השבוע עמד בסימן "עסקים קטנים ובינוניים" - הגדרה אשר
הרוב המוחלט של המוסכים עונים עליה, וזאת כאשר "עסק קטן
ובינוני" מוגדר כעסק בו מועסקים עד 100 עובדים ומחזור
עסקאותיו השנתי אינו עולה על 20 מיליון דולר ארה"ב ואשר
לפחות 90% ממניותיו הן בבעלות פרטית (ההגדרה לקוחה מתוך
הצעת החוק לעידוד הצמיחה לעסקים קטנים ובינוניים אשר תידון
להלן).
כפי שדיווחתי בשבוע שעבר, מר אבי אורן, יו"ר סניף
חיפה והצפון באיגוד ואנוכי, הצטרפנו השבוע למשלחת ישראלית
רשמית ליפן, יחד עם נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון
וח"כ סטס מיסז'ניקוב. בסיור זה, ביקרנו עסקים קטנים
רבים, חלקם בענף הרכב. הסיור והלימוד הם מפעימים ומעשירים,
ואני שמח ומודה על הזדמנות זו שנפלה בחלקנו. במסגרת
סיורינו, ביקרנו גם אצל מקבילנו היפני, הלא הוא
"איגוד המוסכים והרכב היפני". ארגון זה, מאגד ומייצג לא
רק מוסכים אלא גם נותני שירותים ועסקים נוספים בתחום הרכב,
ובסה"כ חוסים תחת כנפיו כ- 80,000 בתי עסק בתחום הרכב.
הגם ששוק הרכב ביפן אינו סובל מאותן פרעות אשר אנו מתמודדים
עימן כאן מדי יום (חברות הביטוח והליסינג בראשן),
השכילו להבין בעלי העסקים הקטנים בתחום הרכב ביפן לא רק
כי עליהם להתאגד אלא כי מוטב להם להתאגד התאגדות ענפית
ולא סקטוריאלית, קרי - ארגון אשר אינו אקסקלוסיבי
למוסכים ואינו מבחין, לצורך ההתאגדות, בינם לבין נותני
שירותים אחרים בענף. כפי שאפרט בהמשך, יש הגיון רב בצורת
התאגדות זו הבונה ומעמידה את כוחם של העסקים הקטנים הרבים
אל מול כולם של התאגידים הגדולים המעטים יחסית, ועלי לציין
אנו שוקלים מתווה דומה ביחס לאיגודם של המוסכים ובעלי
המקצוע בתחום בישראל.
במקביל, נדונה בוועדת הכלכלה השבוע הצעת החוק של
ח"כ רוחמה אברהם וח"כ גדעון סער - "הצעת
החוק לעידוד הצמיחה לעסקים קטנים ובינוניים (תיקוני חקיקה)
התשס"ז - 2006". נציגי האיגוד כמובן נכחו במליאת הוועדה
ותרמו לדיון. ההנחה בבסיס הצעת חוק זו הינה, כי העסקים
הקטנים הם שמניעים את המשק והכלכלה, והם - סטטיסטית -
הרוב המוחץ של העסקים בישראל, אך הם נאנקים תחת עול הדרישות
החוקיות ותאגידי הענק.
ע"פ הצעת החוק, תרכז הרשות אשר תקום את הטיפול בצרכיהם
הייחודיים של העסקים הקטנים והבינוניים אל מול רשויות
השלטון, תסייע כלכלית בהקמת העסק, תספק ייעוץ בניהול העסק
וליווי בהיבטים שונים שלו, וכן יקבלו העסקים הקטנים
הנחות והטבות שונות, כגון בארנונה, מס הכנסה, מע"מ, ביטוח
לאומי ועוד. כדאי לקרוא את ההצעה. אנו נקווה כי גורלה
של הרשות האמורה לקום מכוח חוק זה יהא שונה מגורלה של
הרשות הנוכחית לעסקים קטנים ובינוניים, אשר לא הותירה
חותמה על המשק, ואשר לא היתה מוכרת ופעילה בתחום המוסכים.
לאיגודנו עניין רב בהצלחת הרשות החדשה דנן, באשר המוסכים
במדינתנו ללא כל ספק זקוקים לכל סיוע אשר יוכלו לקבל בימים
טרופים אלו בהם נדמה כי שולט הכאוס בענפנו. כידוע ולצערנו,
ענף שירותי הרכב, ספג מכה קשה במקביל וביחס הפוך להתעצמותן
של חברות הליסינג התפעולי בישראל (קישור לכתבה:
דינוזאור ושמו ליסינג תפעולי), וזאת בעקבות
השינוי המינורי לעת עתה של שווי השימוש. לנוכח כל ההתפתחויות
והתהליכים הללו, אנו באיגוד מנסים לאתר אלטרנטיבות תחרותיות
בתחום הסחר הדורש התמחות ועל ידי כך לספק כלים טובים יותר
לחברינו המתמודדים מול שוק כמעט בלתי אפשרי.
על בסיס הנתונים הללו, אנו שוקלים ובודקים בימים אלה את
הרעיון לפתוח את דלתות האיגוד, במגבלות מסוימות, לסקציות
מסחר שונות שנותנות שירות למוסכים ולהיפך. כמו כן,
נרחיב את המידע והכשרות אשר אנו מספקים מעבר לתחום המקצועי
גם לתחום העסקי, וזאת על מנת שבעלי המוסכים
יוכלו להתפתח בתחומי הסחר במקביל לתחומי התיקון. זאת,
ככל הנראה, המגמה העתידית של השוק, ועלינו להיערך לה בהתאם
על מנת שנוכל לנצלה לטובתנו ולטובת לקוחותינו.
לסיום, להלן קישור לכתבה החוזרת ומבהירה ומזכירה כיצד
אסור לנו, המוסכים לנהוג ולהיות, אם חפצי חיים ופרנסה
אנחנו:
עבירות רכב: סוכן סמוי הביא למעצר 65 חשודים. על פי
הכתבה, בין היתר, נעצרו יחד עם בוחנים במכוני רישוי בפתח-תקווה,
בבני ברק ובפרדס חנה, אשר חשודים כי בתמורה לשוחד נתנו
אישורים לכלי רכב בלתי תקינים, שהיוו סכנה בטיחותית, גם
בעלי מוסכים שאישרו את תקינותם של כלי רכב פגומים, לעיתים
מבלי שבדקו כלל את כלי הרכב.
אנא -שימרו
על רכבי וחיי לקוחותיכם והמשתמשים בכבישים.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל