השבוע, כשבועות רבים אחרים באיגודנו, היה שבוע גדוש פעילות
והישגים, ולהלן דיווח תמציתי:
הכרעות ועדת האתיקה של משרד התחבורה על עבירות של שמאי
חברת מיגדל
משרד התחבורה המציא ליו"ר ועד ענף פחחות וצבע, מר חלווה
יעקב ולח"מ, את הכרעות דיוני ועדת האתיקה של "הרשות"
במשרד התחבורה שדנה בעבירות
של שמאי בית ושמאי חוץ של חברת שמג"ד (השייכת ל-"מגדל/המגן").
התלונות כנגד שמאי הרכב שחלקם שמאי בית וחלקם שמאי חוץ,
הוגשו במקור הן באופן עצמאי ע"י מר חלווה, ואף בתוקף תפקידו
הציבורי באיגוד
המוסכים, כבר לפני למעלה משלוש שנים.
והן בשם הועד וחלקן ביחד עם תלונות מוסכים כנגד השמאים
הנילונים. דיווח מלא בנושא ייצא בימים הקרובים לחברי האיגוד
ע"י מר חלווה, שנלחם ללא חת ובמשך שנים רבות כנגד הפעלת
השיטה הפסולה של מגדל/שמגד: קיצוצים בפיצוי למבוטח החובר
להפרש ההשתתפות העצמית - שני עונשים המובטחים למבוטח אשר
אינו סר למרות "הפקודה" לפנות למוסך הסדר.
תוצאות אלה, כמו הישגים רבים אחרים של ועד הפחחות והצבע
שלנו, מלמדות אתכם המוסכים, כי כדאי ואף רצוי לפנות לאיגוד
במקרה בו נתקלתם במקרים של עוולות הנגרמות כלפיכם ו/או
כלפי לקוחותיכם (שלרוב, בשל חוסר הבנה, מאשימים אתכם במקום
את יוצר העוולה).
הצעת חוק לאיסור תיקון בשטחי האחריות האזרחית הפלסטינית,
התשס"ז–2007
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ משה כחלון – "איסור
תיקון כלי רכב בשטחי האחריות האזרחית הפלסטינית".
הצעת החוק הנ"ל, אותה קידם האיגוד בניהולו ובניצוחו של
יו"ר ועד הפחחות וחבריו, תסייע לצמצם את גניבות הרכב במדינה, את הסחר בחלקים גנובים, את התיקונים הבלתי
בטיחותיים (בלשון המעטה), את התחרות הלא הוגנת (מוסך חוקי
משלם מיסים ושומר חוק אל מול מוסך לא חוקי שאינו חייב
בדבר) ועוד מפגעים אחרים היוצאים מבית היוצר של "מוסכי"
השטחים העוסקים בתיקוני רכב ישראליים ללא רישוי, מיסוי
ופיקוח. רצ"ב קישור לנוסח ההצעה שאושר בכנסת.
אנו מברכים את ח"כ משה כחלון על ההישגים הללו ועל
נחישותו לקדם חקיקה בנושא הקרוב לליבו והקרוב מאד לליבנו
– "התיקון הבטוח", לטובת הציבור וכבוד המקצוע.
הצעת חוק מידע אודות שימוש ברכב משומש וגילוי נאות, התשס"ח
– 2007
ביום ד' השבוע, ועדת הכלכלה אישרה את נוסחה המלא של הצעת
החוק כפי שתוגש למליאת הכנסת לקריאה ראשונה בקרוב.
איגוד המוסכים נכח בדיונים והיה שותף
אקטיבי בגיבוש התכנים היעדים והנוסח. אנו מברכים מעל במה
זו את חברי הכנסת שיזמו את החקיקה החשובה הנ"ל ושקידמו
אותה בנחישות אל מול גורמים רבים שהערימו קשיים אשר הסיבה
להם בלתי ברורה: מה יש להם להסתיר? מדוע הם מתנגדים למטרה
כה צודקת ומבורכת? מוסכם על מחוקקינו (אך כנראה לא על
המתנגדים להם), כי יש להביא לצמצום ההונאות הסחר ברכב
משומש וכי יש ליתן כלים נוספים על אלו הקיימים כיום לצרכן
הרכב המשומש על מנת שיוכל לשקלל באופן מושכל ועל בסיס
גילוי מלא, את רכישת הרכב.
אנו מקווים, שבעתיד הקרוב עת הצעת החוק תעבור את כל הליכי
החקיקה, נמצא יותר שותפים לקידום המהלך הנ"ל בקרב
הגורמים האחרים שדעתם נשמעה בתהליך החקיקתי (חברות ליסינג
והשכרה, חברות הביטוח, משרדי הממשלה הרלוונטיים) ומסתמן,
כי גם
משרד התחבורה ביצע תפנית והחל לשתף פעולה
עם הועדה ועם מטרותיה בנושא זה.
להלן קישור לכתבת
חדשות ערוץ 1 בנושא האמור.
ההתנהלות אל מול משרד התחבורה
לא אחת התבטאתי מעל בימה זו ובימות אחרות בכאב אודות התנהלותו
ויחסו של משרד התחבורה הן לענף בכללותו והן לאיגודנו.
עם זאת ובמקביל, לאחרונה ראינו מספר סנוניות אשר אנו תקווה
כי הינן מבשרות - אם לא אביב, אזי לפחות את תום החורף:
הוראת הנוהל בנושא החלפים התחליפיים אשר הוזכרה כאן בשבוע
שעבר, החלטת וועדת האתיקה של השמאים המוזכרת לעיל, ושיתוף
הפעולה המתהדק עם הדרגים המקצועיים של המשרד. על כך אנו
מברכים ומודים לגב' חווה בן ארי מנהלת אגף הרכב במשרד.
אנו מצידנו נותיר תמיד מקום לניסיון לפעול בשיתוף פעולה
הדדי והרמוני תוך קימום יחסים מקצועיים וענייניים במסגרתם
גם מחלוקות נפתרות בדרכי נועם ושלום ובעיקר כאשר המטרה
בעצם משותפת .
אסיים בתקווה כי המגמה החיובית תימשך ומתוך ידיעה כי בשלב
זה, טרם ניכר השינוי בפדיון היומי שלנו וכי יש להמשיך
במאבקינו.
להלן, דבר יו"ר ענף הפחחות והצבע, מר יעקב חלווה לשבוע
זה, אשר ניהל את המאבק הארוך והעיקש כנגד שיטת "ההנחות
והעמלות" ושראויה לו השבוע במה מיוחדת לרגל ההחלטה כי
יש להעניש את המעורבים בהפעלת שיטות הנוגדות את הדין ואת
עקרונות הצדק הבסיסי:
* * * * *
המאבק בשיטות של חברות הביטוח/
יעקב חלווה, יו"ר ענף פחחות וצבע באיגוד המוסכים
ברגשות מעורבים בהם מהולים סיפוק ועצב רב, אדווח לכם אודות
תוצאות מאבק רב שנים בשיטת ה"הנחות ועמלות", "מחירי מגדל
נטו" וכד' של חברת הביטוח "מגדל/שמגד", שיטה שהחליפה שמות
וכינויים רבים על מנת להתחמק מביצוע הוראות החוק, שיטה
שנפסלה כתוצאה מתלונות של הח"מ לועדת האתיקה עוד בשנת
2003 (קישור
1,
קישור 2,
קישור 3),
שיטה שנפסלה ב–2005 ע"י
מנהלת ביטוח כללי במש'
המפקח על הביטוח,
אשר הורתה "להפסיקה לאלתר", שיטה שנפסלה בהוראת
נוהל של משרד התחבורה
עוד ב– 2004, והכי נורא בעיני – שיטה שהופעלה ושיושמה,
לצערנו, על אף האיסורים וההתראות, באמצעות חברינו למקצוע
- שמאי רכב ומוסכי ההסדר.
אני בעל מוסך המתמחה בתיקוני רכבים לאחר תאונות שנים רבות
ובארבע עשרה השנים האחרונות, נאלצו פחחים רבים כמוני,
להתמודד עם עוולות מסחריות רבות של חב' ביטוח בהיבט הכלכלי
ובהיבט המקצועי.
נראה כי חברות הביטוח, אשר עושות מאמצים רבים להוזיל את
עלויות תיקוני הרכב באמצעים שונים ומשונים, איבדו בשנים
האחרונות את סבירות הפעלת הכוח שהן מרכזות בידיהן וכי
בימים טרופים אלה – כל האמצעים כשרים.
לדוגמא, חברת הביטוח מנורה, הצטרפה השבוע לחבורת
ה"חוגגים" (קישור
לכתבה בנושא בynet
) העשירים והאקסקלוסיביים המוותרים, כפי הנראה, מרצון
על גביית ההשתתפות העצמית ממבוטחיהן (על פי התנאים שכ"א
משווקת)– חברת הביטוח איילון, חברת הביטוח הפניקס,
חברת ביטוח ישיר. אנו סמוכים ובטוחים כי רוב חברות
הביטוח, יצטרפו ל"מצעד החוגגים" בקרוב מאד ובדירוג זמנים
מתון / זריז, כיאה לגופים עסקיים ה"מתאימים" את פעילותם
התחרותית ושאינם "מתאמים" אותם בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים.
זאת,לצערנו וכפי הנראה, תוצאה של שוק הנשלט על ידי מספר
מצומצם של חברות ענק, החשות חסינות בפני החוק ועקרונות
הצדק והשוויון. עלי להזכיר לציבור הרחב כי אין מתנות חינם.
המבטחת לא נותנת שום דבר לאף אחד - חינם. ויתור על
השתתפות עצמית פירושו תיקון הרכב במוסך הסדר הכפוף להנחיותיה
הישירות של המבטחת, על סוג וטיב החלפים שיורכבו ברכב,
תיקונים שלא פעם גילינו כי הם לקויים ואף מסוכנים.
אמצעי יחיד ומיוחד להוזלת עלויות התיקון שייך לבית יוצר
אחד ויחיד – חברת הביטוח מגדל/שמגד. שבימים אלו
יצאה "במיזם" חדש הנקרא "מוסך זהב" (מעניינת מומחיותם
של אנשי ביטוח בעולם המוסכים) ושוב במסווה של טובת המבוטח.
במאבקי האישי ובמאבקנו הציבורי רב השנים להפסקת השימוש
בשיטה עוולתית זו, ביצענו פעולות רבות והפסדנו כרבים אחרים
(מוסכים ובעלי רכב), הון רב, על לא עוול בכפינו שכן כניעה
לשיטה הפסולה פירושה אחד עבודה בניגוד לחוק ובניגוד לאחריותנו
החוקית והמקצועית כמנהלים מקצועיים חוקיים ומורשים.
איגוד המוסכים, נרתם לפעילות נגד השיטה, נגד מבצעיה, יוצריה
ובמשך השנים, כאשר למרות החלטות רבות של "הרשות" והכרעות
של המפקח על הביטוח עצמו חברת הביטוח מגדל/שמגד המשיכה
להשתמש בשיטה פיצוי פסולה זו באין מפריע ובעיקשות הראויה
לציון ולגנאי.
גם בעת כתיבת שורות אלה, ולאחר שהשמאי הראשי של מגדל/שמגד,
דני ירסקי והשמאי המחוזי בצפון אביהו רפפורט
ועוד ארבעה שמאי חוץ/בקרים נוספים, נענשו בשל השימוש בשיטת
חישוב הפיצוי הפסולה של מגדל, טרם ניתנה, על פי הידוע
לנו, הוראה מהנהלת חברה זו לשמאי הרכב שלא להשתמש באמצעי
הפחתות הפיצוי הנ"ל, אלא לכאורה, עולם כמנהגו נוהג. המידע
שאנו מקבלים משמאי החוץ של מגדל/שמגד (המפחדים להיחשף)
מדווח כי נתקבלה הוראה,לכאורה, להקפיד הקפדת יתר בקיום
העוולה עליה נענשו שמאיה (כפי שיצורפו לעיל). כך יוצא,
שחברת הביטוח, מודעת כבר שבוע ימים לעובדה ששמאים אשר
עבדו על פי ועל בסיס שיטה זו ושהוציאו תחת ידם חוות דעת
על בסיס שיטה ייחודית פסולה זו - עברו עבירות (למיטב ידיעתנו,
עבירה על צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, הינה עבירה פלילית)
אינה מפסיקה,לכאורה, את השידול לדבר עבירה.
אנו מבקשים להבהיר לשמאים ולשולחיהם כי אנו נמשיך לעקוב
ולעתור כנגד כל שמאי שיפיק חוות דעת על בסיס שיטה זו.
השמאים הבאים, לאחר שכבר הרגולאטור התריע והכריע בנושא,
עלולים לאבד את רישיון עיסוקם במקרה הטוב ו/או להיתבע
על ידי המדינה ו/או שניהם.
על כן, על פי דעתנו, שמאי רכב המתבקש לעבור על תנאי רישיון
העיסוק שלו, חייב לסרב להוראה שכזו!!! חברת הביטוח חייבת
להפסיק לשדל, אם אכן עושה זאת בפועל, את שמאי הרכב ("בית"
ו"חוץ" על פי הגדרתם בהסדר השמאים) לדבר עבירה.
כמו כן, אנו נדרוש מהמפקח על הביטוח, לאור החלטת הרשות
בנושא זה, לדווח ליועץ המשפטי לממשלה על ביצוע העבירות
ונדרוש ממנו להפעיל את סמכותו כנגד חברת הביטוח, בשל השימוש
בשיטות אלה, עד לביטול רישיון המבטח שלה בענף רכב רכוש.
כבר לפני מספר שנים התרענו ודרשנו מהמפקח לשלול את רישיונן
של מגדל/המגן ושמגד, אנו מקווים כי לאור ההוכחות וההחלטות
ימלא המפקח את דרישתנו הצודקת. כבר לפני שנים רבות הזהרתי
בשיחה משותפת, את מנכ"ל שמגד, מר חיים רר מפני
היום בו נדרוש להעמידו לדין כמנכ"ל שמגד בשל העוולות שמבצעת
החברה אותה הוא מנהל. כך שאני מצהיר בזאת כי מנכ"ל זה
לא יכול להגיד היום "לא ידעתי לא ראיתי לא שמעתי". עוד
אמרנו לו בזמנו, כי נאבק בכל כוחנו על מנת להוכיח את צדקתנו
מחד ולהשיב את כספנו שנגזל בדרכי פתלתלות, מאידך. יצוין
כי מכתב דומה נשלח גם למנכ"ל מגדל מר איזי כהן
שבו גם הוא הוזהר, אך לצערנו לא נענינו דאז ונראה לנו
כי מה שהיה חשוב, כפי הנראה, בעיניו זה המאזנים "הטובים"
שהציג חיים רר כמובן על חשבון ציבור המבוטחים ועל חשבוננו
- המוסכים. מופלא גם בעיננו הדבר כי בימים אלה, בהם משרד
האוצר והאיחוד האירופי מעמיק את האחריות האישית של דירקטורים
בחברות ציבוריות, אלה האחרונים – שותקים.
רצ"ב לעיונכם,
החלטת הרשות,
כנגד שישה שמאי רכב שעברו על הוראות הדין
והצו,החלטה המדברת בעד עצמה.
אנו, כמובן, נמשיך לעקוב אחרי פעילות השמאים בכלל ושמאי
מגדל/שמגד בפרט נפעל בכל אמצעי חוקי העומד לרשותנו וניאבק
בשיטה ובמפעיליה השונים על עוולות העבר ועד בכלל עד שיושבו
הכספים שנגזלו שלא כדין ועד שיענשו כחוק כל הגורמים שעסקו
בהפעלת השיטה המתוארת בהחלטת "הרשות" הרצ"ב.
נכון, אנו לא חזקים כמגדל/שמגד, אך לצידנו עומד מושג שהולך
ונשכח במקומותינו ושמו הצדק. גם אם לוקח
לצדק להגיע לאט, בסופו של תהליך הוא מגיע. השינוי המיוחל
לו יזכה השוק יהווה את התמורה למאבקינו הצודק למען הציבור
וללא בושה גם למענינו בעלי המוסכים הרוצים להתקיים בכבוד
מעמל כפיהם ומכבודם המקצועי.
* * * * *
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל