שלום לכולם וברוכים השבים מחופשות הקיץ. כאמרת חכמים,
"אין מנוחה ל...", ובאיגודנו, העניינים ממשיכים לרחוש
ולבעבע באופן שוטף ומהיר בכל עת:
מבצע בדיקת צמיגים בתחנות הדלק דור אלון, כביש 6
לפני כשבועיים יצא לפועל מבצע ייחודי מסוגו אשר ביטא ואישש
שוב את העובדה ששיתוף פעולה עם
איגוד המוסכים מוביל לעשייה מבורכת וחשובה
לצרכני הרכב ולבטיחות.
מבצע זה נרקם ביוזמת מנהלי התקשורת של דרך ארץ המפעילה
את כביש 6 אשר יחד עם מנהל התקשורת של האיגוד, דורון אובז'נק,
הובילו לחיבור החשוב הזה.
מנכ"ל איגוד המוסכים, אילן מלמד, הגה את הרעיון למבצע
בדיקות הצמיגים בתחנות הדלק של דור אלון וחברה זו, ללא
היסוס, דאגה ומימנה את המערך הלוגיסטי וכוח האדם שיצר
את הסביבה הנוחה לעבודת ניידות הבדיקה של משרד התחבורה
(וגם העניקה שי מחנויות "אלונית" לכל מי שהסכים שרכבו
ייבדק). אגף הרכב של משרד התחבורה, בהסכמת סמנכ"ל המשרד,
עוזי יצחקי ובתפעול מנהלת האגף, חווה בן-ארי, נרתם ללא
היסוס למיזם הנ"ל וללא התרומה שלו בתכנון ובביצוע המדוקדק
של יחידת ניידות הבדיקה של אגף הרכב, משרד התחבורה, המבצע
החשוב הזה לא היה יוצא אל הפועל.
התוצאות הסטטיסטיות של המבצע הנ"ל כפי שפרסם משרד התחבורה,
מאששות את הנתונים הסטטיסטיים עליהם התבססו המהנדס משה
בקר והמהנדס מאיר קנדלר, לפני שנים מספר, בעבודות החקר
אותה ביצעו עבור "פורום התיקון הבטוח" אודות משקל הסיכון
לתאונת דרכים כשברכב מותקנים חלקי חילוף שאינם מתאימים/תקינים.
בהסתמך על הנתון הסטטיסטי העולה ממבצע זה, ניתן להסיק
באופן כללי כי בישראל נעים כמאתיים אלף כלי רכב ויותר,שבכל
אחד מכלי רכב אלה "שתולה", ככל הנראה "פצצה מתקתקת" המאיימת
להתפוצץ בכל רגע. נתון זה מטריד מאד מאחר שנתון זה, הינו
קל יותר לטיפול מערכתי מאשר טיפול ותיקון כשלים אנושיים
כגון: עייפות, הסח הדעת, הסתר, ראות, נראות ועוד.
אנו מקווים ומאמינים כי בעתיד יוקצבו יותר אמצעים ומשאבים
לענף הרכב במשרד התחבורה לצורך השמירה על איכות החלקים
והצמיגים המאושרים לייבוא וכן לצורך סגירת מוסכים לא חוקיים
ושימוש במוצרי תעבורה שאינם תקינים ו/או מתאימים לצרכי
הבטיחות של הרכב.
תודה: בשמי ובשם הנהלת האיגוד ועובדיו אודה שוב למר עוזי
יצחקי סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, יאיר דורי, מנכ"ל
הרשות לבטיחות בדרכים (שהיה שותף מלא לכל הפעילויות והקצה
את המשאבים שנדרשו לצורך הצלחת המבצע וכן אחראי לתשדירי
הרדיו המושמעים גם בימים אלה וקשורים לצמיגי הרכב), חווה
בן ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, רחל טורטון, קרן
וינדיצקי ואפרת קרן מהנהלת דרך ארץ, אלי בר-יוסף מהנהלת
דור-אלון וכמובן לאלה שביצעו את הפעילות המקצועית בפועל:
איציק סרור וכל עובדי ניידות משרד התחבורה, דיילות ודיילי
תחנות הדלק דור-אלון וכמובן לעובדי האיגוד, לצמיגאים המתנדבים
בראשות יו"ר ועד ענף הצמיגאים באיגוד
המוסכים, מר דודי יניב ולמנכ"ל האיגוד,
אילן מלמד על היוזמה, התיאומים והביצוע המושלם.
סמוך ובטוח אנכי כי עוד נבצע בשיתוף משרד התחבורה והרשות
לבטיחות בדרכים, פעולות רבות להפחתת התאונות הנגרמות בסיוע
"כשל טכני" ונעודד במקביל לכך את הציבור לשימוש במוסכים
וצמיגיות חוקיים ומוסמכים, חברי ומיוצגי איגוד המוסכים
בישראל.
קישור לכתבת 'חדשות ערוץ 10' על המבצע
קישור לעלון המידע של המבצע, הכולל 'טיפים' ורשימת צמיגיות
מוסמכות

יישום חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים
(מניעת גניבות)
משטרת ישראל עושה פעולות רבות על מנת ליישם חוק זה המוכיח
עצמו בשטח (גניבות הרכב צומצמו בכמעט 30% בתקופה האחרונה).
עם זאת, התובעים במשטרה, פרקליטות המדינה ואיתם בתי המשפט,
מתקשים לעמוד בקצב עבודת המשטרה. על פי הערכתנו, לו אלה
היו מייעלים את נוהלי עבודתם, היינו זוכים לראות תוצאות
אף טובות יותר. אך לפני מס' ימים ניתנה החלטה של בית המשפט
המחוזי בהליך של תפיסת רכב ע"י יחידת אתגר בשל ביצוע עבירה
של התקנת תיבת הילוכים משומשת ולא חדשה בניגוד לתקנה 10
לתקנות החוק דנן (המדובר, למרבית ה- "פליאה" ברכב שהוכרז
אובדן להלכה ונמכר ע"י חב' ביטוח הלאה). ביה"מ קיבע בהחלטתו
לא רק את סמכות המשטרה לתפוס כלי רכב בהם מתבצעות עבירות
אלו אפילו עוד טרם הגשת כתב האישום, אלא גם כי הרכב לא
ישוחרר חזרה לידי בעליו אלא בתנאים קשים (במקרה זה - פירוק
הגיר והשארתו בידי המשטרה או הפקדת ערבות כספית בידי המשטרה
שתבטיח פירוק הגיר והחלפתו בגיר אחר במקרה שבעל הרכב יורשע
בעבירה) - תנאים אשר עלותם לבעל הרכב עולה בהרבה על ה-
"רווח" שצמח מהתקנת החלף המשומש במקום החדש. אגב, אני
בטוח כי לא בעל הרכב הוא שיזם את העבירה אלא כל מיני "יועצים"
- סוחרי רכב, שמאים וכו'.
במקביל,
ואולי לא במפתיע, נציגי האיגוד מקבלים פניות רבות מבעלי
מוסכים המלינים על כך שבעלי ציי רכב ושמאים מלחיצים אותם
ומנסים לכפות עליהם התקנת חלפים משומשים ברכבים בני פחות
משנתיים, לחצים העולים כדי איומים כי הרכבים יילקחו למוסכים
אחרים ששם "אין דקדקנות". אנו רואים תופעות אלו בחומרה
רבה ומזמינים אתכם, המוסכים, להתלונן בפנינו באופן רשמי
על מנת שנוכל לטפל בגופים ובשמאים אלו במישור הציבורי
והמשפטי.
בעל מוסך יקר, וודא כי הינך פועל על בסיס תקנות החוק ודע
כי התקנת חלקים בניגוד לחוק זה עלולה להביא אותך ואת עסקך
לסיטואציה לא נעימה ומיותרת, בה תואשם בעבירות על תקנות
החוק, על כל המשתמע מכך.
הצטרפות להליך משפטי בנושא עמלות הפנייה המקבלים סוכני
ביטוח ממוסכים
בשבוע שעבר הוגשה לבית משפט השלום בירושלים בקשה חתומה
ע"י הח"מ באמצעות היועצת המשפטית של האיגוד, עו"ד אינגריד
הר-אבן, להצטרף כ- "ידיד בית המשפט" לתביעה שהגיש בעל
מוסך כנגד סוכן ביטוח אודות מניעת לקוחות, לשון הרע, גרם
עוולה מסחרית וכד' לאחר שלטענתו הפסיק להעביר "דמי טיפול"
לסוכנות הביטוח. בקשה זו הוגשה כנדבך נוסף בפעילותנו האינטנסיבית
למיגור התופעה, לאחר שכבר הוגשה על ידינו לפני כחודש למפקח
על הביטוח תלונה ודרישה לשלול את רישיונם של סוכני הביטוח
אשר הופיעו בתוכנית "שומר מסך" בערוץ 10.
אנו תקווה כי בית המשפט יגיד את דברו, מבלי שננקוט עמדה
אודות העובדות בתיק הנ"ל, וישים קץ לתופעה המקוממת בה
פרנסת מוסכים ותנאי התחרו בין המוסכים לבין עצמם תלויים
בתשלומי "דמי חסות" למאן דהוא.
בשלב זה, הועברה הבקשה לתגובת הצדדים האחרים למשפט, ולאחר
שתתקבל תשובת בית המשפט לבקשתנו, נוסיף ונעדכן בהמשך.
הסדר ראוי בתחום שמאות הרכב
כידוע, איגוד המוסכים בישראל, לא תמך בהסדרת העיסוק בשמאות
רכב באופן כפי שהסדיר זאת המפקח על הביטוח ב- "הסדר השמאים"
על שני נוסחיו, ונציגינו ניסו להשפיע ככל יכולתם על המפקח
על הביטוח ועל הרשות במשרד התחבורה לייצר הסדר אשר יאפשר
עיסוק חופשי של שמאי הרכב ומוסכי הרכב העוסקים בתיקון
תאונות ונזקי ביטוח (פריצות, שריפות, שטפונות וכד'). לחצינו
על הרשויות השונות אכן שיפרו את המצב הקודם בו שמאי בית
עסקו בהערכת הנזקים, אך השפעתם של שמאי הבית בהערכות אלה,
לצערנו, צומצמה באופן מוגבל בלבד.
לאחר דיונים רבים ועשייה מבורכת מצד הנהגת איגוד שמאי
הביטוח בישראל, מאבקם של השמאים בהסדר וב"רשימות" מתחדש,
הפעם באמצעות פניה מטעם איגוד השמאים שתיעשה בתחילת השבוע
הבא למפקח על הביטוח והמהווה למעשה התראה טרם נקיטה בהליך
משפטי כנגדו. איגודנו כמובן יתמוך בפניה זו באמצעות מסמך
מקביל משלנו (נוסחים סופיים יפורסמו בעתיד). אנו תקווה,
כי המפקח על הביטוח ו/או בית המשפט העליון (במידה והמפקח
לא יעשה זאת בעצמו) יאמצו את ההמלצות של הגופים המקצועיים
האחראים על תיקוני הרכב ואיכותם (מקצועית וכלכלית) בישראל
וכי נצליח ביחד עם גופים אלה לייצר עולם חדש של פרנסה
ותחרות חופשית המשלבת צרכנות חכמה ותיקון בטוח.
כנס מוסכים אזורי למוסכי גוש דן והמרכז לעדכונים, להצטרפות,
להשפיע וכן לקבל את השנה החדשה יחד בהרמת כוס יין
כפי שכבר פורסם, הכנס שקיימנו במחוז חיפה והצפון, בראשותו
של מר אבי אורן, לפני כחודשיים, היווה הוכחה – ככל שנדרשת
כזו- לכלל הסוחרים הניזונים מתוצרי יצרנותם של המוסכים
, כי ארגוננו הוא ארגון גדול וחזק וכי האוחזים במקצוע
תיקון הרכב, טרם נכנעו ללחצי שוק הסחר המעוניינים לקבל
את תוצרתנו פגומה וזולה. המוסכים במחוז הצפון אמרו את
דברם "ברגליים" והצטרפו לערב מרגש וחשוב זה.
ב-15 לספטמבר אנו נקיים כנס במחוז ת"א והמרכז, בראשו עומד
מר יעקב לוי, יו"ר מחוז ת"א והמרכז, ואנו מצפים כי בעלי
המוסכים השותפים איתנו בעשייה היומיומית יופיעו על מנת
להשפיע ולחזק את כוחו של מקצוע המוסכות בישראל ושל יכולת
הייצוג וההשפעה שלנו במדינה כולה.
נוכחותכם חשובה וזכרו – חשוב להתייחס לפעילותנו ולמאבק
המוסכים ברצינות רבה ולא בציניות. גישה רצינית ואחראית
הכוללת השתתפות ושיתוף היא הגישה היחידה שתוביל את התיקונים
הנדרשים בענף המוסכים תיקוני הרכב בישראל.
הכנס יערך ביום שני ה-15.09, בשעה 18:00 בגני התערוכה
בת"א, ביתן 15.
להזמנה
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל