הנזקים הכלכליים של חגיגת המיסוי מכים ללא רחם בנותני
השירות בענף הרכב
השבוע האחרון היה
עצוב למדי עבורי: נאלצתי לעבור בין חברים רבים, בעלי מוסכים ותיקים, אשר חגיגת
המיסוי של רשות המיסים וממשלת ישראל גרמה להם נזק כלכלי עצום, ולחובות עתק
המבטאים ניסיון נואש של בעלי המוסכים להציל את עסקיהם באמצעות צריכת אשראי
נוסף אותו אינם יכולים לפרוע. לצערי, ככל שאני נחשף לנתונים הכספיים של עסקים
אלה ובהיותי מודע היטב למילכוד בן נמצאים היום רוב מוסכי ישראל (ובייחוד מוסכי
תיקון התאונות פחחות וצבע וכן מוסכי השירות של יצרני הרכב) - אני כעוס ומתקומם יותר כנגד רשויות השלטון אשר
מסרו את עסקינו, מקצועיותנו וכבודנו האנושי על מזבח חגיגות בזויות ובזבזניות
של ציבור בעל כוח פוליטי (או כוח אישי או אינני יודע כבר מה, ומדוע למרות
שג'ון לוק קבע כי כל בני האדם נולדו שווים, הרי שתמיד מתחוור יש שווים יותר).
עוד פורסם השבוע, כי חברת ליסינג מסויימת, עומדת על סף סגירה. אומנם,
תחזיותיי מתממשות ברם אני חייב לציין כי איני שמח לאד ולבטח שאיני שמח לאידם
של עובדי החברה שמוצאים עצמם ללא עבודה ופרנסה בימים אלה. איני יכול לשמוח
לאידם של רבים מעובדי הנאמנים,הישרים והמקצועיים אותם נאלצתי לפטר בשנים
האחרונות ואיני יכול לשמוח לאידם של רבים (מידי) מחברי ועובדיהם אשר נאלצים
לסגור את עסקיהם המושקעים והמפוארים בימים טרופים אלה.
פעמי הבחירות
המתקרבים, לצערי אינם מבשרי שינוי וצעדי הרגולטורים לשיקום הכלכלה, כמו שאנו
חוזים היום, מתבססים על אותם אישים ועל אותם עקרונות ("שב ואל תעשה"
או שמא "מה שהיה הוא שיהיה", או אולי "אותה הגברת בשינוי
אדרת", ובכל מקרה - כמאמר קוהלת : "אין חדש תחת השמש").
הנהגתנו הפוליטית
והכלכלית אינה מספרת לנו כיצד יתוקנו ערכי
העבודה, ההגינות במסחר, השוויון במיסוי, ערכי הנכסים הנרכשים על ידי הציבור
ועוד.
למעשה, מלבד
מנטרות וסיסמאות אין כל פעולה של ממש לצורך שיקום לבד משיקומו של שוק ההימורים
המסוכן המבוסס על ספקולציות ועל כספי ציבור. אכן, קשה וכואב וסיזיפי הרבה יותר
לבסס שיקום ארוך וכואב ככל שיידרש, של
מקצועות חופשיים המבוססים על עבודה ונכסים.
טיפולה הכושל
והתייחסותה הכושלת של ממשלת ישראל על זרועותיה השונות במשבר הנוכחי בצירוף
מסרים נבובים וחסרי תוחלת ותכלית מציבים אותנו, ניזוקי וקורבנות
"החגיגות", אל מול שוקת שבורה וחוסר תקווה בניהול עתידינו, עתיד
ילדינו ועתיד עובדינו.
מנהיגי המדינה
צריכים בימים אלה להציל את מי שראוי להציל ואינם צריכים לדאוג להגנה של מי
שעדיין לא הוכיח כי ראוי להגנה כזאת. לדוגמא, רק יו"ר חברת ביטוח אחת
בישראל הצהיר כי הוא מקצץ משכרו 20% והשאר ממתינים למר ידין ענתבי שכצפוי עתיד
להזרים להם פתרונות מכספי מדינה (הלוא הם רגילים לחגוג מכספי הציבור אותו
ניהלו בהפקרות וללא רסן, כפי המפורסם ללא הרף בימים אלה) ולשמר את רמת חייהם
של אותם נערי הזהב.
מוסכי ישראל
החוקיים אשר נאנקים תחת עול מיסים, רשויות, דרישות ושינויי שוק, הכשרות
מקצועיות, העסקת עובדים ועוד חובות לא זכו ולא זוכים לאבא חם ומפנק ממגדל השן
של משרד האוצר שיציל אותם מרשלנותם. אנו, בעלי המקצוע ובעלי העיסוקים האמיתיים
נכשלנו בשנים האחרונות במאמצנו הנואשים לשמר את עסקינו אל מול מתקפת המדיניות
הפיסקאלית/פוליטית של משרד האוצר אשר יצר לנו את "שווי השימוש",
"דרגות מיסוי לרכב" ועוד שלל המצאות מעוותות אשר הקימו עלינו את מתווכי
השירותים אשר בדרכם להרס העצמי בהם הם הולכים, הצליחו גם לייצר שוק רכב אשר
מחץ ורמס כל חלקה טובה של עוסקים ועסקים שנבנו בעמל רב ולאורך שנים רבות בעבר.
"צייד הטסטים"
עוד אפיזודה
עצובה השבוע היתה פגישתי עם מי שהיה בעברו בעל מוסך, עובד חרוץ ומקצועי מן
השורה, והפך להיות "עוסק" החי בשולי המקצוע והחוק – "צייד
טסטים", כך הוא מכנה את עצמו.
פרנסתו באה לו מ-
"ציד" של רכבים אשר אינם עוברים את המבחן השנתי, ואת
"עבודתו" הוא מבצע עם ציוד אימפרוביזורי וללא מקום עבודה מסודר
ו/או מיכשור טכנולוגי, והינו מספק
שירות שלא רק שאינו חוקי (שכן איננו מוסך מורשה ואף לא קרוב לכך) אלא אף הינו
פוגע בפרנסת המוסכים החוקיים.
מה דעתכם, ידידיי
– העליי לכעוס עליו? על מי שבעבר נמנה על שורותינו וכיום הוא גוזל את פרנסתנו
מחמת חוסר אונים ומחמת שמצא כי בלתי אפשרי עוד לנהל מוסך חוקי ולהתפרנס ממנו
בכבוד?!
מוסד הבוררות שליד איגוד המוסכים
לפני יומיים
פורסם ב'ידיעות
אחרונות'/ynet, דבר החלטה של בית משפט אשר ביטל פסק בוררות של צוות בוררים
הפועלים במחוז הצפון של האיגוד.
בית המשפט אף
הביע תמיהה על דרך ניהול התיק וחלק לנו "מחמאות" לא מחמיאות. אין
בדעתי להתייחס לגוף תיק מסויים זה, אך ככלל אומר, כי אני מצר על כך שבית המשפט
לא מצא לנכון להשיב את התיק לבוררים לצורך קבלת הבהרתם והתייחסותם לטענות
הקשות שהועלו כנגדם, וממילא לצורך הבהרת פסק הדין. לא תמיד עילגות או אי
בהירות מסויימת באופן רישום פסק הדין מגיעה כדי חוסר תום לב או חוסר מקצועיות.
סמוך אני ובטוח כי אין זה המקרה ביחס לבוררים שלנו, אשר כולם מקצועיים ונטולי
פניות בתיקים בהם הם יושבים, ואם אין כך הדבר – אנו כבר דואגים, מתוך אחריותנו
וכבודנו העצמי, לטפל במקרי השוליים המאוד בודדים אשר מתגלים בבדיקותינו
התדירות.
כאן המקום לומר
כי האיגוד מנהל תיקים רבים של מחלוקות ועושה זאת באמצעות צוות בוררים רחב
ומקצועי, על בסיס התנדבותי ועל בסיס אובייקטיבי לחלוטין.
לא בכדי, מצאו
לנכון סטודנטים לתארים שונים במשפטים ואף בעלי תפקידים במערכת המשפט, לפנות
אלינו בבקשות לצפות בעבודתנו וללמוד אותה כמודל מוצלח לכל הצדדים המתדיינים
ולציבור בכללותו.
אנו גאים מאד
ביצירתנו זו ואני סמוך ובטוח כי שיתוף הפעולה ויחסי האמון ביננו לבין בתי
המשפט ישארו ויישמרו תקינים כבעבר.
הגם שקיבלתי
פניות רבות בעניין מחברים שחשו פגועים מהפרסום, אין בכוונתי להתייחס לאופן
הפרסום, נימת הכתבה והעובדה שלא התקבלה תגובתנו, כמקובל. אנו מעדיפים להתעסק
ביצירה ובבניה.
קשיים ללקוחות עסקיים של המוסכים
בימים אלה,
מתקבלים דיווחים רבים באיגוד על קשיי לקוחות המוסכים העסקיים, כפי שדיווחתי
בעבר, רצוי להתעניין אצל מנכ"ל האיגוד על סל הפתרונות לצמצום נטילת
סיכוני אשראי בימים אלה.
רונן
לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל