באירופה
את ידם על כל הבא עימם במגע מסחרי עד כי, על פי דיווחי
"סקרה" - בחלק ממדינות אירופה, חלק נכבד מסוכני המשנה
נאלץ לסגור את עסקיו ו/או למכור אותם לסוכנים הגדולים
ו/או ליצרנים עצמם. יוצא מכך כי כמות המוסכים, נותרה בעינה,
אך כמות הבעלים צומצמה לאין ערוך ובכך הגדולים התחזקו
והקטנים יצאו מן השוק. בחלק ממדינות אירופה הרגולטור המקומי
התערב בשוק הרכב ובשוק הליסינג ובכך צמצם את הפגיעה בעוסקים
בשוק זה ובצרכני הרכב בהתאמה.
מדינת ישראל, לצערנו, לא נערכה ולא נתנה דעתה על הפגיעה
בשוק זה ובכך נפגעו כל סוגי העוסקים בשוק תיקוני הרכב,
ללא הבדל בסוגי השירות אותם הם מספקים
(מוסכי שירות, מוסכים כלליים, צמיגיות, פחחיות' מוסכי
צבע,
חשמליות, משפצי מכללים, ספקי חלפים, ספקי חומרים, ספקי
ציוד למוסכים ועוד).
בנוסף, עלויות התיקונים לצרכן הסופי, לא ירדו – נהפוך
הוא. כך יצא ממתוק –עז, והתוצאה הינה מצב הפסדי כולל שהתבטא
במחיר, תיקונים בעלי סטנדרט בטיחותי נמוך, התקנה וייבוא
של חלקי חילוף נחותים במידה ניכרת מהמקור ועוד .
ראשי האיגוד בליווי היועצת המשפטית לאיגוד, עוה"ד הר-אבן,
נערכים בימים אלו לגיבוש עמדת האיגוד בנושא "הצו המוסכם
– האם ולאן?", ואנו רואים חשיבות רבה בנושא.
על מנת שנוציא עמדה משולבת, שתשלב את האינטרסים של כל
העוסקים בתיקון הרכבים בישראל המיוצגים על ידנו, ואת אינטרס
צרכני השירותים שלנו - הנהלת האיגוד תערוך סדרת דיונים
מרתוניים בחודש הקרוב. נשמח לקבל כל עמדה וכל דעה של
בעלי מוסכים ועוסקים אחרים בכתב לכתובת האיגוד ו/או
לכתובת המייל הרשומה מטה. אנו נדון על כל הצעה ועמדה ובסופו
של התהליך, נגבש עמדה משולבת אשר תפורסם לציבור המוסכים
בחודש הקרוב ושתלווה את עמדתנו המשפטית, המקצועית והאזרחית
אל מול הרשות להגבלים עסקיים.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל