.
חדשות אחרונות:
הפירמידה של הליסינג/ מעריב ו-nrg, 02.04.09
מחקר חדש חושף איך באמת עובד שוק הליסינג. אז ככה: מי שאין לו רכב מהעבודה נאלץ לממן את ההטבות של החברות, ומשלם את עלויות האשראי, המוסכים וירידות הערך במשומשות. לקרוא ולהתעצבן. במהלך העשור האחרון שינה ענף הליסינג את פני שוק הרכב הישראלי מן הקצה לקצה בהרבה מאוד תחומים. הליסינג בפרט ותנאי המיסוי שמעודדים שימוש ברכב צמוד בכלל השפיעו, ובמקרים רבים לרעה, על דברים רבים: מערכת היחסים שבין יבואני הרכב לבעלי רכב פרטיים, שיטת התמחור של מכוניות חדשות, שוק המשומשות וטיב המכוניות שנסחרות בו, מערכת היחסים בין מוסכים מסוימים ללקוחות חברות ביטוח וחברות ליסינג, שיטות העבודה של המוסכים ועוד. תופעת הליסינג יצרה לחצים כלכליים משמעותיים גם על ענף המוסכים ופועלת במרבית התחומים לרעתו, מה שהוביל לכך שראשי הענף רכשו לאחרונה חוות דעת כלכלית מעמיקה על המבנה הפיננסי של חברות הליסינג ועל השפעתו על שוק הרכב הישראלי. את חוות הדעת הכין דוד בועז, מי ששימש במגוון תפקידים בכירים במשרד האוצר. הממצאים המטרידים בה הם ש"אופנת הליסינג" גרמה, בין השאר, לתופעות מאוד לא רצויות. לכתבה המלאה במעריב והמקוצרת ב-nrg.
יבואנית שברולט צופה: שוק הליסינג יקרוס/ ynet, 01.04.09
אחת מיבואניות הרכב הגדולות לישראל, חברת UMI, צופה כי במהלך 2009 יקרוס שוק הליסינג בשיעור של עד 50%. זאת עקב משבר האשראי, ירידת מחירי המכוניות ופיטורי עובדים במשק. ...יבואנית שברולט צופה עתיד קודר לחברות הליסינג בישראל: צניחה של עד 50% בהיקף רכישות רכב חדש במהלך השנה הנוכחית. יש לציין כי הפגיעה בפעילות חברות הליסינג, אותה צופים ב-UMI, תפגע באופן משמעותי גם ביבואניות הרכב, ובעיקר באלו הפועלות בקטגוריות הרכב העממיות - למשל מכוניות משפחתיות קטנות. קטגוריות אלה הן המבוקשות ביותר בקרב לקוחות הליסינג. לכתבה המלאה
מצילי הליסינג/ גלובס, 01.04.09
הדרך הטובה ביותר להבין את הנעשה בשוק הרכב היא לאמץ את הסיסמה הידועה "עקוב אחרי הכסף" ובמקרה של החודש האחרון מדובר בכסף גדול, שלא קשה להתחקות על מקורו. בהערכה זהירה ניתן לומר כי שני שליש מהרכישות בחודש זה, קרוב לעשרת אלפים כלי רכב חדשים, נרכשו על ידי חברות הליסינג וההשכרה. על פי מחיר ממוצע של 100 אלף שקל למכונית, בהנחה שרוב המכירות הן של משפחתיות מקבוצה 2, מדובר בסחורה שעלותה כמיליארד שקל. מהיכן נמצאו לענף הליסינג מיליארד שקל לרכישת מכוניות חדשות? בוודאי שלא משוק האג"ח.ברבעון הראשון של 2009 התייבש מקור הגיוס הזה כליל. האם הבנקים התירו את רסן האשראי? לכתבה המלאה
תחרות לצמצום רכבים המגיעים לעבודה/ גלובס, 30.03.09
עמותת "תחבורה היום ומחר" מקיימת תחרות המזמינה מעסיקים להציג תוכניות לצמצום רכבי העובדים המגיעים לעבודה. העמותה פועלת זה 11 שנה לקידום מערכת תחבורה בישראל המושתת על עקרונות התחבורה הקיימת. "תופעת הליסינג התפעולי מעודדת את העובדים להגיע לעבודה ברכב הפרטי", ציינה קינן. "כ-70,000 כלי רכב ניתנים לעובדים כהטבה ממקומות העבודה. מעבר לנזק הסביבתי המוכח, פוגע המעסיק בעצמו - את השעות שמבלה העובד בכבישים העמוסים ניתן וצריך לצמצם. התחרות היא הזדמנות מצוינת ללמוד מהי הדרך היעילה והירוקה אל מקום העבודה", סיכמה. לכתבה המלאה
הרכב נגנב? שלם כופר והוא יחזור/ וואלה, 27.03.09
תופעה ה"כופר" הולכת וצוברת תאוצה. המתווכים מרוויחים, אתם מפסידים, וחברות הביטוח ורשויות החוק לא מתאמצות לעצור אותה. פעם, היו נחטפים אנשים לצורך קבלת כופר בעבור החזרתם. בעידן המוזר בו אנו חיים, נגנבים כלי רכב משטחי ישראל לצורך אותה המטרה. ניהול מו"מ עם הגנבים ו"פדיון" הרכב הגנוב הפך לחזון נפרץ. תופעה זו של כופר, מעלה שאלות נוקבות הן בתחום הביטוח, הן בתחום הפלילי וכמובן גם בתחום המוסרי – האם יש לנהל מו"מ עם גנבים? לכתבה המלאה
פינה משפטית:
נכנסו בכם? תקוו שזה לא רכב ליסינג/השכרה
עד כה, אם פגע בכם רכב השייך לחברת ליסינג/השכרה, גם שלא באשמתכם– יכולתם לשכוח מהפיצוי. רכבים אלו לרב אינם מבוטחים בביטוח מקיף וצד ג' ולפיכך חברת הביטוח או הסוכן שלכם לא יכולים לסייע ולכם נותר רק להתחנן לפיצוי או לתבוע את הנזק בבית המשפט. מצב זה היה נפוץ מאוד לאור רכבי הליסינג הרבים הנעים על כבישי ישראל. חשוב לדעת, נוהל חדש מחייב את חברות ההשכרה והליסינג לעמוד בהוראות חוקי הביטוח בכל הנוגע לתביעות צד ג'. ואתם? צריכים רק לדעת שהוא קיים. אינגריד הר-אבן, עו"ד*
קישור לפסק הדין
מישהו נכנס בכם? רכב פגע ברכב שלכם? ברגע הראשון אתם המומים, אחר כך כועסים ואחר כך אוזרים את הכוחות לצאת מן הרכב ולקבל את פרטי הרכב הפוגע. בדרך כלל, במהלך היציאה מהרכב, תלווה אתכם משאלת-לב: "רק שזה לא יהיה רכב ליסינג/השכרה". למה? הציבור למוד הסבל כבר יודע, שזה "כאילו אותו דבר" אבל בפועל, "הרבה יותר מסובך". הטעם לכך – רכבים אלו לרוב אינם מבוטחים בביטוח מקיף וצד ג' המכסה נזקים שגורמים הנהגים (המזדמנים) ברכבים אלו. חברת הליסינג או ההשכרה מתפקדת כ-"מבטחת עצמית". הבעיה: חברות אלו התנהלו כאילו הן מבטחות רק עבור עצמן, כלומר, כשהן תבעו רכבים שהתנגשו ברכביהן. מאידך, כאשר היה מדובר בתאונות בהן אשמים רכבים שלהן – התנערו והתנהלו מול האזרחים שלא שפר מזלם ולא רק שקרתה להם תאונה אלא עם רכב כזה – בכל הכוח והעוצמה של גוף גדול וחזק, אך ללא ההגבלות החלות על חברות הביטוח.
הפקרות זו "חגגה" במשך שנים, ובמהלכן היינו עדים לתהליך בו בתי המשפט שהיו ערים לבעיה, פסקו פעמים רבות כי יש להחיל חובות החלות על חברות ביטוח גם על חברות ליסינג והשכרה. עם זאת, היה מדובר בפסיקה של ערכאות נמוכות לרוב (תביעות קטנות ושלום) ומשכך בלתי מחייבת, וחברות הליסינג וההשכרה - המשיכו בשלהן.
ממש לאחרונה, שונה המצב החוקי – לפני חודשים ספורים הוציא מר אלכס לנגר, המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, נוהל חדש בנושא ביטוח צד ג' לכלי רכב המיועדים להשכרה ולהחכרה (ליסינג). הנוהל מחייב את חברות ההשכרה והליסינג לעמוד בהוראות חוקי הביטוח והנחיות המפקח על הביטוח בכל הנוגע לסילוק תביעות צד ג'.../
למאמר המלא
"בראי החוק": המאגר המשפטי המלא של פורום התיקון הבטוח
* הכותבת, בעלת משרד עו"ד פרטי ויועצת ופרוייקטורית משפטית, לאיגוד המוסכים. שלח דוא"ל
השבוע בתקשורת:
הפירמידה של הליסינג
מצילי הליסינג
יבואנית שברולט צופה: שוק הליסינג יקרוס
ירידה של 7% בפניות לשירותי דרך של שלמה SIXT
מחירון לוי יצחק לאפריל: המשומשות התייקרו
צניחה של 34% במסירות רכב בתחילת 2009
הנמלים מתרוקנים ממכוניות עקב היעדר הזמנות
תחרות להצגת תוכניות לצמצום רכבי העובדים המגיעים לעבודה
שר התחבורה: "המשבר הכלכלי הוא הזדמנות"
הנהג הישראלי 'כץ' בכוחניות
רמזור אדום הוא המלצה?
התקן לביודיזל הוכרז כתקן רשמי
הרכב נגנב? שלם כופר והוא יחזור