השבוע היינו עסוקים, כתמיד, הן בעשייה והן במאבק (התגוננות
מפני אלו המבקשים לכלות את קיומנו כבעלי מקצוע עצמאיים
ומכובדים ולהפכנו לעבדים), כאשר לצערי
–
השבוע נאלצנו לשים דגש רב יותר על נושא המאבק, בשל כמה
התקפות עלינו כאיגוד ועלינו כפרטים, המתרחשות בימים אלו
במקביל.
"קארטה":
כנגד מי נלחמים וכיצד?
אחת מאומנויות הלחימה הידועות ביותר בעולם הינה ה-"קארטה".
מעטים יודעים, כי המילה "קארטה" מגלמת שתי מילים:
"יד" ו- "ריקה", כשלביטוי שתי משמעויות: יד ריקה
מנשק ויד ריקה מזדון. חמשת הכללים של אומנות לחימה
זו, הינם: כלל מס' 1- רדוף שלמות האופי. כלל מס' 1 - היה
נאמן לדרכך. כלל מס' 1 - השקע מאמץ מרבי. כלל מס'
1 - כבד את הזולת. כלל מס' 1 - המנע מהתנהגות אלימה. הכללים
הללו אינם מדורגים וכולם נקראים כלל מס' 1 מאחר וחשיבותם
זהה וכל כלל הינו הכלל הראשון במעלה. לצערי, לא תמיד אלו
המתענים לנו שומרים על כללים או על קווים אדומים בנסיונם
להיזון מפרי עמלנו.
אנו כידוע, חיים במעגלים של מאבקים כנגדנו ומאבקי הדיפה
שלנו (לחימה), בתחומים רבים :
1. חברות הביטוח – תעריפי עבודה, סוגי החלפים,
הבידול בהשתתפות העצמית, מוסכי הסדר ועוד.
2. חברות הליסינג וההשכרה – תעריפי עבודה, סוגי
החלפים ועמלות הרווח, שינועים, רכבים חליפיים ועוד.
3. סוכני הביטוח וחברות סילוקי תביעות צד ג' –
הסדרים פסולים, עמלות פסולות, אי קיום פקודת הנזיקין ודיני
הביטוח, ועוד.
4. יבואני/יצרני הרכב – עלויות הקמה והתאמה לאמות
מידה חדשים, תיקונים באחריות, תיקוני אחזקה, התאמה מקצועית
ועוד.
5. ספקי ויבואני החלקים והחומרים – איכות, עלויות
ועמלות.
6. גניבות הרכב וכל המשתמע מהן.
7. ריבוי המוסכים הלא-חוקיים המהווים איום שורשי
ומיידי על קיומנו הכלכלי ועל איכות הבטיחות של משתמשי
הרכב בישראל.
8. הכשרות מקצועיות והכרה מקצועית.
9. חוסר מהותי בידיים מקצועיות בענף.
השבוע נטען כלפיי וכלפי הנהלת האיגוד כי אנו מנהלים את
מאבקנו כנגד מי שיכול "לסייע" לנו בעתיד. לצערי, אותם
בעלי מוסכים שחושבים כי ניתן לנהל מו"מ על אופן ביצוע
חובתם המקצועית ועל אופן חלוקת הפירות אותם הם מייצרים,
טועים טעות חמורה מאחר וההיסטוריה מוכיחה כי תמיד, אבל
תמיד, חברות פיננסיות כגון הביטוח והליסינג, ימשיכו את
מאבקן הבלתי נלאה לייצור רווחים מפעילות יצרנית של מישהו
אחר - זהו הבסיס והרציונל שבבסיס קיומן והן אינן יכולות
לחדול ממנו.
מאבקים אלה, הם מאבקים חובקי עולם ואופיין של החברות הללו
לא מאפשר להם להתנהל אחרת מאחר וקיים ניגוד עניינים מובנה
וקשיח בין האינטרס של בעל המוסך לבין אינטרס החיסכון של
החברה הפיננסית.
איזונים ריאלים והגיוניים מתקיימים רק בימים ובמקומות
בהם החברות הפיננסיות מבוקרות על ידי המדינה באופן נמרץ,
חד ואימתני. ללא בקרה ופיקוח על ידי הרשויות, חברות אלה
תמיד יחרגו מהתחום הסביר של הפעלת הכוח וייכנסו למעגל
הרסני שבדר"כ פוגע בסופו של תהליך גם בהם.
הנפגע העיקרי, אגב, באופן מסורתי מכל המאבקים הללו, הינו
ללא ספק המשתמש הסופי ו/או המשתמש הרוכש את המוצרים שנפלטו
מבית היוצר הנ"ל – הלקוח.
בכל מקרה, אודות עובדה אחת אין לנו ספק – חברות הפיננסים
תמיד יאבקו להוזיל את עלויות התיקון והם ישתמשו בכל נשק
ותחמושת (כוח קנייה ריכוזי, ייבוא חלפים זולים, צמיגים
זולים, ניצול שוק תחרותי אמיתי ולא ריכוזי הנמצא מולם,
לובינג וחקיקה, קשרי הון-שלטון, לחץ על השלטון באמצעות
מכתבים ותביעות משפטיות ועוד) על מנת לשפר את מאזניהן
הכספיים.
שלא יהיה לכם ספק רבותיי – גם אם המוסכים לא יאבקו , "כוחות
השוק" הללו יאבקו בנו ללא רחם, ללא גבולות ולעולמי עד.
אנו החלטנו, כידוע, להיאבק חזרה ולא להפקיר את הנכסים
שלנו (רישוי מקצועי, תשתיות, ידע, ניסיון, בטיחות ועוד
הרבה נכסים) בידי כוחות אלה, חזקים ו"מאיימים" ככל שידמה
להם שהם כאלה.
מוקד מסירת מידע וגילוי נאות
כידוע, חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות),
עבר וייכנס לתוקף לא באופן מיידי, אלא - על פי בקשתן של
חברות הליסינג וההשכרה, בעוד 4 חודשים. רצ"ב ב
הנוסח החוקי של החוק, אשר איגודנו סייע סיוע נרחב
בכתיבתו על בסיס רוח השקיפות וההגינות. יישום חוק זה באמצעות
מוקד מסירת מידע מרוכז וגם באופן פרטני, יסייע לאזרחי
המדינה (שינוי מהותי ומשמעותי לצרכני הרכב המשומש) וכמובן
למוסכים החוקיים בהתמודדות היומיומית שלנו כנגד הפעילות
הבלתי חוקית שביחס אליה - ללא התערבות ממשלתית ומשטרתית
נוקשה – ידנו תמיד תהיה על התחתונה. [קישור לכתבתו של
בני ברק, 'ידיעות אחרונות': "למכירה:
יד שניה מאלמוני"]
נוהל 07/07
התקפה נוספת אשר אנו עסוקים בה בימים אלו הינה הנסיון
מצד גורמים עסקיים שונים ומגוונים ללחוץ על משרד התחבורה
להביא לשינוי או לדחייה בנוהל 07/07 אשר פורסם לפני מס'
חודשים ואשר יישומו אמור להביא לשינוי מהותי בתחום יבוא
החלפים התחליפיים בתחום מרכב הרכב [קישור
לדברים שנשאתי דאז, ביחס להוראת הנוהל]. מקווים ובטוחים
אנו, כי האינסטנציות המקצועיות במשרד התחבורה תדענה לעמוד
בפרץ וכי האינטרס הכלכלי של גופים מסוימים אלה לא יגבר
על האינטרס המקצועי והציבורי.
[קישור להוראת
הנוהל 07/07, ניתן להורדה עם שאר
הוראות הנוהל של משרד התחבורה באתר איגוד המוסכים].
קרב משפטי בתחום הביטוח
השבוע, כמו כן, המשכנו בהיערכות - הן אסטרגטית והן משפטית
- לקרב המשפטי המנהלת כנגדנו וכנגד הרגולטור (משרד התחבורה)
לאחרונה חברת ביטוח מסוימת. לטעמנו, ההיבט המשפטי
אינו אלא אצטלא לעניין המהותי והשורשי - איון זכותם של
המוסכים להתקיים באקלים של עצמאות מקצועית וכלכלית כל
זאת לצורך צמצום עלות התביעה הממוצעת.
בשנות הפעילות האחרונות שלנו, בעיקר במסגרת פורום התיקון
הבטוח, אשר התבססה על מערך ארגוני איכותי ולוחם כנגד התופעות
הללו, הצלחנו לעצור את שמאי החוץ והבית של חברה זו מלעשות
שימוש בשיטת הקיזוז האוטומטית (הידועה לשמצה גם כ"הנחות
ועמלות") מעלות הכיסוי האמיתית של הנזק אשר בשפתה נקראה
–
Cotation
. תרגום המילה מלמד כי "Cotation"
= "הערכת שווי" ולא "קיזוז משווי" כפי שנעשה בפועל על
ידם במשך שנים רבות.
ואכן, כפי שראינו בהקשרים רבים, שימוש מטעה ומבלבל בשפה
- עלול ליצור גם בלבול מושגי ורעיוני המערפל את עיני הרגולטור
והעוסקים בתחום, ולשמחתנו, בשנים האחרונות, אכן הצלחנו
בהליך הסרת הקורה מבין עיני רבים, כאשר הולכת ונחשפת מהותה
האמיתית של השיטה.
אין מנוחה – אך תהיה נחלה!
לסיום רבותיי, חודש אוגוסט הינו חודש הפגרה של רוב העולם
המערבי. במאבקים המקצועיים שלנו אין פגרה ואין מנוחה.
אנו סמוכים ובטוחים כי דרכנו הבלתי מתפשרת בכל הקשור לנכסים
הקשיחים של בעלי המוסכים, כפי שהביאה הישגים נאים ורבים
עד היום, תמשיך ותביא הישגים רבים, כבוד מקצועי וכבוד
אנושי רב לעוסקים הנוכחיים בענף וכן תהווה תמריץ ועידוד
לגיוס הון אנושי איכותי לשורותינו .
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל