ועידת שרותי הרכב והתחבורה 2009: המקצוע והמאבק
השבוע התאפיין בלחץ (מבורך, עליי לציין) של הכנות אינטנסיביות לקראת תערוכת טכנוקאר 5 – התערוכה המקצועית לציי רכב, חלפים וציוד למוסכים, אשר במסגרתה תיערך גם 'ועידת שירותי הרכב והתחבורה' (12.5.09 שעה 17:00). בתערוכה יציגו גורמים מגוונים את מיני מרכולתם, ובהם גם חידושים רבים ומעניינים שיש בהם לייעל ולשפר את עבודת המוסך.
תערוכה זו מבליטה את הפער הגדול בין התדמית הציבורית ה.... (עגומה? נחותה? גרועה? מודה אני כי מתקומם אני לכתוב מילים אלו) לה זוכה מקצוע תיקון הרכב - תדמית אשר אותה, כידוע, אנו עמלים קשות על מנת לשנות - לבין האמת של מקצוע תיקון הרכב, אותה יודע כל אחד מאיתנו. מקצוענו טומן בחובו תבל שלמה של ידע וחידושים טכנולוגיים ואחרים, ציוד מתקדם, שינויים רבים בתחום ניקוי המכלולים, ניקוי הרצפות של המוסך, מפוחים למניעת זיהום אוויר וטיפול בכל הקשור בבריאות העובדים במוסך, צבעי מים חדישים, מכשירי אבחון מתקדמים, מסלולי רישוי, מסלולי בדיקות ממוחשבות, מכשירי חימום וייבוש המסייעים לתהליכי הצבע, מכשירי ניקוי לרכב, ציוד לפחחים, ציוד לחשמלאים - ועוד ועוד. מקצוענו חי ותוסס, ומתעצב מחדש מדי יום. עולם הרכב וכל הקשור בו, מתקדם ללא לאות, ובהתאמה לכך, ההשקעה בקדמה, בטכנולוגיות, ברכישת ידע תיאורטי וידע בתפעול מערכות הרכב ומערכות הבדיקה לרכב (שלעיתים, הן לא פחות מורכבות ממערכות הרכב עצמו) - דורשת הון רב ומחוייבת תהליך מאורגן ומוסדר.
את היופי השמחה וההתרגשות האוחזים בכולנו לנוכח אירוע שהינו חגיגה לענף הרכב בישראל, מלווה ללא הרף ולצערנו צל מכוער ומעכיר – השוק השחור של הענף.
הכוונה כמובן, למתקני הרכב הפיראטיים אשר מתקנים רכבים (אם כך ניתן לקרוא לאשר הם עושים) ללא הסמכה, ללא מתקנים, מזיקים לסביבה, מזיקים לבריאות הציבור, גוזלים את פרנסת המוסכים החוקיים, מניעים תעשייה עניפה של גניבות רכב, פוגעים בקופה הציבורית ומסכנים את הציבור.
הכיעור הזה, כבר אינו בגדר שוליים זניחים כפי שהיה בעבר, אלא הינו בתהליך של צמיחה פרועה ושורשיו השוטים מכים בנו ללא רחם. כל מחלה סופנית, מתחילה בסימפטום אחד קטן שנוח להתעלם ממנו, ברם ככל שתתעצם המחלה, קשה יהיה יותר לחולה לטפל בה ולהכריתה.
למחלה ממארת זו של תיקונים פיראטיים, התפתחו "גרורות" רבות והדרך לטפל בבעיות ענף הרכב והבטיחות בדרכים, ידונו על ידינו ועל ידי המשתתפים המכובדים אשר יגיעו לועידת שירותי הרכב של איגוד המוסכים.
אין להבין מהאמור, כי נואשנו או כי אבדה אמונתנו ביכולתנו לתקן. נהפוך הוא – כיום נוכח אני, כי גם רשויות המדינה הבינו כי העיתוי לטיפול בכשל זה, הוא קריטי וכי יש לשלב ידיים בין כל הגופים השלטוניים והעסקיים החוקיים במדינה בכדי להילחם בתופעה זו ולעקרה מן השורש.
נדמה לי כי יכול אני לבשר Aידיים אלה משתלבות אט אט ואני מאמין כי ביחד עם כל גורמי הענף והשלטון, נוכל להשיב את הביטחון הכלכלי לעוסקים בענף מחד, ומאידך - את הביטחון של האזרחים בנותני השירות בענף בכל הקשור לאיכות, בטיחות וכמובן עלויות.
אך גרעין וליבת המאבק - חייבים לצמוח ולהתחזק מתוכנו וכל אחד מאיתנו חייב לתת לו יד. ההימנעות ממאבק והטמנת הראש בחול, לא סייעו לאף אחד ולבטח גם לא למי שנקט בדרך זו. הדרך לפתור את הבעיות בענף הרכב היא לנקוט פעולות ויוזמות אקטיביות בתוך המוסך עצמו. רק בחירה של רבים ומכריעים בדרך התיקון הבטוח, בצד הפעולות הציבוריות התקיפות, יפתרו את המשבר בענף הרכב. פסיביות והשלמה יטשטשו ויעלימו את הבידול בין מוסך חוקי לבין מתקנים פיראטיים.
אומרים "לא"
ידידיי - בל נטעה, אלה אינן מילים גבוהות ונבובות, זוהי המציאות הקשה וטוב יעשה כל מוסך חוקי בישראל אם יסגור דלתותיו בפני המזיקים לו, במקום "להתנדב" ולכרות את הענף עליו אנו יושבים:
1. לא - למתן אישורי בלמים ואישורי בטיחות ל"חברים".
2. לא - לסיוע בהשלמות תיקונים כושלים של "אובדן להלכה".
3. לא - להשאלת ציוד למתקני דרכים ללא רישיון.
4. לא – לאספקת ידע – ספרות והדרכה, למתקנים פירטיים המבקשים טובה חד פעמית.
5. לא – לבקשות והנחיות של לקוחות הנוגדות את הוראות היצרן ואת התאמת החלקים לרכב והפוגעות בערך הרכב של הלקוח ו/או בבטיחות הנסיעה שלו.
6. לא - לחלפים גנובים.
7. לא - לחלפים פגומים.
8. לא - לתירוצים ולהטלת אחריות על האחר – "המדינה אישרה..." אין ברירה... " וכד'.
סגירת ההרשמה לועידה ביום שלישי הקרוב
לא לשכוח! יש להירשם לוועידה מראש, מספר המקומות מוגבל. קישור להזמנה ולתוכנית הערב.
יום ג' ה-12.5.09, שעה 17:00 (התכנסות החל מהשעה-16:00) בגני התערוכה, ת"א – ביתן D.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל