לאחרונה, נוכחנו כי "עוסקים" (שבפועל הינם "עסקנים") מסוימים
בענף הרכב מוטרדים עד מאוד מהאפשרות ה- "מחרידה" כי צרכנים
ומוסכים גם יחד, יוכלו ליהנות, סוף סוף, מהסרת הלוט מעל
המידע הנוגע לרכב ("היסטוריית הרכב") בעסקאות ברכב משומש.
לא טובת הציבור ולא טובת המוסכים היא העומדת לנגד עיני
אותם גורמים חסרי אחריות עת הם מפיצים ושולחים לחברי כנסת
ולגורמים אחרים "מניפסטים" שתכליתם להכשיל את הצעת החוק
לגילוי נאות בסחר ברכב משומש אשר נמצאת כעת על שולחן וועדת
הכלכלה של הכנסת לקראת הקריאה השנייה והשלישית במליאת
הכנסת.
הרס במקום בנייה ונזקים תמורת הון פוליטי
ומה הטקטיקה העולה מ-"מניפסטים" אלו, הכתובים בשפה מתלהמת,
מטעה ביודעין, ובלתי עניינית? טקטיקה שהינה חמורה הרבה
יותר מ-"עין תחת עין", הלא היא הטקטיקה העומדת בבסיס כל
תהליך של הרס עצמי באשר הוא: "מוכן להוציא לעצמי עין ובלבד
שאוציא לך שתי עיניים", קרי – אין האנשים הללו בוחלים
בהיזק ממש למוסכים שלא לומר לכלל הציבור, ובלבד שישיגו
מטרה פוליטית גרידא, אשר הינה שולית וקצרת מועד (וניתן
לכנותה גם, לצורך הקיצור, "נקמנות").
אולי היה כדאי, שעורכי ה-"מניפסטים" הללו, ילמדו את הלקח
מאשר עלה בגורל ה- "מניפסט הקומוניסטי" המפורסם, אשר הטיף
להרס של עולם ישן ולבניית עולם משולל כל ערכים (לרבות
ביטול מוסד הנישואים, המשפחה הגרעינית, הדתות והלאומים).
כולנו יודעים את שעלה בגורל העם אשר הלך והולך שולל אחרי
המניפסט המתלהם והקיצוני דנן, אשר מתבסס על שנאה ומרירות
כבסיס לפעולה שביסודה הינה הרס. כולנו אף יודעים כי רעיונות
מניפסט זה היוו הבסיס לאי-אלו משטרים פשיסטיים אשר חוללו
פשעים רבים כנגד אזרחיהם וכנגד אומות שלמות. יש עוד לזכור,
כי כוחה של קריאת הקרב שם, היה טמון לא בהגיון כלשהו שעליו
התבססה, אלא בהבטחה המשכרת שלה: הבטחה לעולם שכולו טוב,
"ארץ ממתקים" קסומה שבה כל אדם יזכה בכל שיאווה. בתקופה
קשה זו, אין מוסכינו יכולים להרשות לעצמם מקסמי שווא.
התועלת הציבורית
כלל המוסכים במדינת ישראל יצאו, הם ולקוחותיהם, רק נשכרים
מחקיקת חוק הגילוי הנאות והקמת מאגר מידע לצורך העברת
האינפורמציה מהמוסך ללקוחות (הקיימים והפוטנציאליים).
לשאלה אחת בסיסית אין המניפסטים משיבים: למה להסתיר את
המידע? כיצד מוסך ו/או אזרח יצאו נשכרים מכך?! נהפוך הוא,
המציאות בשנים האחרונות הוכיחה כי היעדר המידע היה בעוכרי
רוכשים תמימים רבים.
לא למותר אף לציין ולהזכיר, כי אחד מהגורמים להם העניין
הרב ביותר להסתיר מידע אודות רכב משומש, הינו, כפי הנראה
מהעמדות היוצאות מלשכת המסחר לא אחר מאותו גורם המוכר
רכבים משומשים בכמויות אדירות, ולמרבית ה- "פלא", הוא-הוא
אותו הגורם אשר עומד מאחורי "חטיבת" המוסכים באיגוד לשכות
המסחר. נכון, הלא אלו חברות הליסינג התפעולי. אשאיר לכם
קוראיי, להסיק את המסקנה המתבקשת אודות מידת "ענייניות"
העמדה היוצאת מבית המדרש של "איגוד לשכות המסחר" המתנגדת
לגילוי הנאות בסחר ברכב משומש (מזכיר לכם את
עמדתם השלילית כנגד חוק מחזור הצמיגים – שהאיגוד תמך
בו ושדעתנו נתמכה על ידי הממשלה וחברי הכנסת, ולראייה
החברה כולה יוצאת נשכרת מיישום חוק זה והמוסכים לא רק
שלא נפגעו – נהפוך הוא הדבר).
למה להסתיר מידע?
ובאמת, מדוע להסתיר מידע? האם כאשר אנו חובשים כובע של
לקוחות עת אנו מקבלים שירותים בבנק, בחברת ביטוח, בשיפוץ
ביתנו וכד' נסכים כי יסתירו מאיתנו מידע חיוני טרם ביצוע
העסקה? עסקאות רבות מגיעות לבירור משפטי בשל העובדה שעוסקים
מתבססים על הסתרת מידע בעסקיהם ואלה שעושים זאת פוגעים
בפרנסתם של העוסקים הישרים המבססים את עסקיהם על אמינות,
מקצועיות, ציוד מקצועי ועוד.
איגוד המוסכים בישראל המייצג את כלל מוסכי ישראל עושה
רבות לשינוי התדמית של המוסכים ולתיקון הבסיס העסקי עם
לקוחותיהם – בסיס של מקצועיות, ביטחון עצמי וגאווה מקצועית.
מוסכי ישראל החוקיים והאמינים הנאלצים להתמודד עם ריבוי
מתחרים בלתי חוקיים ועם סחר לא הוגן שהולך ומתעצם בשנים
האחרונות, רוצים - וחייבים - לבדל את עצמם מהקבוצה הזו
אשר פוגעת בתדמית הענף כולו וכן בפרנסתם הישירה.
הטעייה מכוונת
אך לא רק שנאה יש בבסיס המניפסטים הבלתי אחראיים המופצים
בימים אלו, אלא גם הטעיה של ממש (כידוע, במשטרים מזן מסויים
הסתרת מידע וסילופו הינה כלי טקטי ממדרגה ראשונה לצורך
קידום השליטה ושטיפת המוח): איגוד המוסכים בישראל לא קידם
חקיקה על בלעדיות במאגר מידע זה או אחר ולא ביקש
מחה"כ גלעד ארדן ו/או מח"כ אחר לקדם חקיקה שכזו וכל יוזמה
של כל גוף שתסייע לציבור לרכוש רכב משומש בהגינות ובשקיפות
מלאה, תקבל תמיכה מלאה מהנהלת האיגוד.
פתיחת המידע לציבור בחקיקה ובאכיפה מתאימה, כך אני מקווה
ומאמין, תגרום לכך שהציבור ידיר את רגליו מסוחרים וממוסכים
הפוגעים בכבוד המקצוע ובתדמית הענף כולו.
האם אותם "מתנגדי" החוק, ישבעו רצון במקרה שחלילה מאן
דהו מבני ביתם ייפול קורבן לתרמית ברכישת רכב משומש?
מה אנו עושים בנדון?
האיגוד כבר פועל להקמת מאגר מידע שכזה, כפי שהתחייבנו,
שאינו תלוי בחוק זה או אחר וכל האיגודים המקצועיים והחוקיים
השייכים לתחום ישתפו פעולה כיחידה אחת על מנת לסייע לציבור
מחד ולהלחם בתופעות המוסכים והסוחרים הלא חוקיים הפועלים,
בשלב זה, באין מפריע ובהיקפים נרחבים במדינת ישראל, מאידך.
מאחר והמדינה, שהיא מדינת חוק, לא משקיעה משאבים מספקים
ומספיקים על מנת למגר תופעות אלה, הרי הצעת חוק ברוכה
זו, מסייעת בידינו להשפיע ולסייע לעצמנו עד אשר נגרום
למדינה לבצע את המוטל עליה – להגן על העוסקים החוקיים
ולקיים את חובת חוק חופש העיסוק – לסגור לאלתר את עסקיהם
של המוסכים והעוסקים הלא חוקיים במדינת ישראל הפוגעים
בבטיחות הרכב, בהכנסות המדינה ובפרנסת המוסכים החוקיים.
אנו נשמח ונהיה גאים אם חזוננו יתגשם וכל בעל רכב שירצה
לרכוש רכב פוטנציאלי, יגיע להתייעצות ולבירור אצלנו במוסכים
החוקיים, טרם יחליט אם להתקדם לשלב הבא אם אותו מציע הרכב.
הסיור המקדים במוסכים, יחסוך כסף וטרחה רבה לרוכשים
בשלב רכישת הרכב ויביא לנו, המוסכים החוקיים שיספקו את
המידע על פי החוק, לקוחות פוטנציאלים שאם נתמיד לשרתם
בנאמנות ובהגינות -נתוגמל בהתאם.
לסיום, אציין בסיפוק כי אף איגוד חברות הביטוח, שהתנגד
תחילה להצעת החוק ולחשיפת המידע, הבין בסופו של התהליך
כי לציבור ולנבחריו כבר נמאס מ"שיטות החושך" ומהעמימות
האופיינית להרבה עוסקים בישראל ואף הם "החליפו דיסקט"
והחליטו לשתף פעולה עם הציבור מאחר והבינו גם את התועלות
שהם יפיקו לעסקיהם כתוצאה מכך.
גם איגוד סוחרי הרכב החוקיים תומך בהצעת החוק ובקיום המידע
המרוכז.
יוצא מכך שנותר רק זן אחד של חברות פיננסיות – המתווכות
הגדולות והחדשות של שוק הרכב בישראל - אשר מתנגדות לגילוי
המידע (שאלו את עצמכם מדוע???) ואלו מפעילות לשם כך קומץ
של משתפי פעולה שהצליחו לגייס מקרבנו.
פעולות אלה לא יועילו להם ואנו כמי שמעוניינים לחיות תחת
אור השמש ולא במחשכים, נמשיך לקדם את ענייננו כרגיל.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל