השבוע, ככל שבוע בענף הרכב הסוער ובאיגודנו, היה גדוש
פעילויות ואירועים:
גילוי נאות של היסטוריית הרכב
הצעת החוק
מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות, התשס"ח – 2008,
של ח"כ גלעד ארדן וח"כ אמנון כהן, אשר עשינו רבות לצורך
קידומה וניסוחה בתיאום כל ארגוני הרכב החברים בפורום ארגוני
הרכב ובסיוע של ארגונים נוספים - עברה השבוע בקריאה ראשונה
במליאת הכנסת. אנו תקווה כי בזמן הקרוב ממש תהפוך ההצעה
לחוק של ממש שיופיע עלי ספר החוקים של מדינת ישראל.
הצו המוסכם
בעוד שבועות ספורים יפוג תוקפו של הצו המוסכם שאושר בשעתו
בביה"ד להגבלים עסקיים בהסכמת יבואני הרכב. השבוע, המציא
האיגוד את כתב עמדתו המקצועית והמשפטית בנושא הצו המוסכם
(סוגיית המשך תוקפו ובאילו תנאים) ללשכת הממונה על רשות
ההגבלים העסקיים. לאחר שנקיים הידברות עם הרשות (פגישה
עם הממונה ועם היועצים המשפטיים של הרשות קבועה לח"מ וליועמ"ש
האיגוד עו"ד א. הר-אבן בשבוע הבא) - העמדה תופץ לכלל המוסכים בישראל.
"הרגולציה העצמית" של חברות הביטוח
בהמשך לאשר פרסמתי בשבוע שעבר בדבר המעבר לתחרות חברות
הביטוח בתחום דרכי סילוק התביעות, נתבשרנו כבר השבוע,
כי חברת "ביטוח ישיר" החלה ליישם את "הרגולציה העצמית"
בנושא השירות למבוטח בתחום הכיסוי ולא רק בתחום "המתנות"
(החזר
כספי תוך 10 ימים). למרות "הבשורה", התאכזבנו לקרוא
כי חברת הביטוח לא התעסקה בשיפור העצמי לו קיווינו – רגולציה
ושיפור עצמי בטיוב המוצר עצמו – שמשמעותו היחידה הינה
השבה לקדמות של הרכוש הניזוק (ראו, פרסום קודם בנושא –
"מה
באמת מוכרות חברות הביטוח").
תערוכת רכב בג'נבה
השבוע תתקיים תערוכת הרכב בג'נבה בה יציגו יצרני הרכב
דגמים ומוצרים חדשים בתחום העיצובי, הטכנולוגי, זיהום
האוויר והבטיחות -
לעיונכם.
על מוסכים, איגוד לשכות המסחר ושקיפות ארגונית
לסיום, אתייחס להצטרפות של מספר מוסכים לאכסניית לשכות
המסחר בישראל: השבוע יצאו מכתבים למספר מוסכים ובה דיווח
כי קבוצת מוסכים הצטרפה לאיגוד לשכות המסחר ומציעה לחברים
להתאגד בלשכה, כ- "חטיבה". נבהיר מיד, כי כל "חטיבה"
באשר היא אינה יכולה להיות איגוד ובטח שלא ארגון יציג,
והיא אינה סטטוטורית.
לצערנו, לא בכדי, קמה החטיבה באותה אכסניה בה קמה – אכסניה
הכוללת קבוצות מסחר הפועלות בניגוד טוטאלי לאינטרס הכלכלי
והמקצועי של בעלי המוסכים בישראל.
המדובר לטעמנו, בכלי משחק ציני בידי מי שלמעשה מבקשים
ליצור קול נגדי לאג'נדת איגוד המוסכים בישראל, כפי
הנראה, על מנת לתמוך ולסייע לחברות הליסינג וההשכרה
להמשיך בדרכי האחזקה ותיקוני התאונות אותן הנחילו, על
כל המשמעויות הנלוות לכך, לרבות תעריפי "השוק החופשי"
ועוולות נוספות הנכפות על המוסכים בישראל מהתפתחותו של
שוק זה הניזון מתקלת מיסוי ולא מתחרות חופשית אמיתית.
ואם אפשר, "על הדרך", גם להרוויח מדמי החבר של המוסכים
אשר עלולים להצטרף ל – "חטיבה" – מדוע לא?
האיגוד התריע בפני לשכת המסחר ובפני מנהיגיה, כי גם בתקופת
מאבקים כלכליים ומקצועיים, יאה למי שמתיימר לייצג סוחרים
רבים במדינה, להתנהג תחת קוד אתי שאינו חותר תחת פרנסתם
של מקצועות חופשיים אחרים ושאינו חותר תחת הייצוג
החוקי והלגיטימי של ארגונים אחרים על מנת לשפר את "כלי
העבודה" של מתנגדיהם.
פעילותה של הלשכה, חשפה לצערנו, כפי הנראה, פן חתרני
שאינו יאה לארגון ייצוגי ואיגוד המוסכים כבר העביר
את תלונתו ואת מחאתו ללשכת התיאום של הארגונים המסחריים
בישראל.
אנו תקווה, כי אותם חברים ספורים אשר הצטרפו ל
– "חטיבה", כל אחד מטעמיו שלו, ישכילו להבין (ומוטב בהקדם)
כי את עניינם של בעלי המוסכים ניתן לקדם אך ורק במסגרת
ה- "בית", קרי- הגילדה המקצועית האורגנית, ולא באמצעות
הקמת "חטיבות" מתחרות אשר בסיכום הכולל, יחלישו את מעמדם
של המוסכים באופן שישחק לידי התאגידים המעוניינים בהחלשה
זו והפועלים לצורך כך ללא ליאות. כל סכסוך פרטני אשר יש
למי מבעלי המוסכים דנן עם האיגוד ו/או העומדים בראשו -
מוטב כי ייושב בתוך הבית מבלי לבקש "סיוע" ו- "חסות" מבחוץ,
מגורמים אשר הינם רועצים למוסכים ואשר אל לו לכל מוסך
באשר הוא לתת להם כל דריסת רגל בגילדה המקצועית של בעלי
המוסכים.
אציע לחברינו אלו, ממש כעת, לעצור ולהביט אחור אל תולדות
עם ישראל, וללמוד משם את הלקח הראוי: בשנת 63 לפנה"ס,
ביקש הורקנוס השני, בנם של שלומציון ואלכסנדר ינאי המלכים
החשמונאים, לרשת את המלוכה תחתי אחיו אריסטובלוס. בשנאתו
העיוורת ותאוות השלטון והבצע שלו, וממניעים אנוכיים לחלוטין
וללא כל התחשבות בטובת הממלכה, זימן הורקנוס את המצביא
הרומאי פומפיאוס אשר שלט בסוריה באותה העת לבוא ו- "לעזור"
לו לכבוש את ממלכת יהודה מידי אחיו. הורקנוס ה-"תמים"
האמין כי פומפיאוס יסייע להושיבו על כס השלטון ויעזוב,
אך את הסוף המר של "זימון" זה כולנו יודעים: שלטון רומאי
עריץ ומחריב בממלכת יהודה אשר שם קץ לעשרות שנות שלטון
עצמי ועצמאי, ובסופו של דבר – גלות. וכל זאת – בשל שנאת
אחים ובשל תאוות שלטון בלתי מרוסנת (והורקנוס השני? מה
עלה בגורלו תחת שלטון פומפיאוס? הוא מונה ל – "כוהן"...)
איגוד המוסכים אינו חבר בלשכת המסחר ואנו מקווים כי הפרסומים
לא יטעו אתכם. אנו נמשיך בדרכנו, ללא חת וללא חשש, ונוביל
את שוק תיקוני הרכב.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל