השבוע עמד כמובן בסימן "ועידת שירותי הרכב והתחבורה 2009", שהתקיימה ביום ג', בגני התערוכה בתל-אביב במסגרת תערוכת "טכנוקאר" 5 ובחסות איגוד המוסכים בישראל, לאחר עבודת הכנה יסודית ונמרצת ותיאומים רבים בין אישים וגופים בממשל ובארגוני הרכב והבטיחות בישראל. השיח המרכזי בועידה התמקד ב"שוק השחור של הרכב בישראל" – תופעה המטרידה את כל העוסקים הישירים והעקיפים בענף הרכב בישראל ואת הציבור הישראלי.
תודות תחילה
לנדב כהן, מפיק התערוכה, אשר למרות הקשיים ובימים של מצב רוח עסקי ירוד לא ויתר ולא אמר נואש והצליח לארגן תערוכת מציגים מרשימה ומכובדת וכמובן לכינרת ז'נו האחראית על ההפקה מטעם מרכז הירידים. לחברת מדיום (מפיקת ביטאון, "מוסכים"), לשלומי מוסקוב'יץ ולעובדיו על הסיוע והתמיכה האינטנסיביים לקידום התערוכה ולקידום ועידת שירותי הרכב בישראל. לחברת "גלעד קשרי מימשל ולובינג" על התיאומים וקידום נושאי הועידה בין גורמי הממשל השונים. לחברת "מורל צור תקשורת" על עבודת שטח ומטה מדהימה ומרשימה. לחברת "דיזנהאוז" על הפקת אירוע מושלם ואיכותי. למשתתפים המכובדים בפאנלים:
בפאנל הראשון, "הצלת ענף הרכב מהמשבר הכלכלי ונזקי השוק השחור של הרכב בישראל": מר גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, מר ערן יעקב, סגן ממונה מח' תכנון וכלכלה רשות המיסים-משרד האוצר, מר מוני בר, יו"ר איגוד חברות הליסינג, מנכ"לBudget , עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות ומר דוד בועז, לשעבר הממונה על התקציבים ובפאנל השני, "עתיד ירוק לעולם הרכב הישראלי?": מר אבנר פלור, מנהל אגף הרכב, משרד התחבורה, מר ערן יעקב, סגן ממונה מח' תכנון וכלכלה רשות המיסים, משרד האוצר, מר אמיר זלצברג, אחראי תחום זיהום אוויר מכלי רכב, המשרד להגנה על הסביבה, מר אורי רוזנשיין, מנכ"ל חברת שנפ, מר משה קפלינסקי, מנכ"ל חברת בטר פלייס ישראל, מר אבי צור, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס ןמר מיכה כרמון, מנכ"ל טויוטה ישראל.
לכל הארגונים ומשרדי הממשלה השותפים לדרך הבטיחות ולהסדרת הענף ושהשתתפו בערב חשוב זה: משרד התחבורה, משרד האוצר ורשות המיסים, המשרד להגנת הסביבה, משרד התמ"ת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עמותת אור ירוק, איגוד שמאי הביטוח בישראל, איגוד מכוני הרישוי בישראל, איגוד יבואני הרכב, איגוד קציני בטיחות בתעבורה, ארגון מנהלי תחבורה, המועצה הישראלית לצרכנות, ארגון אמון הציבור, ארגון חברות ההשכרה והליסינג בישראל ועוד ועוד.
תודה גדולה לאורחים - מגוון גדול של נציגים מכל ענף הרכב בישראל, שכיבדו אותנו בערב זה. לנציגי התקשורת הרבים המלווים את פעילותנו משך השנים, למועצת האיגוד ולצוות הנהלת האיגוד הארצי על היומיום ועל התמיכה והסיוע הקרוב. תודה מיוחדת לעובדי/ות האיגוד מחיפה, ת"א, ירושלים ובאר-שבע שעבדו מסביב לשעון למימוש הצלחת הערב והייצוג שלנו בתערוכה. ותודה למובילים ולמארגנים שלנו, שנותני השירות בענף הרכב והתחבורה גאים להעסיקם – דורון אובז'נק ואילן מלמד שהשילוב הניהולי והיצירתי שביניהם משלים יצירות נפלאות של עשייה וייצוג מכובד למוסכים ולציבור הישראלי כולו – יישר כוח.
נושאי הועידה סוקרו בכלי התקשורת השונים. להלן קישור לסיכום תקשורתי.
פיראטים על חופינו
הפיראטיות כאגדת ילדים או כסרט הרפתקאות, היא תופעה "מרתקת" המעוררת סימפטיה והזדהות אנושית עם הפיראט ה-"גיבור" הנלחם בממסד ה-"רשע". המציאות תמיד הייתה שונה ומהותה אחת בלבד - אלימות וגזל תוך ערעור יסודות השלטון והחברה. האזרחים נפגעים, שלטון החוק נפגע, העוסקים החוקיים נפגעים. בישראל, הנגס של הפיראטיות קיים ומתעצם לא רק בענף המוסכים אלא בענפים רבים ומכובדים אחרים.
בשלהי המאה ה 19, מדינות אירופה התאחדו לצורך מיגור תופעת הפיראטים בים וביבשה כיוון שהבינו את האיום הגלום בתופעה זו על הכלכלה והחברה – ועשו זאת בהצלחה מלאה. בישראל, המדינה היחידה של העם היהודי, אנו עדים להתנהלות השלטונית שעדיין נמנעת מלטפל בתופעות אלה ושמעדיפה להעמיס על כתפי ציבור משתמשי הרכב וכתפי העוסקים החוקיים (ובמיוחד על המגזר העצמאי והעסקי - המעסיק גם הוא אלפי עובדים שכירים שמלבד תרומתם הרבה והמשמעותית לחוסנו של המשק הישראלי זכאים אף הם לביטחון תעסוקתי לפחות ברמתו של המגזר הציבורי) גזירות נוספות וקשות, וזאת במקום לאתר משאבים להתנהלות נחרצת אשר תמגר את הפעילות הבלתי חוקית שגורמת לעוסקים החוקיים, בעל כורחם ובניגוד לרצונם, להעלות את תעריפי השירותים לציבור הרחב בכדי לממן את אובדני הרווחים ואת גזירות הממשל חדשות לבקרים. המעגל השוטה לא רק שאינו נגדע, הוא מתעצם.
משרד התחבורה – פעמוני השינוי
בחודשים האחרונים נוכחנו, כי הרוח החדשה הנושבת מאגף הרכב במשרד התחבורה, היא הרוח הנדרשת לשפר ולתקן את הטעון תיקון בשוק הרכב הישראלי. שנים רבות ניהלנו מאבק קשה ועיקש בגורמי המשרד הממשלתי האמון על הרישוי המקצועי שלנו, מאבק שנוהל לא משיקולים זרים, אלא מתוך אמונה כי ממשל צריך לנהל ולהסדיר שוק וכי הפקרות תפגע בכולנו (לרבות במי שנהנה מהפקרות שלטונית בטווח הקצר). זוהי אותה בועת ההפקרות, המכונה בטעות "בועה כלכלית" ושהתפוצצה בסופו של דבר.
כרטיס אדום
סדר אינו פגיעה בתחרות, אלא מתווה את כללי המשחק באופן שבו כל השחקנים העולים למגרש משחקים בו תחת חוקים ברורים ומי שלא עושה זאת נענש – ומוגלה. בכל מקום בו מתרחשת פעילות חברתית, הסדר חייב להתקיים והוא פועל לטובת כל השחקנים מאחר והוא יוצר וודאות, רצון ליזום, מוטיבציה לשפר ולהשקיע ובסופו של דבר חוקי המשחק והשמירה עליהם מייצרים את הפריחה של התחום המסודר והמוסדר ואת שביעות הרצון הביטחון של הציבור בנותני השירותים.
יצירת חוקי משחק ושמירה עליהם חלים בראש ובראשונה על השחקנים החוקיים. אלה ישחקו טוב יותר, וישמרו מתוך האינטרס של עצמם על החוקים. כל זאת חיוני לצורך ביסוס, ייעול וטיוב של תחום תעסוקה באשר הוא, ובפרט תחום האחראי לתחזוקתו הבטיחותית של צי רכב המונה כ 2.5. מיליון כלי רכב הנעים בכבישי ישראל.
לאור עובדות אלה ולאור הניסיון המר שלנו בשנים האחרונות בו המשחקים נוהלו ללא חוקי משחק ובריק רגולטורי, חובה על קברניטי משרד התחבורה להנהיג את ענף, כפי שעשה זאת בעבר, באומץ, בנחישות ביעילות ובהשקעת משאבים אנושיים וכלכליים כפי הנדרש ולא כפי המוקצב. להערכתי, ניהול נכון אינו דורש מאמץ כלכלי רב מצד הרגולטור, אלא מנהיגות שתסחוף אחריה את כל הגורמים המקבילים והמסייעים שאינם תחת השליטה הניהולית של משרד התחבורה כגון מרכז השלטון המקומי, המועצה לצרכנות, רשות המיסים, המשרד להגנת הסביבה ועוד. בטוחני כי כל ראשי הארגונים וכל מנהיגי משרדי הממשלה האחרים יירתמו ויישתפו פעולה לצורך שמירה על חוקי המשחק ועל הניהול הנכון של "ליגת המשחקים" בענף הרכב בישראל.
אנו, כמובן, תומכים ונמשיך לסייע לקברניטי המשרד ליישם ולהצליח במשימה קשה וסיזיפית זו.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל