הגם שאירעו השבוע מספר אירועים פנים וחוץ איגודים חשובים
ובעלי השלכות לכלל הציבור והמוסכים, לצערי נאלץ אני לפתוח
את דבריי הפעם דווקא באלו המנסים לשבש את העשייה ואת ההישגים.
האמת העירומה של חטיבת לשכות המסחר
ביום ד' השבוע, התקיים כנס "משותף" לחברת ליסינג (העוסקת
גם בהשכרה, ביטוח, ותביעות צד ג') ולחטיבת המוסכים החדשה
אשר נפתחה תחת האכסניה של איגוד לשכות המסחר.
לטעמי, התוצאה החיובית היחידה אשר צמחה מכנס זה עבור
המוסכים הינה, כי כעת הכול יודעים אודות הקשר ההדוק (הברית)
– שאיננו נסתר עוד כבתחילה – בין אותם מוסכים, מייסדי
וחברי החטיבה, לבין מי שמתפרנס דרך קבע ממקור פרנסתם של
מוסכים (חוקיים) – חברות הליסינג התפעולי.
לא דבר של מה בכך הוא הגילוי אודות החיבור דנן, שכן לצערנו,
אותם מוסכים ספורים אשר חברו לחברות הליסינג לצורכי "ייצוג
האינטרס" של מוסכים ברחבי ישראל, תירצו בתחילה את החבירה
הנ"ל ב-"ביקורת" וב–"אי שביעות רצון" לכאורה מהמתרחש באיגודנו.
לא למותר לציין, כי הפצת תעתועים אלו ברבים נעשתה, בין
היתר, תוך שימוש בגוף שהינו מתחרה עסקי של האיגוד. צר
לי עד מאוד על הבחירה ב- "טקטיקה" של הכפשת הבית והחברים
בכדי להצדיק את ההליכה הזו לקנוסה ("הליכה לקנוסה"
(אדם שמחל על כבודו, או נכנע ללחצים שהופעלו עליו,
והסכים להשפיל עצמו ואף חזר בו מהצהרותיו והחלטותיו הקודמות,
כדי להחזיר את התמיכה בו).
איגוד המוסכים
בישראל אינו מעוניין להיאבק בחבריו, ואני קורא שוב ושוב
למקימי החטיבה (רק אותם אלו שהינם בעלי מוסכים, כמובן),
לנהוג באחריות ציבורית ולשוב לשולחן הדיונים על מנת למצוא
דרך מכובדת לשוב לחיק הבית היחידי של המוסכים. ויכוחים
פנימיים על דרך ועל שיטת ממשל ובחירות, אינם מקימים עילה
מספקת לדעתי, לכרות בריתות עם "אויבי המוסכים" על מנת
שהאחרונים ימנו "נציבים" מקומיים לאחר כיבוש השלטון האוטונומי
הנבחר של המוסכים. בחירת מנהיגות המוסכים, על כל מרכיביה
ומוסדותיה, חייבת להיות אך ורק על ידי בעלי המוסכים
באופן דמוקרטי והגון ולא על ידי בריתות לצרכי
"הפיכה" פוליטית. התבוללות ובריתות עם "האויב הצר על אדמתנו
ועל משאבינו", לצרכי סיוע במאבקי שליטה פוליטיים - לא
יפתרו את בעיית המוסכים, אלא רק יחמירו אותה באופן העלול
לסכן את מקצוע תיקון הרכב עד לחיסול מוחלט של הכדאיות
לעסוק בו (כבוד מקצועי ופרנסה טובה).
איגוד המוסכים בישראל, הינו הגילדה המקצועית היחידה
בישראל, המייצגת באופן הולם ואמיתי את האינטרסים המקצועיים
והכלכליים של המוסכים ועושה זאת בפעולות יומיומיות רבות
ובייצוג הולם מול הרשויות ומול המחוקק ומול הגורמים המייצגים
את עובדי המוסכים בישראל.
ולענייני העשייה והפריון המהווים מבחינתנו את המטרה והתכלית
היחידות:
גילוי נאות על רכב משומש: עדכונים
ביום ב' האחרון, השתתפנו, נציגי האיגוד, בדיון נוסף בוועדת
הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ גלעד ארדן לצורך גיבוש
הנוסח הסופי של הצעת החוק לגילוי נאות אודות עברו של רכב
הנסחר כמשומש (הצעת חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע
וגילוי נאות), תשס"ח- 2008 של חה"כ גלעד ארדן, חה"כ אמנון
כהן).
רבות נכתב אודות הצעת החוק ואודות היתרונות שיצמחו, לטעמנו,
למוסכים החוקיים ולאזרחי המדינה ונזכיר אותם בקצרה: צמצום
ההונאות בסחר הרכב המשומש
←
צמצום הביקוש והסחר ברכבי "אובדן להלכה" המתוקנים במוסכים
בלתי חוקיים ו/או במוסכים בשטחי הרשות הפלסטינית←
בטיחות
←
צמצום גניבות הרכב בישראל←
צמצום הביקוש לחלקי חילוף גנובים
←
השבת חלק מהלקוחות המשתמשים במוסכים/בעלי מקצוע לא-חוקיים
למוסכים החוקיים
←
הגדלת נתח השוק ושיפור הפרנסה של שוק תיקוני הרכב, המוסכים
וסוחרי הרכב החוקיים.
בדיון זה, כמו בדיונים קודמים, נציגינו הציעו לוועדה
כי יוקם מאגר מידע ארצי בו יוכלו להשתמש אזרחי ישראל המעוניינים
לרכוש רכב יד שנייה ולקבל באמצעותו את מירב האינפורמציה
אודות רכב פוטנציאלי שברצונם לרכוש. השימוש במאגר
זה, יחסוך לצרכני הרכב הפוטנציאלים (פרטיים וסוחרי רכב
חוקיים) זמן יקר ומשאבים (לרבות את המשאבים הנדרשים לצורך
ניהול תביעות בדיעבד) ויאפשר להם לצמצם אפשרויות במהלך
ביצוע סקר שוק בחיפושם אחר רכב המתאים לצרכיהם.
יישום הצעת חוק זו, תוך שילובה בשימוש מקביל במאגר המידע
יסייע לצרכנים לרכוש רכבים בטוחים, תקינים וששווים את
ערכם הנקוב.
סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא סוגיית המידע הנמצא במאגרי
המידע של המוסכים – האם הינו חוסה תחת הגנת פרטיות, אם
לאו. למרות שהאיגוד דרש כי היסטוריית הרכב תהיה זמינה
לכל דורש, עדיין נותרו סייגים הקשורים לחוק מאגרי מידע
וכן סוגיית ההגנה על פרטיות הלקוח. ח"כ ארדן הטיל על האיגוד
להכין חוות דעת משפטית, שתכלול פתרון לפיו מידע זה יהיה
זמין מחד, ומאידך תצומצם ככל הניתן האפשרות לחדור לפרטיותו
של האזרח באמצעות המידע האגור אצל המוסכים.
נכון להיום, מידע זה וכל מידע אחר אודות הרכב ובעליו,
האגור במחשבים ובכרטסות המוסכים, נתפס – ולטעמנו בטעות
ומתוך זהירות יתר - כמידע השייך ללקוח בלבד שללא רשותו
המפורשת, חל איסור למסור אותה לאחר.
בהתאם לזאת, בימים אלה, שוקדת היועצת המשפטית של האיגוד
על הכנת חוות הדעת לוועדת הכלכלה ואני מקווה כי נמצא את
הדרך ביחד עם היועצים/ות המשפטיים/יות של משרדי הממשלה
השונים, על מנת שאכן יקום מאגר מידע שכזה, אשר ישנה במקצת
ואולי יותר, את נורמות הסחר ברכבי היד השנייה בישראל ואת
השלכותיהן הקשות על בטיחותו וערך קניינו של האזרח ועל
אובדן הפרנסה למוסכים.
נתון נוסף: חברי הכנסת, מעוניינים לוודא כי לא יעשה שימוש
לרעה על ידי המוסכים וחברות הביטוח באספקת המידע, באמצעות
נקיבת מחירים מופקעים בעבור המצאת מידע זה לדורש. לפיכך
עומדת הצעה כי מחירי אספקת המידע ללקוח הפוטנציאלי יהיו
בפיקוח המדינה – לאיגוד אין התנגדות לכך. להיפך, אנו אלו
שהצענו כי עלויות אלו ייקבעו על ידי המחוקק. (לדעתנו,
ניתן להצמיד את מחיר פלט המידע למחירים אותם גובה בזק
ו/או חברות תקשורת אחרות על פלט פירוט שיחות).
רצוי לזכור כי מנתוני משרד הרישוי, מתבצעות בישראל כ-600,000
העברת בעלויות על רכב בכל שנה. לאחר הגשת חוות הדעת וההבהרות
לאופן תמחור השירותים, ניידע ונעדכן אתכם מעל במה זו בהמשך.
מיזם שירות לציבור: תוכנית "דלת פתוחה" בנושאי רכב וביטוח
לנהגים
ועוד בשורה בפינו לציבור: ייעוץ מקצועי והדרכה לנהגים
– ללא תשלום.
השבוע גובש סופית נוהל שיתוף הפעולה בין איגודנו לבין
איגוד השמאים בישראל בסיוע לאזרחים. במסגרת התוכנית, פעם
בשבוע בימי שלישי אחר הצהריים, אנשי מקצוע מומחים בתחומי
שמאות וביטוח, תחזוקה ושירות לרכב יספקו ייעוץ והדרכה
במגוון נושאים הקשורים לרכב, תיקונו במסגרת תאונה ועזרה
במידע כללי לגבי זכויותיו של מבוטח ו/או ניזוק אם מתאונה
או מתיקון לקוי. (קישור
לכתבה בנושא)
הוגי היוזמה הברוכה הינם מר
אבי אורן יו"ר סניף חיפה והצפון
ומר אורי גורביץ' שמאי רכב בכיר מטעם איגוד השמאים
בישראל.
אנו מקווים כי שיתוף פעולה זה, יסייע לבעלי הרכב לשמור
על זכויותיהם ועל ערך רכושם וכן לשפר את תדמית העוסקים
בענף תיקוני הרכב בישראל.
בשלב זה, יופעל המיזם כפיילוט ניסיוני בסניף הצפון בלבד,
ברם במידה והביקוש לשירות זה, יהיה כזה המצדיק פעילות
שכזו באזורים אחרים, נבחן את האפשרות שסניפי איגוד המוסכים
כולם, יאמצו נוהל זה ויישמו אותו ברמה כלל ארצית.
אני מודה לחברים אודות יוזמה מבורכת זה והנהלת האיגוד,
על מוסדותיה תירתם ותסייע בכל דרך על מנת להבטיח
הצלחה במיזם זה (טופס
הזמנת השירות וקביעת פגישת ייעוץ חינם).
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל