דרך התיקון הבטוח: רואים את האור
בקצה המנהרה
בימים אלו, אני
מסמן ביומן חיי המקצועיים והציבוריים, שש שנות פעילות ציבורית בענף הרכב. כברת
דרך לא מבוטלת ועתירת עשייה ברכה ופרי -
דרך התיקון
הביטוח.
ככל שחולף הזמן
וחוזה אני מחד בהצלחותינו בהצפה ובמיגור של חלק מהרעות החולות בענף, ומאידך
בראשים החדשים אשר מצמיחה ההידרה* מדי יום – יודע אני לבטח את שידעתי כבר אז
בתחילת הדרך – דרך התיקון הבטוח הינה הדרך היחידה עבור בעל המוסך לצלוח את הים
העכור הזה. אומנם – דרך הדורשת משמעת עצמית, היעדר פשרות מקצועיות ובטיחותיות
וחוסר ודאות כלכלי בתחילה – אך דומני כי המציאות עצמה הוכיחה שאין דרך אחרת
זולתה.
(*) יצור מים
מיתולוגי דמוי נחש ורב-ראשים אשר לא ניתן להורגו באמצעות כריתת ראשיו שכן אלו
צומחים מיד מחדש (בסופו של דבר, הרקולס הרגה באמצעות שריפת מקורות צמיחת
הראשים).
דרכי הציבורית
החלה יחד עם חברים בעלי מוסכים בירושלים בהקמת מטה המאבק, אשר פעל כנגד שלל שיטות
השליטה של חברות הביטוח על תוצרת המוסכים המתקנים נזקי תאונות בישראל. לימים,
נקטנו פעולות רבות ומגוונות על מנת להשיב לקדמות את כבודנו המקצועי אשר כרוך
לבלי הפרד גם בשיפור איכות התיקונים ובתדמית המוסכים בישראל – כולן מטרות
רצויות בפני עצמן ואשר בהילכדן יחד – מביאות בכנפן גם את הפרנסה הברוכה.
כבר אז, בתחילת
המסע הארוך בו בחרנו להתחיל חרף כל הקשיים, הבהרנו לבעלי המוסכים שנכחו במאות
כנסי ההסברה אותם ערכנו ברחבי הארץ, כי לא ניתן לבצע את השינוי המיוחל ללא
שינוי שיתחולל בקרבנו – המוסכים - תחילה.
לא רק את בעלי
המוסכים התיימרנו לנסות ו –"לחנך". שלא להפתעתנו, מצאנו כי הציבור
עצמו - הן ציבור הלקוחות והן הציבור האלמוני המהווה את בעלי הרכבים במדינה -
פתוח בשל וערוך לקבל ואף לשתות בצמא את הידע והנתונים שהבאנו וחשפנו בפניו,
והינו דעתן הרבה יותר ממה שסברו הן חברות הביטוח והן בעלי המוסכים. הבהרנו
לאותם לקוחות שהינם גם מבוטחים, כי תיקון זול לחברת הביטוח המשולב בחלקי חילוף
שאינם מתאימים לרכב, זו ה"בעיה" שלהם ושאם הם לא יילחמו על
זכויותיהם לשיפוי מלא בכל תחומי ההשבה לקדמות, הם ישאו את ה"בעיה"
על גבם לאורך כל תקופת הבעלות על הרכב מחד ומאידך הם עלולים להיחשף לסיכונים
בטיחותיים. כך גייסנו לקוחות מוסכים רבים אשר החליטו להיאבק על זכויותיהם ועל
ערך ובטיחות הרכב בו הם נוהגים – תוך קבלת תמיכה (לרבות משפטית) מאיתנו.
עם חלוף הזמן,
העקביות והעיקשות שלנו בחשיפת האמת לציבור הרחב, חלחלו המסרים – בצינורות
גלויים ואף סמויים שאפילו לא שערנו את קיומם, וזכינו לחזות גם בשינוי הרוח
השיפוטית וכן בנעורן ובדיקתן מחדש של כמה "אמיתות" שהיו מקובעות,
לצערנו (הן בשל דעות קדומות והן בשל חוסר ידע והבנה) בקרב מספר בעלי תפקידים
במשרדי הממשלה.
השינוי מורגש בשטח
שינויים אלה בתודעה
הציבורית במוסדות השלטון ובערכאות, שהתחוללו במקביל לשינויים חיוביים מאד
שנעשו על ידי בעלי מוסכים (שקיפות, שיפור שירות, שיפור מקצועיות, הכשרות
עובדים בתחום המקצועי ובתחום הידע המשפטי ועוד) הניבו פירות וגאווה למוסכים
וכן שיפרו את האמון בין בעלי המוסכים לבין לקוחותיהם (נתון זה משתקף בסקרי
שביעות הרצון מענף המוסכים בשנתיים האחרונות). הוכחנו גם, כי כשהמוסכים לוקחים
את גורלם בידם, על אף חוסר שיתוף פעולה מצד הרשויות (שחלקן עוד "אחוזות
אימה משתקת" ומסרבות לאכוף עליהם את הוראותיהן עצמן) ובשיתוף עם הצרכנים
הישירים שלנו - אנו מסוגלים לקדם כל שינוי וכל רפורמה (אמיתית, לא
"רפורמה" תקשורתית חסרת תוכן) אשר תיטיב עם הצרכן ועימנו בהתאמה.
בימי תחילת המאבק
היינו עדים לצערנו גם לתופעות של אובדן הכנסות ש"עברו דירה" לכיסן
של חברות הביטוח (ואח"כ לחברות הליסינג) ושל אובדן אמון הצרכנים במוסכים (ולא
רק באלה שיצרו את התיקונים הלקויים לטובת העשרת כיסן של חברות הענק על חשבון
רווחי המוסכים). לא הופחדנו ולא נרתענו ולא חזרנו בנו – שהרי לא ציפינו לרגע
כי יריבינו ישקטו על שמריהם. עם זאת, לאורך כל הדרך סמכנו על עצמנו ועל
לקוחותינו (הישירים והעקיפים) שידעו לצלוח את התעתועים הללו, וזה, יש להודות,
לא היה קשה במיוחד, שכן עם ישראל מומחה באבחון סיטואציות בהן "דופקים
אותו" ולרוב הינו גם אינטליגנטי דיו להבין מיהו הפועל כנגדו באמת.
היום, אנו יכולים
לאמר בבטחה ובגאווה כי התנהלות המוסך על פי דרך "פורום התיקון
הבטוח" המשלבת את הלקוח בהחלטות ובחשיבות איכות התיקון, היא ההתנהלות
הנכונה והכלכלית ביותר לטווח ארוך.
"מתנות ליום הולדת שש"
בהמשך לכך, ברצוני
לחלוק עמכם כמה "מתנות ליום הולדת שש" אשר קיבלנו כולנו השבוע:
1. "הנחות ועמלות",
"אובדן מוחלט/להלכה" – השבוע פורסם פסק דין של בית
המשפט המחוזי בתל אביב הקובע ומקבע, כי יש לשום את הנזק הגולמי על פי מחירי
שוק במוסך חופשי ולא לפי תעריפי מוסך הסדר הנותן הנחות לחברת הביטוח. (עוד על
פסה"ד בפינה המשפטית של עוה"ד א. הר-אבן המופיעה בגליון זה).
2. עמלות הפנייה לסוכני ביטוח – אחת מחברות הביטוח,
על פי דרישתנו, החליטה לשנות את צורת התנהלותה בנושא הפניית מבוטחים למוסכי
הסדר (פרטים מלאים יינתנו בגליון שבוע הבא).
3. צמיגים – הכתבה
אשר שודרה ביוזמתנו ובסיוענו השבוע בחדשות
ערוץ 10 בטלוויזיה, בנושא מכוני הרישוי אשר מעבירים טסט רכבים הנושאים
צמיגים פגומים ובלתי מתאימים – שיקפה מצב נתון כנגדו אנו פועלים מזה זמן רב,
ובשיתוף גופים נוספים (הרשות לבטיחות בדרכים, עמותת אור ירוק, אגף הרכב במשרד
התחבורה ועוד). לצערנו, חלק מהצמיגיות תורמות למצב המבהיל השורר בתחום באשר
הינן מתקינות צמיגים שלא על פי הוראות היצרן ושאינם תואמים. עם זאת, אך ורק
מהצמיגיות החוקיות בישראל תבוא הישועה וברוח זו ועל בסיס שאני סומך על יכולת התיקון
העצמית של הצמיגיות הוצאתי היום למנכ"ל משרד התחבורה דרישה לפעולת תיקון
מיידית, הנושאת בחובה הצעה לתיקון המצב באמצעות הצמיגיות החוקיות. בהזדמנות
זו מבקש אני להודות ליו"ר וועד ענף הצמיגים החדש באיגוד אשר עושה ומחולל
רבות וטובות, והכול בנועם ובניהול נכון המביא לשיתוף פעולה ולאיחוד של
הצמיגיות.
ידוע לי, כי יש
מוסכים אשר דחו ודוחים "מתנות" אלו ואחרות אשר אנו מעניקים להם מזה
שש שנים. ברשימתי הקודמת ביארתי, כי הכניעה הינה לעיתים מוצא נוח מבחינות רבות
ולא תמיד קיימת המודעות לכך כי מתרחשת גלישה לתוך עבדות מקצועית וכלכלית עד
אשר מאוחר מדי. למוסכים אלו אני אומר – ואומר זאת עבורם ולא עבורי שכן אני את
בחירתי לנהל את עסקי הפרטי לפי דרך התיקון הבטוח כבר קיבלתי ויישמתי – קומו
עורו אנו יצרנו את הכלים והנחנו אותם
לפתחכם לשימושכם. ומי שיבחר לא לצעוד מעבר למפתן אל העולם החדש שמחוץ לדלת אמותיו - - -
לא אוכל לסיים
ללא הבעת תודות. להצלחות הרבות שותפים רבים – הנהגת האיגוד הקודמת וכן שותפיי
הנוכחיים להנהגה, פעילי האיגוד השונים, בעלי מוסכים רבים, עובדיו השכירים של
האיגוד ויועצינו החיצוניים היעילים והנאמנים. לכולם אני מודה בשמי ובשם בעלי
המוסכים והציבור במדינת ישראל.
רונן
לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל