תיקונים בשלט רחוק
רבות הפכתי ביני לביני כיצד לפתוח את דבריי השבוע, באופן אשר יתאר נכונה את העוצמה והמשמעות של אירוע מכונן אשר קרה השבוע, ולבסוף החלטתי כי אומר אותו בפשטות: השבוע (יום ג', 24.2.09) נוצחה וסוכלה בבית המשפט הגבוה לצדק ה – "שיטה" היהירה והזחוחה אשר ביקשה לפגוע ברגולציה החוקית במדינת ישראל, במקצועיות ובפרנסת המוסכים, ובציבור בכללותו.
אני מכוון לדחיית העתירה שהגישו שתי חברות מסחריות העוסקות בשיווק מערכות וידאו קונפרנס לבצוע צילומי שמאות כנגד משרד התחבורה בדרישה כי זה יבטל את נוהל 29/03 המחייב בדיקה פיזית של השמאי את הרכב קישור לכתבה: 'בלוף השמאות הגדול', בערוץ 10. כנגד העותרות, חברו ועמדו כגוף אחד משרד התחבורה (באמצעות פרקליטות המדינה), איגוד שמאי הביטוח בישראל ואנו – איגוד המוסכים, באמצעות היועצת המשפטית שלנו עוה"ד אינגריד הר-אבן, אשר הגישה לבגץ עוד טרם הדיון עמדה מלומדת ומפורטת המבהירה מה עמד, על פי דעתנו, מאחורי העתירה לאמיתו של דבר – אינטרס כלכלי קר, וחתירה לשליטה מוחלטת בשוק תיקוני הרכב לאחר תאונה, תוך התעלמות מחובת ההשבה לקדמות וצרכי הבטיחות.
אומנם, לא התקיים דיון לגופה של העתירה כיוון ששופטי הבג"צ המליצו בפני העותרות למשוך את עתירתן בהיעדר עילה כבר בפתחו, ברם מההערות הספורות שכיוונו חברי הרכב השופטים אל בא כוח העותרות למדנו, כי גם בבית המשפט העליון כבר הופנם מסר חשוב מאין כמותו: עובד המוסך אינו עובד של השמאי ולא שלוח של חברת הביטוח. אולי נשמע לכם פשוט ומובן מאליו, אך אין כך הדבר. עובדה היא, כי נדרשו שנים של יגע ודמעות הן בחצר המוסך והן באולמות המשפט כדי להגיע לתובנה זו, ולעקור משורש את הקונספציה השגויה כאילו מוסכים הינם קבלני-חינם של מאן-דהוא המכתיב להם כיצד לממש את מקצועם.
מכם, חבריי בעלי המוסכים, מבקש אני: בית המשפט העליון אמר את דברו. הראו אתם, כל אחד מכם, כי לא לשווא נאבקנו שנים עד אשר הגענו לפתחו, ואל תאפשרו למסמס את המסר החשוב הזה, אשר מקווה אני כי יעמוד כנר לרגליכם מדי יום ביומו במוסך, גם בשעות הקשות.
מקווה אני אף כי הגופים המבקשים להשתלט על פירות עמלנו יפנימו את המסר אשר יצא תחת ידי בית המשפט העליון ויחדלו מהתנהלותם הטורפנית אשר אינה מותירה כל חלקה טובה במקצוענו.
על כל זאת מבקש אני להודות לעוה"ד הר-אבן על ייצוגה הנמרץ והמכובד, ועל תרומתה להליך זה, אשר לווה גם בכיסוי תקשורתי נרחב, לרבות בעיתונות ובטלוויזיה (קישורים בהמשך), ועל כך הערכתנו לדובר האיגוד, מר דורון אובז'נק.
כנס מוסכי באר-שבע
המלאכה כה מרובה והזמן כה קצר, עד אשר לא נזדמן לנו "לנוח על זרי הדפנה" אלא זמן קצר וכעבור מס' שעות מיציאתנו את היכל המשפט, כבר שמנו פעמינו דרומה, לעבר באר שבע וכנס המוסכים המוצלח שנערך שם, ככנס אחרון בסדרת הכנסים האזוריים שערכנו השנה. הכנס היה מוצלח ביותר- רב משתתפים (כ- 200) ומכובד. את דבריי בכנס מיקדתי בסקירה אודות המצב הכלכלי והשנה הקשה העומדת בפתח, ועל מלחמתנו במוסכים ה-"חאפרים". בשם כולנו, מבקש אני להודות ליו"ר הסניף, מר איציק לזילברמן, לשרון מזכירת הסניף ולמר ויקטור קלדרון על הארגון המכובד, וכמובן תודות חמות לנותני החסות אשר עשו עימנו דרך ארוכה בשנה האחרונה – חברת וולקן מצברים וכן חברת פטרוטק.
אובדן להלכה והשתתפות עצמית
בבוקרו של יום המחרת התראיינתי בנושא גניבות הרכב קישור לתוכנית 'על הבוקר', ערוץ 10. כפי שחזרנו ושנינו פעמים כה רבות, לנושא זה קישור הדוק לנושא של ה – "אובדן להלכה" אודותיו כתבתי כאן בשבוע שעבר. בשבוע שעבר, התקיימה במשרדי האיגוד ישיבת סיכום ועדכון רבעונית עם מפקד יחידת אתגר ומספר נציגים נוספים, ישיבה בה השתתפו אף נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועמותת אור ירוק. הוסכם בקרב המשתתפים, כי יש לפעול לפתרון הבעיה שיוצרת שיטת ה- "אובדן להלכה" והבאנו בפניהם כי בכוונתנו להלחם אף בתופעה של סחר ברכבים שמבצעות חברות הביטוח עם מבוטחיהן גם ביחס לרכבים שנזקיהם נמוכים מסף האובדן להלכה. עם או בלי קשר לכך, אך ללא ספק הואיל והנושא מעסיק רבים, לרבות המערכת המשפטית, יצא בימים האחרונים פסק דין חשוב בנושא זה ממש, המוקיע את התופעה ואת דרך התנהלותה על ידי חברות הביטוח, השמאים וסוחרי הרכב. להלן תזכורת לתחקיר 'עובדה עם אילנה דיין' בנושא זה: חלק 1, חלק 2.
כסף ורכוש של אחרים
בהקשר זה אוסיף, כי ממשלי המדינות המערביות תרים כסומים אחר פתרונות יצירתיים שיצילו את כלכלות ארצם וכן את כלכלת העולם המערבי כולו. מאידך, אצלנו בישראל, נראה כי הממשל טרם הפנים את ממדי האסון הכלכלי המתקדם לעברינו בצעדי ענק.
דוגמאות טובות (מעולמינו שאולי הוא צר אך הינו מהווה אספקלריה למצב בכללותו) לדביקות העיקשת של הממשל במדיניות הכשל הינו "האובדן להלכה" וכן ה"בידול בהשתתפות העצמית".
האג'נדה הכושלת בה אחזו המפקחים על הביטוח בשנים האחרונות כי ניתן להפריט ולהמחות את הפיקוח על מוסכים, שמאים, סוכני ביטוח, מגרשי הסדר, לידיהם "הנאמנות" של חברות הביטוח - כשלה, כמו שכשלה התפיסה כי ניתן להפריט לידיהם את האחריות לכספי הפנסיה, הפיצויים והחסכונות של הציבור. "השוק יעשה את שלו..." זה משפט ששמעתי רבות במשרדי המפקח על הביטוח. ואכן הגופים הגדולים עושים בשוק כבשלהם, וכולנו חיים תחת החורבות שיצרו ו"בנו" שליטי השוק החדשים.
כמו שכתבתי בעבר, שליטים אלה, כפי שאנו רואים מידי יום, מתקשים בנוסך לכך אף לנהל את עסקיהם-שלהם והעובדה היא שבהעדר "בועות" וביקושים מלאכותיים, גם חברות הביטוח וגם חברות הליסינג, מתקשות לנהל עסקים תועלתיים לציבור ורווחיים בעת ובעונה אחת.
גם המפקח על הביטוח הנוכחי, מטעמים שאינם ברורים לנו, עדיין דבק בעמדות הישנות, ככל הנראה, ומתיר את ניהול ותפעול השיטות והכלים האמורים בידיהן של חברות הביטוח, הפוגעות ראש וראשונה במבוטחים ובבעלי הרכב הניזוקים.
בית המשפט, כידוע, אינו הרשות המבצעת, ולמרות הארותיו הרבות, כי הביצוע בשטח לא מתקיים, הרשות המבצעת עדיין שותקת ו... לא מבצעת.
לסיום פרק זה, רצ"ב קישור לכתבה 'מתקפה חריפה של בכירים בענף הליסינג על לוי יצחק: "גרמת לנזק של מיליוני שקלים לענף הרכב", המתארת מפגש (?!) עסקים שנבנו על יסודות ביקושים מלאכותיים ועל מנהיגיהם המאשימים את הש.ג. (מחירון יצחק לוי) בכישלונן = אסון הליסינג התפעולי – הסאב-פריים הישראלי.
תערוכת טכנוקאר 5
תערוכת טכנוקאר הנה התערוכה המקצועית הגדולה ביותר והיחידה בישראל בתחומי הפעלת ציי רכב, חלפים וציוד למוסכים ובאופן מסורתי מתקיימת אחת לשנתיים.
תערוכת טכנוקאר 5 תתקיים בגני התערוכה בת"א, בימים 12-13 במאי ואנו, כרגיל נערוך במסגרת זו את הועידה השנתית של ענף שרותי הרכב ובה נדווח לבעלי המוסכים ולעוד אורחים רבים מענף הרכב על התפתחות הרפורמה עליה הכרזנו בכנס הקודם לפני שנתיים. בכנס גם נציג את תוכנית העבודה השנתית ל-2009. מציגים אשר טרם נרשמו לתערוכה מוזמנים לעשות כן, ולהשתתף בתערוכה בה מבקרים עשרות אלפי עוסקים בענף מידי שנתיים. רצ"ב מידע למציגים.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל