מדי שבוע, אני מתלבט באיזה מן האירועים הרבים הקורים מדי
יום במסגרת פעילותנו העניפה באיגוד ובשוק הרכב להתמקד
במסגרת דבריי אלו, אך השבוע לא היתה כל התלבטות.
הוראת נוהל 07/07: הישג משמעותי לענף שירותי הרכב ובטיחות
לקוחותיו
אני שמח וגאה לבשר אודות הישג רב משמעות ואף תקדימי לפעילותנו
המאומצת בתחום הפחחות ותיקוני הרכב במסגרת "פורום התיקון
הבטוח", המגולם בהוראת הנוהל 070/07 לרישוי יבוא חלקי
פח ומרכב לרכב, שהוציא השבוע משרד התחבורה מלפניו [קישור
להוראת
הנוהל 07/07,
ניתן להורדה עם שאר
הוראות הנוהל של משרד התחבורה באתר איגוד המוסכים].
הוראת נוהל זו הינה פרי מאמץ ארוך וממוקד אשר השקענו ברוויזיה
בהגדרת הפרמטרים ליבוא חלקי הפח, שממילא מהווים גם פרמטרים
ואמות המידה לשימוש ולהתקנת חלפים בחיי היום יום במוסך.
הבוקר פורסמה ידיעה בנושא זה בעיתון 'ידיעות אחרונות'
(רצ"ב
לעיונכם).
אנו, היינו אלו אשר לחצנו ולא הרפינו, אנו היינו אלו אשר
הציגו בפני משרד התחבורה את המבחנים ההשוואתיים בין חלקי
החילוף המקוריים לתחליפיים, ואנו אלו שדאגנו שתוקם וועדה
במשרד התחבורה שתדון בנושא זה.
פורום התיקון הבטוח היה ונותר האמצעי היחיד (ואולי האחרון)
של מוסכי הפחחות וכלל המשתמשים בשירותי תיקוני הרכב להגנה
על סטנדרטים מקצועיים ראויים. [קישור למדריך המלא
"דרך התיקון הבטוח"
ול-אמנת
הפורום].
איכותם של החלפים והתאמת חלקי מרכב בפרט הינה אחד הנושאים
החשובים ביותר בהם מתעסק הפורום, ובשעתו הבאנו את הנושא
אף בפני כנסת ישראל [קישור
אל דו"ח מרכז המחקר של הכנסת בנושא איכות החלפים,
ו-נייר
העמדה של 'פורום התיקון הבטוח' לכנסת - 03.2004]
הוראת הנוהל מהווה תיקון דרמתי בפני עצמה והולמת את הצרכים
הטכניים והמקצועיים, ובוודאי טובה יותר מקודמתה אותה ניתן
היה לדמות למסננת עם חורי ענק, דרכם הסתננו לארץ למוסכים
ולרכבי הציבור חלפים בלתי ראויים ובלתי בטיחותיים.
המבחן, כתמיד, יהיה מבחן היישום במציאות – עד כמה תיושם
ההוראה ועד כמה יקפידו ללכת לאורה היבואנים, חברות הליסינג
והביטוח, השמאים וכמובן אנו המוסכים.
כידוע, משרד התחבורה אכזב אותנו רבות בשנים האחרונות מאחר
שחשנו ריפיון וחולשה בטיפול המשרד כנגד תופעות שליליות,
עליהן התרענו, הנגרמות כתוצאה מפעילות של חברות פיננסיות
(ביטוח, ליסינג, השכרה וכד') שחדרו לתחומים מקצועיים לא-להם.
ברם לנוכח הוראת הנוהל דנן, אנו נוכחים להיווכח כי בכל
זאת לא פסה התקווה לקבלת עבודה מקצועית ומועילה
ממשרד זה, ואנו כמובן נמשיך וננסה לעבוד עימו בשיתוף פעולה
לטובת הציבור. נקווה כי המשרד ימצא את המשאבים המתאימים
על מנת לאכוף את ההוראות שהוא עצמו הוציא לטובת כלל הציבור.
על המוסכים, מצידם, להקפיד, כי החלקים שיותקנו על ידם
יהיו תואמים ומתאימים לסטנדרט המגולם בהוראת נוהל זו.
לתשומת לבכם, כי המדובר בבדיקות אשר חלק מהם, מנהל מקצועי
במוסך יכול לבצען בכוחות עצמו (כמו משקל, מידות, התאמה
לרכב וכד').על פי הסמכות המקצועית המוגדרת למוסך על פי
החוק, המוסך חייב להתקין חלקים תקינים בלבד.
נבקשכם להעביר אלינו כל מידע אודות חלפים שאינם עומדים
בסטנדרטים אלו.
אסיפת חרום ארצית לענף חשמל הרכב בישראל
מוסכים רבים בתחום חשמל הרכב מביעים דאגה מפני עתיד המקצוע,
וזאת בהיבטים שונים, לרבות: איחוד מקצועות הרכב, רכבי
תיקון הדרך הפועלים ללא רישוי מתאים, מתקינים לא מורשים,
המטפלים במערכות החשמל ברכב ללא כל ידע מקצועי ועוד. על
בסיס האמור, אנו עורכים כנס ארצי למוסכים לחשמל רכב. לדעתנו,
זהו כנס חובה לבעלי ומנהלי מוסכים/בעלי כתבי הסמכה בחשמל
רכב. הכנס ייערך ביום ראשון ה- 17.2.2008, בכפר המכביה,
בהשתתפות משרד התחבורה והמכללה הטכנולוגית לרכב ובחסותה
של חברת "שנפ". ויכלול ארוחת ערב, פאנלים והרצאות מקצועיות
ועוד.
הפרטים רצ"ב.
דיווחים שוטפים
עניין אחר: השבוע, כמדי כמה שבועות, קיימנו באיגוד
ישיבת יושבי יו"רים. פורום זה כולל, כידוע, את יו"ר האיגוד, את יושבי ראש הסניפים, בלווית נושאי התפקידים
והיועצים הבכירים של האיגוד:
המנכ"ל, הדובר והיועצים החיצוניים של האיגוד.
פורום זה הינו כיום הגוף המנהל את האיגוד,
וזאת בשיתוף פעולה וביעילות מרבית. בישיבה הפעם נדון נושא
האסיפה הכללית הקרבה (שתתקיים בחודש מרץ 2008). כן נדון
הקוד האתי לענף המוסכים אשר גובש על ידי היועצת המשפטית
של עו"ד אינגריד הר-אבן , והוגש לעיונם של הנוכחים.
לאחר גיבוש נוסחו הסופי הדוד האתי יובא לאישור המועצה
וינוסח כהצעת החלטה באסיפה הכללית. כמו כן הוצגה בישיבה
ע"י הדובר, מר דורון אובזנק, האסטרטגיה התקשורתית
בה נפתח בחודשים הקרבים.
לא אוכל לסיים ללא נשיאת ברכה חמה לחברי ועמיתי מר
מיכה גולד המסיים בימים אלו את
כהונתו כיו"ר איגוד קציני הבטיחות. מר גולד עשה רבות לקידום הענף
לרבות נושאי הבטיחות בתיקון הרכב והיה חבר חשוב בפורום
ארגוני הרכב אשר הקמנו. במקביל, אברך את היו"ר הנכנס מר
דוד בוקר ואאחל לו הצלחה רבה בתפקידו החדש.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל