השבוע היה שבוע רב פעילויות, ובמקביל - זכינו להד תקשורתי
רחב בערוצים השונים.
עתיד ענף המוסכים או מה משותף למרפאת שיניים ומוסך?
לאחר פרסום הראיון
עמי השבוע במגזין הכלכלי של עיתון הארץ, 'דה מרקר',
פנו אלי בעלי מוסכים רבים והביעו את שביעות רצונם מהצהרתנו
הפומבית כי אין בכוונתנו לוותר על פירות עמלנו, וכי האיגוד
ימשיך להיאבק, יחד עם ובשם חבריו, במדיניות הממשלה ובטוטאליטריות
התאגידית עד שנשיג את יעדנו: שוק פתוח ותחרותי
בו יוסר "הפיקוח" דה פקטו המתבצע כיום על המחירים ועל
תוצרי התיקונים במוסך (תוצרים שבמקרים רבים אינם תואמים
את הוראות היצרן ו/או הוראות משרד התחבורה) על ידי
"קבלני המשנה" של הממשל – חברות הביטוח והליסינג התפעולי.
אנו נוכחים, שוב ושוב, גם היסטורית וגם כלכלית, כי בכל
שוק המבוסס על ידע מקצועי ומומחיות, בו המחוקק והממשל
נתנו ידם לכניסת מתווכים הניזונים מתוצרי עמלם של אחרים,
התוצאה הינה הרסנית ומסוכנת. תוצאה כזו חוו על בשרם לאחרונה
רופאי שיניים ולקוחותיהם, וכוונתי לקריסתה הכלכלית של
רשת מרפאות שורש, אשר רובה ככולה נובעת מאותו איום
השורר גם בשוק הרכב, הלא הוא "הסדר ביטוח": אלו
אשר העמיקו מעט יותר בסיפור הקריסה, בוודאי קראו סיפורים
עצובים על רופאי שיניים אשר לא קיבלו תמורה לעבודתם וכן
על פציינטים אשר לא קיבלו שירות. הגורם היחיד אשר הרוויח
ונהנה מעבודת הרופאים היה המתווך, הלא הוא חברת הביטוח.
הכנסת, להבדיל מהתנהגותה בנושאי תחזוקת הרכב (חבריה ועובדיה,
לצערנו, נעים על גלגלי הליסינג התפעולי), זימנה
דיון דחוף בנושא זה. אביא לפניכם ציטוט קצר מדיון
זה:
ח"כ אפרים סנה:
מהי הסיבה היסודית לנפילה החוזרת של רשתות רפואת שיניים?
יצחק חן
:
(יו"ר ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל, ר.ל.) בין מטופל
ובין רופא נכנס מתווך שצריך להרוויח, ולפעמים להרוויח
הרבה. אז העלויות עולות.
אפרים סנה:
אין יתרון לגודל?
יצחק חן:
לא. גורם נוסף, הוא החלפת רופאי הרשת. אם תבדקו, תמצאו
שהרופאים לא מחזיקים שם מעמד.
אפרים סנה:
האם אין קשר של רופא וחולה. האם אין רציפות טיפול?
נתן פורמן:
(ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל, ר.ל.) "מבחינה חוקית,
הגורם היחידי האחראי לטיפול, הוא הרופא. פה קיימת בעיה
מאוד קשה. ברגע שבעל הבית הוא לא רופא, מבחינה רפואית
אין לו אחריות לשום טיפול שנעשה במרפאה.
אפרים סנה:
כלומר, שיש פה הפרדה בין האחריות הפרופסיונאלית לבין האחריות
המשפטית.
יצחק חן:
יש פה כמה בעיות. הבעיה האחת, היא שהרופא נכנס פה לנאמנות
כפולה בין מתרפא לבין בעל ממון.
אפרים סנה:
למה?
יצחק חן:
מפני שהוא צריך לעשות את מה שיגיד לו בעל הבית ולא
מה שהוא חושב שצריך לעשות עם המטופל. (ההדגשה שלי,
ר.ל.).
"מרפאות ההסדר" - הלא היא שיטה המקבילה למוסכי ההסדר של
חברות הביטוח והליסינג, והניזונה מאותן הנחות יסוד: היצרן
- מפסיד. המתווך - מרוויח. הגילדה המקצועית של רופאי השיניים
- ההסתדרות לרפואת שיניים - היתה ערה וחרדה מפני הקריסה
הצפויה והבלתי נמנעת, והתריעה במשך שנים בפני מפקח על
הביטוח אודות הסכנה לעתיד המקצוע, אך זה לא שעה לשוועתם
והתוצאות, כפי שאתם רואים, ידועות וקשות.
אך בכך לא סגי. למתווכים יש כשרון מיוחד: הם יודעים להתפרנס
גם מחיותו של עסק, ולאחר שזה קורס (כיוון שמצצו את לשדו)
- הם מסוגלים להפיק טובת הנאה גם משלב ה'פוסט-מורטום'
(לאחר המוות) שלו, קרי - להפיק כסף מהעברתו הלאה לגורם
אחר. במקרה מסוים זה, כוונתי לכך שהגורם שהתעניין ברכישת
רשת מרפאות שורש אינו אחר מאשר... חברת ביטוח אחרת....
לי כשלעצמי מזכיר הדבר את סיפור כרם נבות התנ"כי.
גם עמיתי, יו"ר ההסתדרות לרפואת שיניים השתמש בביטוי "מתווכים"
בדבריו הכואבים והנוקבים. גם אני, כמוהו, עומד בראש ארגון
מקצועי בימים קשים ונגזר עליי להיות עד לכך שבעלי מוסכים
- אנשים ובעלי משפחות - נאלצים לוותר על חזונם ועל
עמלם ארוך השנים, ולהיכנע ל- "כוחות השוק". זה לא כל כך
נעים לראות מוסך סגור, בפרט כאשר אנו יודעים מהי הסיבה
שהביאה לסגירתו וכי אותה הסיבה כבר המשיכה לקורבן הבא.
גם לו אני תחתי אותה חברת ביטוח ששקלה לרכוש את רשת מרפאות
שורש וחזרה בה, ספק אילו הייתי רוכש את המרפאה, שהרי בעידן
הכאוס הרגולאטיבי בו אנו חיים, בו ספקי ה- "הטבות" (טיפולי
שיניים חינם, השתתפות עצמית – 0, תיקוני שמשות לרכב ב"חצי
חינם", רכב "חצי חינם" בליסינג תפעולי וכיו"ב) הם אלו
ששולטים בבעלי המקצוע - אין פירות בעמל היצרני אלא רק
בתיווך.
ומדוע מצויים אנו בכאוס רגולאטיבי? מדוע התמיכה של עובדי
הציבור במוסדות אלו, בכל הדרגים, דווקא בגופים העוסקים
בפיננסים ולא בגופי הייצור? מבקר המדינה ככל הנראה
כבר השיב לשאלה זו בדו"ח השנתי הנוכחי שלו: בכירי האוצר
הפורשים מהמוסדות שתפקידם רגולציה על גופי ההון - פורשים,
ומקפצים חיש קל לצד השני של המתרס:
דו"ח מבקר המדינה:
התעלמות פקידי מדינה מחובת צינון מעלה חשש לקשר בין הון
ושלטון
עובדי ציבור אחרים, שלהם, כפי המשוער, לא מוצעות משרות
קורצות ומשכורות ענק בתאגידים אלו, נראה שפשוט מתייאשים
והופכים לאדישים.
עם זאת, חבריי, אינני פסימי. להיפך. סבור אני כי גילדה
חזקה הנלחמת במאוחד עבור ובשם חבריה, יכולה למגר את תופעת
התיווך ולסלקה מהענף. זיכרו: אין תיווך במקום שלא מזמינים
שירותי תיווך!
באותו נושא, מומלץ לצפות במדריך
חדשות ערוץ 2 לביטוח רכב ותיקון תאונות דרכים, העצות
בסיוע פורום התיקון הבטוח ואיגוד המוסכים בישראל.
המכללה הטכנולוגית לרכב
בינתיים ובמקביל, בחלקת האלוהים (הגדולה!) שלנו, אנו שוקדים
על הקניית ידע וכבוד מקצועי לחברינו באמצעות המכללה הטכנולוגית
של האיגוד המנוהלת בדקדקנות ובמקצועיות על ידי מנכ"ל האיגוד
והמכללה, אילן מלמד. ריבוי הפעילות במכללה מוכיח מעל לכל
ספק כי בעלי המוסכים לא איבדו תקווה וכי אהבת המקצוע הזורמת
בדמינו תביא גם לניצחון במאבקינו הציבוריים. מידי שבוע,
מתווספים קורסים חדשים אותם אנו יוזמים להעשרת הידע המקצועי
והניהולי של בעלי המוסכים ורוב הקורסים וההשתלמויות המקצועיות
מתקיימים בתפוסה מלאה של תלמידים.
יו"ר הסניפים, יו"ר הועדים המקצועיים ואנוכי, מרבים להסתובב
בין הכיתות הפרוסות ברחבי הארץ וליבנו מלא גאווה על שמחת
הלימוד והיצירה אשר ממלאת את סניפי האיגוד ברחבי הארץ
מידי יום למשך שעות רבות. עובדי המכללה שוקדים על תכנון
והרחבת ההכשרות ואני מקווה כי בשנה הקרובה נגדיל
את טווח הנושאים הנלמדים במכללה בצורה משמעותית על מנת
לאפשר הקניית ידע נרחב לבעל המוסך ולעובדיו בכל תחומי
ניהול עסקיו התפעוליים והמקצועיים. בנוסף, מקווה אני כי
נצליח בעתיד הקרוב ליזום השבה לקדמות של ההכשרה הטכנולוגית
לנוער, עליה אמון משרד החינוך.
מנכ"ל האיגוד זמין לכל חבר איגוד ואף מבקר בתדירות גבוהה
במוסכים על מנת להכיר את הצרכים הכלליים והפרטניים של
חברי איגוד. ניתן לתאם עימו, עם יושבי ראש הסניפים ויושבי
ראש הועדים המקצועיים פגישות ייעוץ באמצעות פקידות סניפי
האיגוד.
אתיקה מקצועית למוסכים
כידוע, לאחר שחברי האסיפה הכללית, אישרו את תוכנו של הקוד
האתי לחברי האיגוד בתחילת החודש הנוכחי, הופץ הקוד על
ידינו לתקשורת ואנו מצפים כי קוד זה יוטמע על ידי חברי
האיגוד וייבדל אותם ממוסכים שאינם חברי איגוד ושלא לקחו
על עצמם "עולו" החיובי של קוד זה. אנו מאמינים כי
שינוי התדמית של המוסכים, אשר חייב להיות מיושם הלכה למעשה
בהתנהלות המוסכים עצמם, יהווה גורם חשוב ודומיננטי בהצלחת
המאבק שלנו כנגד המוסכים הלא חוקיים בישראל, אשר מתחמקים
מחובות החוק (חוקי העסקת עובדים, בטיחות וגהות, בריאות,
כיבוי אש, סילוק פסולת שמנים וצמיגים, הפרדות שומנים,
מיסי רשויות מיסי מדינה, אמות מידה לרישוי עסקים ועוד)
וגוזלים את פרנסתנו ברגל גסה.
במעמד זה, אודה למנכ"ל האיגוד, אילן מלמד, לדובר
האיגוד, דורון אובז'נק לצוות עובדי האיגוד וליועצינו
החיצוניים על עשייתם המבורכת והנאמנה ליישום הרפורמה עליה
התחייבנו בחודש יוני 2007.
קישור להורדת הקוד האתי
סיקור תקשורתי:
מעריב nrg,
חדשות מחלקה ראשונה fcN,
Anet,
סקופ,
תפוז,
גלגלים,
משפטון
סקציות נוספות וייצוג ענפי
כפי שהתחייבנו עם כניסתי לתפקיד, הקמנו השנה את ועד
ענף הרכב הדו-גלגלי אשר כבר פועל נמרצות לייצג את
חבריו במוסדות האיגוד ומחוצה לו.
בימים הקרובים,
לאחר התארגנות ועבודה מוקדמת אנו ניישם גם את הקמתו של
ועד ענף משפצי מכללי המנועים וממסרות ההילוכים
שיזכו לייצוג נפרד על פי צרכיהם תחת כנפי האיגוד.
לאחרונה אנו עדים להתארגנות של צוות צמיגאים מרחבי
הארץ לפעילות במסגרת האיגוד ולאחר תקופה ארוכה בה לצערי
לא חברו אלינו מספיק בעלי הצמיגיות בארץ, אנו נערכים לחדש
את פני ועד הענף אני מאמין כי כיום, נוצרה ההזדמנות והמקום
בו נוכל יחדיו לקוממו ונצליח לקיים את הפעילות הציבורית
החשובה בתחום זה למען פרנסת הצמיגאים ובטיחות הרכבים בישראל.
בנושא זה, להלן קישור לכתבה:
אחיזת כביש או אחיזת עיניים? בה מתראיין דודי יניב,
מ"מ יו"ר ענף הצמיגים באיגוד המוסכים.
כמו כן, השבוע החלה להתעורר יוזמה של זגגי הרכב
הסובלים אף הם מ"הסדרי ביטוח וליסינג" לשוב לחיק האיגוד
ולקחת את עתידם המקצועי לידיים. אנו מברכים על יוזמה זו
ונשמח להקים מחדש את ועד הענף תחת כנפי האיגוד למען ייצוגו
של הענף ולקידום שיפור המוצרים ותנאי העבודה של הענף.
איגוד השמאים בישראל: איחולים
בשמי ובשם הנהלת האיגוד וחבריו, אנו מברכים את חברינו
הוותיק והמוערך השמאי עזרא שוהם על היבחרו ליו"ר
איגוד שמאי הביטוח בישראל ומאחלים לו הצלחה רבה בתפקידו.
כמו כן, נאחל הצלחה לכל בעלי התפקידים הנוספים שנבחרו
אתמול לתפקידים שונים באיגוד זה.
כמובן נמסור גם תודה והצלחה ליו"ר היוצא, חברנו השמאי
אביב שפירשטיין שהיה שותף לפעילותינו לקידום ענף
תיקוני התאונות, מניעת גניבות הרכב, בדיקות לאחר תיקון
ועוד נושאים רבים אחרים.
אני סמוך ובטוח כי האיגודים ימשיכו לשתף פעולה בכל הקשור
לקידום בטיחות התיקון, להכשרות מקצועיות, להגינות מסחרית
ולעוד נושאים רבים ומגוונים אחרים.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל