קמפיין הפלוס הירוק
את דבריי הפעם
אפתח במימוש הבטחתנו למוסכים חברי האיגוד, כי נעשה כל שביכולתנו לבדלם ממוסכים
אחרים, בפרט בלתי חוקיים. בגאווה אני מודיעכם, כי ביום א' הקרוב, קמפיין הפלוס
הירוק המבדל את המוסכים החברים באיגוד בין היתר ככאלו שבחרו לקבל על עצמם את הקוד האתי,
ייצא לדרך. הקמפיין יכלול תשדירים ברדיו (גל"צ וגלגל"צ) במשך שלושה
שבועות, וכן פרסומים באתרי אינטרנט שונים. הקמפיין יעודד את הציבור הרחב
להשתמש בשירותי מוסכים חוקיים בכלל ובמוסכים חברי איגוד בפרט, ויבהיר את
היתרונות הגלומים בכך. המדובר בפעולה מתבקשת למען חיזוקם של המוסכים הנוטלים
חלק בעול הייצוג ובעול המאבקים השונים של כולנו כנגד מוסכים לא חוקיים, שיטות
התיקון והתחזוקה שנכפות על ידי כוחני שוק למיניהם (ליסינג וביטוח) - ועוד.
ההיערכות התשתיתית לקמפיין החלה השבוע, במשלוח ערכות לכל המוסכים חברי האיגוד
וכן לוותה ביחצ"נות רחבה באתרי
האינטרנט השונים ובעיתונות המקצועית. אבקש ואציע לכל בעלי המוסכים להשתמש
בערכות ולמלא את הנחיות מנכ"ל האיגוד (שנשלחו אליכם בדואר ובפקס) על מנת
שקמפיין זה ואלה שייצאו בעתיד אכן ישיגו את המטרות. שיתוף הפעולה מצידכם הוא
חשוב להצלחת יישום תכניו והוכחת האמת בפרסום. קישור לאתר
הקמפיין.
חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע
וגילוי נאות) התשס"ח – 2008
חוק זה, עליו
עמלנו ולו תרמנו רבות יחד עם ח"כ גלעד ארדן - אשר למד את העניין
לעומקו ובין היתר הבין את חשיבותו בד בבד עם חשיבות קידום מעמד המוסך החוקי
והתיקון הבטוח, ואף קידם ודחף ולא הרפה עד לנוסח הסופי המצויין - ייכנס לתוקף ב 6.12.08. החוק מגדיר את
זכאות רוכש הרכב לקבלת מידע אודות עברו של הרכב המשומש הנרכש על ידו, ואת זכות
המוסך לקבל תגמול על הפקת המידע. על פי חוק זה, המוסכים חייבים להחזיק
ברישומיהם את היסטוריית התיקונים והטיפולים של הרכב למשך 7 שנים ולספקה לבעל
הרכב הנוכחי. חוק זה אשר בא להיטיב עם ציבור רוכשי ובעלי הרכבים למעשה יביא גם
תועלת רבה למוסכים החוקיים וזאת בשל הנעתו של תהליך אשר חזינו בו במדינות
העולם: רוכשי רכב פוטנציאלים לא הסכימו לרכוש רכבים מיד שנייה ללא גילוי נאות
ומלא של היסטוריית הרכב, ומכאן כי בעלי הרכבים - על מנת לשמר את ערך רכבם ואת
יכולתם למוכרו הלאה בעתיד - הקפידו להשתמש במוסכים חוקיים בלבד בהם נשמרת
ההיסטוריה.
זכרו, המוסך רשאי
לגבות תשלום עבור הפקת הסטוריית הרכב ואנו ממליצים למוסכים החברים באיגוד
לגבות תשלום סמלי על מנת שמטרת החוק לא תגווע בשל חוסר כדאיות כלכלית להשגת
המידע. התועלת המקומית והמיידית שתצמח למוסך מהפקת עלות ההיסטוריה בטלה,
לדעתנו, לעומת התועלת שתצמח לו מריבוי הכניסות העתידי והשבת הפרנסה – תהליך
שכאמור, לכולנו יש אינטרס להניע.
חוק זה מהווה אף
הוא חלק ממימוש הבטחתנו לבדל את המוסכים החוקיים במדינה ולהלחם ללא חורמה באלו
הבלתי חוקיים, כמו גם מימוש הבטחנו לציבור בכללותו לפעול ללא לאות לצורך שיפור
נורמות המסחר ברכב משומש. רצ"ב החוק, לשימושכם (קישור)
עדכונים מזירת המשבר הכלכלי
השבוע ריכזנו
עבורכם כמות גדולה המדברת בעד עצמה, של כתבות עיתונות המדווחות כולן על הקשיים
הנוכחיים בענף הרכב בישראל. מבדיקתנו עם סוחרי רכב ובעלי מוסכים בארה"ב
ובאירופה, נוכחנו לדעת כי אווירת חוסר הודאות השורה על בעלי המקצוע בענף
בישראל (ואני, כמובן, איני מתייחס לעוסקים בענפי התיווך – ליסינג תפעולי
וביטוח) שורה גם על חברינו בחו"ל ואלה התארגנו והינם מייצרים לחץ שדולתי
כבד על ממשלות אירופה וארה"ב בכדי להציל את ענפי ייצור הרכב, מקצועות
התחזוקה ותיקון הרכב וכן את ענף הסחר ברכב משומש. ענפים אלה כמעט
"מוקפאים" בארה"ב ובארצות אירופה, בהן ההאטה העסקית חדה וכואבת
- ואמיתית. בישראל, בשל העובדה שאין ייצור רכב ובתוספת העובדה שקם לו ענף
מלאכותי המבוסס על "הטבת מס" ולא על כוחות שוק ריאליים, המצב שונה –
שכן השבר הינו בחלקו הגדול פיקציה שתולדתו בבועה (בועת הליסינג). לפיכך ניתן,
כפי שכתבתי בעבר, לשפר את מצב השוק לטובת בעלי הרכב ולטובת מאות אלפי העוסקים
הריאליים בענף, בקצב מהיר ובנזק מועט ביחס לארצות המערב. אך לפני שבועות ספורים פרסתי כאן ובזירות
אחרות את המשנה הפשוטה אשר תביא להצלה מהירה של ענף הרכב בישראל. (ראו מאמר ב'חדשות מחלקה ראשונה': "איך
מונעים מהבועה להתפוצץ") נראה, עם זאת, על פי פרסומי העיתונות, כי
יבואני רכב מסויימים עדיין לא הפנימו את שכבר הופנם בכל העולם ואלה מנסים לספק
עוד מנת חמצן לחברות הליסינג התפעולי על מנת לשמר את צינור שיווק הרכבים
החדשים שלא היו זקוקים לו כלל למעשה
כבר מתחילתו של דבר.
שיווק רכב בצורות
המוכרות לנו משווקים שונים לחלוטין של מזון או מוצרי צריכה פשוטים וזולים אשר
אינם דורשים תחזוקה שוטפת ואף לא נמכרים הלאה – כגון "על המשקל",
"מבצע – קנה ארבע שלם על שלוש", "שניים במחיר אחד"
"חיסול סוף עונה" וכו' - הוא זה שהביא את החולי הנורא על ענף הרכב
בישראל ואם הענף חפץ חיים, עליו לחזור לביקושים ולהצעים ריאליים.
התיקון המהיר של
הענף אם כן, תלוי בממשל וברגולציה אחראית ונבונה מחד וכן באחריות אישית ועסקית
של כל גורמי הענף מאידך - לרבות חברות הליסינג התפעולי. נדמה כי הכל מבינים
היום, שמנגנון ההרס העצמי שלהן אכן פעל, אלא שעדיין לא ברור לציבור מדוע הוא
נקלע לזירת הטרור הכלכלי הזאת והפך לקורבנה האקראי.
חוק התקשורת (בזק ושידורים)
(תיקון מס' 40) התשס"ח 2008
כמוסכים המשווקים
את עצמם מידי פעם באמצעי התקשורת השונים, חשוב שתכירו את החוק, המוכר לכולנו כ'חוק
דואר זבל', ואת המשתמע ממנו על מנת שלא תטעו חלילה ותגרמו לעצמכם נזק פלילי
ו/או כלכלי בגין עבירות על חוק זה. עו"ד מירב גמליאל, מנהלת המחלקה
המשפטית של האיגוד, הכינה מסמך הבהרות המגדיר את המותר והאסור על פי חוק זה
למוסכים. מומלץ לקרוא ולעדכן את כלל עובדי המוסך ויועציו בנידון. רצ"ב
החוק, לשימושכם (קישור)
איומים מלשכת המסחר
השבוע הודיעונו
מספר חברים כי קיבלו דרישות מאת לשכת המסחר לתשלום דמי טיפול ארגוני, אשר
מלוות באיום בתביעה. נבקש להבהיר כי האיגוד המקצועי היחיד בתחום המוסכים היכול
לגבות דמי טפול ארגוני הינו הארגון היציג - איגוד המוסכים בישראל, וזאת מכוח
החוק וההסכם הקיבוצי עם ההסתדרות. כל חבר וכל בעל מוסך אשר קיבל דרישה כאמור,
מתבקש לא להיבהל מאיומי הסרק המנוגדים לדין, ולהעביר העתק הדרישה לידינו לצורך
טיפול.
רונן
לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל