המוסכים הבלתי חוקיים
החדשות השבוע הינן חדשות "ישנות" למעשה, אך לצערנו כאלו המתחדשות מדי שבוע ומדי יום ופוגעות בנו מדי שעה בשעה – תופעת המוסכים הבלתי חוקיים.
במסגרת המלחמה הבלתי מתפשרת שלנו במוסכים לא-חוקיים, ביצענו בשבועות האחרונים מסע נרחב לגיוס תומכים במהלכים המשפטיים והחקיקתיים העתידיים אותם בדעתנו לבצע. בשל העובדה כי לרשויות המקומיות סמכות ויכולת אכיפה טובים יותר מזו של משרד התחבורה (שיכולתו לפעול מוגבלת במידת-מה בהיותה מבוססת על צווי הפיקוח), שכן הינם מתבססים על חוק רישוי עסקים וחוק התכנון והבניה, גייסנו גם את מרכז השלטון המקומי למאבק הסיזיפי הנ"ל ואנו נמשיך להלחם ככל יכולתנו בתופעה המכוערת של תיקון כלי רכב ללא רישיון כחוק.
המקרה של מוסך קיבוץ עלומים
במסגרת מאבקנו הבלתי נלאה בתופעה זו, פורסם השבוע באתר "וואלה" מאמר בנושא ע"י היועצת המשפטית של איגוד המוסכים בישראל, עו"ד אינגריד הר-אבן. המאמר הפנה למספר פסקי דין וביניהם פסק דין מהעת האחרונה לפיו הורשע מוסך קיבוץ עלומים בהפעלת מוסך תוך ביצוע מס' עבירות ביניהן היעדר רישיון עסק.
המאמר היה נוקב והביא לתגובות רבות של קוראים, אשר הראו כי העניין מצוי בנפשם של רבים, וכי הצפה מתמדת של התופעה, והפניה לדעת הקהל - הינם חיוניים.
לצערנו, התגובות למאמר שיקפו את שידענו כל העת: ציבור רחב מעדיף לכנות את רווחי המוסך החוקי כגניבה/שוד/גזל ועוד אי-אילו כינויים המשמשים כלי לשכנוע עצמי כי שימוש במתקן לא חוקי הינו פעולה לגיטימית וכי "כמעט-מצווה" היא "לדפוק" את המוסכים החוקיים (המשלמים כחוק: ארנונה, ביטוחים, כיבוי אש, פינוי וסילוק שמנים, משכורות ותנאים סוציאליים וכד').
בשיחה שניהלתי עם מנהל מוסך קיבוץ עלומים אשר הינו חבר איגוד, לאחר פרסום המאמר, הובע על ידי צער על המצב אליו נקלע המוסך ועל הפגיעה שנגרמה, ככל שנגרמה, למוסך ו/או לקיבוץ בגין הפרשה. כמו כן הובעה בינינו ההסכמה כי יש אכן להלחם בתופעת המוסכים הלא חוקיים. מדבריו הבינותי כי אין עסקינן במוסך אשר שם לו למטרה לפעול במכוון באופן בלתי מוסדר זה, והינו פועל במרץ לצורך הסדרת הרישוי והפיכתו למוסך העומד בכל הדרישות החוקיות. במצב דברים זה, אנו כמובן נסייע בידו ככל יכולתנו לצורך השגת יעד זה.
בהקשר זה ברצוני להבהיר, כי כל עוד לא נכנס צו הסגירה ואיסור השימוש שהוצא ע"י ביה"מ לתוקף (הואיל ומועד ביצועו של הצו נדחה ע"י ביה"מ), אין לכאורה מניעה חוקית מלהפעיל את המוסך. הקריאה הכללית לציבור באותו המאמר שלא לצרוך שירותי מוסך בלתי חוקי לא כוונה למוסך קיבוץ עלומים בסיטואציה הנוכחית בה הוא מצוי בהתאם לפסה"ד.
הלקוחות
עלות קיום חוקי המדינה וזכויות העובדים ע"י המוסכים החוקיים אינה מעניינת את ציבור משתמשי המוסכים הלא חוקיים ולצערנו - המדינה, על כל מנגנוניה המנופחים (והמוגנים היטב, יש לומר, מגזירות המשבר הכלכלי הפוקד אותנו בימים טרופים אלה), אינה עושה כמעט מאום על מנת לשמר ולעודד את ציבור שומרי החוק, נהפוך הוא.
המסר שהמדינה משדרת בנושא זה הינו מסר מסוכן ואנרכיסטי אך הוא השתקף היטב ובאופן חד ופשוט בתגובות למאמר האמור. נורמות אלה, כמו גם נורמות הטיפול בבועות הפיננסיות ובעוד מחלות שלטוניות אחרות משדרות מסר ברור לציבור הרחב כי הכל מותר וכי מי ששומר חוק הינו "פראייר". המסר הנ"ל משודר ונמצא כמעט בכל תחום במדינה ונדמה כי לנו, המוסכים החוקיים, כי אין ברירה אלא לוותר על התקווה כי הריבון יעשה סדר, כפי שנדרש ממנו על פי חוק - ולסייע לעצמנו.
מקומכם, קוראיי, במאבק כנגד המוסכים הלא חוקיים – לא נפקד והינו חשוב ביותר. למשרד התחבורה ארבעה מפקחים בלבד המתקשים לעמוד בכל המטלות, ואילו לנו כאיגוד וולנטרי יש רק אתכם – "סוכני השטח", אשר רואים את התופעות ויכולים להתריע אודותיהן. לפיכך אנו פונים אליכם, לסייע בידינו להלחם בתופעה ולמסור לנו כל מידע אודות עבריינים המתקנים רכב ללא רישיון מקצועי כחוק באמצעות מוקד מסירת המידע אותו הקמנו באתר האיגוד.
הסיכונים וחובת הדיווח מצידכם
נתון נוסף החשוב לנו מאד להעביר ולהטמיע בהקשר זה, הינו הסיכון הבטיחותי בשימוש במוסך לא חוקי: אני סמוך ובטוח כי לעיתים קרובות נכנס למוסך חוקי רכב עם בעיות בטיחות אשר נגרמו על ידי מתקן לא חוקי והנכם מתבקשים ע"י הלקוח לתקן ליקויים אלה. במקרים כאלה חשוב כי תאספו מבעל הרכב שנפגע את כל הנתונים אודות המתקן, פרטי התיקון, תאריך התיקון וצילומי הנזקים כפי שתועדו אצלכם במוסך.
נתונים אלו יסייעו בידנו להציף את הסכנות הטמונות בשימוש במתקני רכב לא חוקיים וכן את הסיכונים הטמונים בשימוש בחלקי חילוף שאינם תואמים לרכב/גנובים/איכות ירודה ועוד.
בימים אלה, בצל משבר כלכלי עמוק במשק הישראלי והגלובאלי אין לנו את הפריווילגיה לספק "הנחות" לגוזלי הפרנסה שלנו ועלינו להלחם בהם עד חורמה ועד כי הנגע המכוער הזה ימוגר מקרבנו. זוהי משימה עליונה המוטלת על כתפי כל מוסך חוקי במדינה ואני מקווה כי בעלי המוסכים יעמדו באתגר חיוני זה ויעבירו לנו מידע אמין ואיכותי על מנת שנוכל לעשות בו שימוש ציבורי.
אני מקווה כי הפעולות שננקטו על ידינו במהלך התקופה האחרונה, יניבו את איחודנו וחיזוקנו לקראת ניהול הקרב הכי חשוב על הישרדותנו ועל כבודנו המקצועי – הוא הקרב כנגד האויב המסוכן ביותר לקיומנו הכלכלי והמקצועי. אויב זה פועל במספר אופנים שהשפעתם מזיקה בה-במידה: בדמות מוסך פיראטי, או מתקן פיראטי, או עובד המוסך החוקי המתקן בלילות ובשבתות רכבי לקוחות ללא רישוי ופיקוח, או חאפרים ונהגי גרר או חילוץ המנצלים רישוי לתיקון בדרך בינעירונית לצורך תיקונים וטיפולים ברכבי לקוחות בתוך הערים, או ישובים ללא שימוש במתקנים ראויים ותוך זלזול בחוק ובחיי אדם וכד'.
כל הללו, כמו גם לקוחותיהם הצורכים את שירותיהם ביודעם כי קיימת אי חוקיות, הינם אויבי שלטון החוק ואויבי המוסכים החוקיים ורק כך ובהתאם, יש להתייחס אליהם.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל