הגם ששהינו בחופשת החג, הפעילות רחשה ולא פסקה לרגע, ונדמה לי – לנוכח הדברים שאפרט להלן – כי התקדמנו עוד קמעא בדרך אל העצמאות המקצועית והכלכלית. שני עניינים רגולטיביים ומשפטיים עקרוניים הנוגעים לכל אחד מאיתנו, עומדים על הפרק בשעה זו.
תום עידן תשלום עמלות ההפנייה למוסך (סוכני ביטוח)
קוראים אתם את הכותרת וודאי מתקשים להאמין כי נכון ויתכן הדבר – תום עידן שלטון ה"קומבינות" והעוולות המסחריות,לכאורה, בהפניות נזקי תאונות ע"י סוכני ביטוח למוסכים ו/או לגופים מסחריים מסוימים.
כידוע, האיגוד נאבק מזה מספר שנים כנגד התופעה שבה מוסכים וגופים אחרים בשם מוסכים, מתקשרים עם סוכני ביטוח לצורך הפניית לקוחות כנגד עמלה המועברת מהמוסך ו/או ממרכז ניהול תביעות צד ג' לסוכן הביטוח.
סוכן הביטוח הפך במהלך השנים האחרונות (כמובן הדבר מכוון רק לסוכני ביטוח מסוימים אך לצערנו בולטים בשטח) ממי שתופס את תפקידו כסיוע למבוטח בתום לב ובנאמנות, למתווך שירותים. תופעה זו הביאה לזילות מחרידה ברמת התיקונים, לשחיקת מעמד המקצועיות וההגינות העסקית, ולהפסדים כבדים למוסכים. וכמובן – הניזוקים העיקריים כמו תמיד היו בעלי הרכבים, אשר כלל לא ידעו אודות המתרחש מאחורי גבם.
לאחר תלונות, תחקיר טלוויזיה, הליכים משפטיים ופניות רבות, הרגולטור – המפקח על הביטוח מר ידין ענתבי – קם ועשה מעשה: הוא הוציא תחת ידיו טיוטת חוזר המיועדת לסוכני הביטוח, ללשכת סוכני הביטוח ולחברות הביטוח שעיקרה איסור מוחלט שיחול על סוכן הביטוח לקבל עמלות הפנייה ו/או טובת הנאה מכל סוג שהוא בגין הפניית רכב/לקוח למוסך ו/או לכל נותן שירות אחר.
תופעה "אחות" אשר מתקיימת אף היא באותו אקלים "קומבינטורי", הינה "בונוס" אשר מקבלים סוכני ביטוח מאת חברות ביטוח כנגד הפנית מבוטחים למוסכי הסדר. מס' חברות ביטוח כבר חדלו מנוהג נפסד ובלתי חוקי זה, ובכל מקרה לטעמנו החוזר הנדון כולל ומתייחס אף לתופעה זו.
חוזר זה [קישור], לאחר שייצא כחוזר בנוסח סופי, משקלו כסעיף חוק אשר הפרתו מזכה את הנפגע בסעד, וכמובן מאפשרת למפקח על הביטוח לשלול את רישיונו של סוכן הביטוח שיסרח.
יבוא חלקי פח תחליפיים – סטנדרטים של איכות והתאמה
בימים אלו עומדת בבג"צ עתירה שהגישו מס' חברות המייבאות חלקי חילוף תחליפיים לרכב כנגד נוהל 07/07 שהוציא משרד התחבורה בשנה שעברה. מטרת הנוהל (המבורכת, יש לאמר) הייתה להפחית את תופעת יבוא החלפים הזולים, שאינם איכותיים דיים, לישראל. הוראות הנוהל קובעות, כי כל מי שעוסק ביבוא חלפים יחוייב להמציא דו"ח בדיקה של מעבדה מוסמכת לחלקים שברצונו לייבא, וכן הצהרה של יצרן המוצר כי הוא מתאים לחלק המקורי. לכך יש להוסיף מסמכים המעידים שהיצרן עומד בדרישות תקני איכות מחמירים.
מיד כשנודע לנו על דבר הגשת העתירה, הבנו כי עלינו להשמיע קולנו בבגצ: שהלא אנו (המנהל המקצועי במוסך) זה שמתקין את החלפים, זה שאחראי על התיקון, וזה שעומד בפני הלקוח – הצרכן הסופי.
במסגרת זו, נערכנו במהירות ואיחדנו כוחות עם איגוד שמאי ביטוח בישראל, וכפי שדיווחתי כבר – ביה"מ העליון נעתר לבקשה המשותפת של שני האיגודים לצרפנו כמשיבים לבגצ, בייצוג היועצת המשפטית לאיגוד, עוה"ד אינגריד הר-אבן. ביום א' הקרוב תוגשנה עמדות הפרקליטות (משרד התחבורה) ועמדתנו לגוף העתירה לבית המשפט העליון.
מהלך זה נתמך פה אחד ע"י כלל החברים בפורום ארגוני הרכב (מכוני הרישוי, קציני בטיחות בתעבורה, מנהלי תחבורה ויבואני הרכב), בנייר עמדה לבג"צ, באשר הסכנה בהצפת השוק בחלקי חילוף בלתי איכותיים ובלתי בטיחותיים ברורה לכולנו, ותגרום נזק רב למכלול העוסקים בתחום וכמובן לצרכן הסופי – הן לבטיחותו והן לערך רכושו.
אנו רואים בעתירה זו כאבן דרך חשובה ביותר בנושא איכות החלפים שהינה בנפש כולנו ויותר מכך – בנושא הרגולציה המקצועית. אחת מתכליות העתירה כפי שאנו קוראים אותה, הינה לנגוס בסמכות משרד התחבורה וביכולת הפיקוח שלו על המתרחש בתחום. גם כך, האכיפה אינה מספקת לטעמנו, ואם תתקבל העתירה – נעמוד, אני חושש, בפני כיאוס של ממש.
מבקש אני להזכיר, עדויות (שפורסמו כבר על ידינו בעבר) אודות מקרים בהם מוסכים נאלצו להתאים את הרכב לחלק ולא את החלק לרכב כנדרש בגין הפרשי מידות קיצוניים ובגין אי-התאמה קיצונית של חלקים לא איכותיים אותם נדרשו המוסכים להתקין כחלק מחוזי ההסדר שלהם עם חברות ביטוח/סוכני ביטוח וכד'. אור לעדויות אלה, הקים אגף הרכב במשרד התחבורה ועדה ספיציפית בה היו מעורבים כל גורמי השוק העוסקים בתיקון תאונות דרכים וכן מעבדות הבדיקה המוסמכות על ידי משרד התחבורה ונושא זה נידון ונבחן במשך מספר שנים עד שיצא התקנה הנוכחית. אודות תקנה זו, אף הוצאנו הנחיות חשובות לבעלי המוסכים [הלכה למעשה במוסך-חוו"ד משפטית, דיווח מגליון 53, דיווח מגליון 73].
מבלי למעט מהאמור אדגיש, כי יבואני חלפים אלה נמצאים בקשרי מסחר טובים מאד עם מירב המוסכים בישראל וכי האיגוד אינו מעוניין לפגוע בעסקיהם, אלא הינו תומך בנוהל הבא להגביל את הסחר במוצרים שאינם באיכות והתאמה סבירים לחלקי החילוף המקוריים (שלגביהם אין כל ספק כי הם עומדים בדרישות ההשבה לקדמות של רכב שניזוק בתאונה).
הנהלת האיגוד סבורה ומקווה, כי בדיעבד יסתבר, שהעובדה כי יבואני חלקי המעטפת הביאו ההכרעה בעניין לפתחו של בית המשפט העליון תועיל לכלל השוק ולעותרים עצמם, כאשר ביה"מ העליון יאמר את דברו בצורה נחרצת – כי יש צורך ברגולציה, כי יש עדיפות לחלפים טובים, וכי אין מקום שבמדינה מתוקנת שיקולים כלכליים יגברו על שיקולי בטיחות ואיכות התיקון.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל