ישראל, היא מדינת שפע, אף יחסית למדינות רבות ומתפתחות בעולם ולמראית עין, היינו כולנו (הפרטים בחברה הישראלית) אמורים להיות גאים ומרוצים בהישגים האישיים והחברתיים שהצליחה המדינה לייצר לרוב אזרחיה בתקופה קצרה יחסית.
חובבנות ישראלית
למרות זאת, רובנו חשים רוב הזמן כי תהליכים והחלטות נעשים אצלנו, במגדל השן של הממשל, באופן שטחי ורנדומאלי ונראה, אם כך, כי ההצלחה של הפרטים בחברה הישראלית מתרחשת כתאונה בלתי צפויה ו"למרות" ההנהגה ולא "בעקבות" ההנהגה, פעולותיה ומידת הערכיות שבהתנהלותה.
תסכול האזרחים הישראלים משיטת ההנהגה ומהדוגמא האישית של מנהיגינו, הוא תסכול ארוך טווח וקשה למצוא מנהיגות ישראלית שרובנו מסוגלים להזדהות מחד ומאידך להעריכה כמנהיגות אמיצה המטפלת בחוליי החברה שלנו באומץ ובאופן גלוי ונחרץ. היעדרות האומץ להנהיג שינוי ותיקון של מנהיגות הממשלות האחרונות, בין מכשל השיטה הפוליטית ובין מסיבות אישיות, מנציחה את התופעות איתן אנו חיים ביומיום – פשע משתולל, מדיניות השקעות של כספי ציבור לא מבוקרת דיה, תחבורה ציבורית "תקועה" במשך שנים ארוכות בצינורות הבירוקרטיה האינסופית, בעיות מים שלא נפתרות כבר עשורים, מדיניות מיסוי תזזיתית ומהוססת, העדר יציבות במדיניות הפיקוח על שוק ההון (אם כי זו טובה מאחיותיה במערב), נציגי רגולטורים רבים מטעם המדינה פורשים ועובדים מיד אחרי תקופת צינון קצרה אצל המפוקחים. ובקיצור חוסר סדר, ריבוי של נורמות התנהגות בעיתיות, תחושה כללית כי קיים חוסר מחשבה ותכנון לטווח הארוך, מדיניות הוצאות ממשלתיות לא ברורה ולא יעילה בתחומים רבים, העדר יציבות והכי גרוע – העדר תקווה ואמונה של הציבור ביכולת המנהיגות לתקן ולהיטיב.
רובנו, אם כך, נאלצים לבחור ולברור את "הרע במיעוטו" ולא את "הטוב" על מנת שינהיג את המערכת לטובת צרכי הציבור בכל תחומי מגוון החיים - הגשמיים והחברתיים.
להתנהלות זו יש מראה יומיומית (אצלנו זה כל חצי שעה) – התקשורת. ומה שאנו רואים מקשה עלינו להיות גאים בחברה הישראלית המשובחת שלנו, שניתן להשביחה עוד יותר והרבה יותר. יחד עם זאת לא פסה התקווה.
איגוד המוסכים והיצירה
בשנה הראשונה לכהונתי כיו"ר האיגוד, התמקדתי בארגון הניהול הפנימי שלנו בכדי שהארגון שלנו ינוהל על בסיס תורה ברורה ושקופה המבוססת על צרכי צרכני המוסכים ועל בסיס יעדים ומטרות ארוכי טווח ומוצהרים מראש. זאת עשיתי מאחר ואמונתי הפנימית היא שדרך ברורה, שקופה ועקבית ועם זאת גמישה לשינוי ולתיקון, היא דרך שניתן לפסוע בה ולייצר במהלך המסע בה, חיי יומיום המבוססים על סיפוק ועל יצירה מתמשכת ומתפתחת כל העת.
רוב חברי הארגון שלנו, בשלב הראשון של השינוי בהנהגה ובאג'נדה, ראו במשבר ובקרע שנוצר באיגוד בזמנו, מקום לדאגה... אנו, הנהגת האיגוד הנוכחית על כל מחוזותיה ומוביליה, ראינו במשבר זה הזדמנות לשינוי והזדמנות לתיקון פנימי וכן הזדמנות לשינוי חברתי וערכי בתחומים החיצוניים המשפיעים על מרקם חיינו השוטפים.
היום, במבט לאחור ובמבט הצופה פני עתיד, אני יכול להציג בסיפוק רב, שלל הישגים המעידים על הצלחתה של הדרך בה בחרנו. כמובן היעד הסופי עדיין לא הושג ואנו עדיין מהלכים באמצע הדרך לתיקון מצבו של שוק הרכב, לשינוי מודעות הציבור לחשיבות תחזוקת הרכב ולחשיבותם הקריטית של חלקי החילוף המותקנים ברכבם, לרבות הצמיגים. בנוסף לכך, אנו עדיין מתמודדים, בבושה יש לומר, עם תחלואים מבית- מוסכים המתקינים בשל שיקולים כאלה או אחרים ובאופן מודע, חלקי חילוף וצמיגים לא תקינים בניגוד לחובתם החוקית והמקצועית.
העבודה והשפעת תוצאותיה על כלל אזרחי מדינת ישראל
העבודה שלנו מתמקדת במאות נושאים המטופלים על ידנו במקביל ובאופן שוטף, ונזכיר רק חלק מהדברים אותם האיגוד הניע ו/או שהיה שותף ליצירתם בשנים האחרונות ושאלה השפיעו על חיי כלל אזרחי המדינה:
1. שינויי שיטת שווי השימוש לרכב.
2. הסדרת הליסינג התפעולי תחת חובת רישוי וסטנדרטים חוקיים.
3. חקיקה מגוונת שבעטייה ירדו כמות גניבות הרכב ואזרחים רבים הושפעו ממנה לחיוב.
4. חקיקה בתחום הסחר ברכב המשומש והגילוי הנאות.
5. הסדרות שונות ומגוונות בתחום תיקוני תאונות הדרכים.
6. תקשורת מגוונת ורחבת היקף והגברת המודעות לאזרחי ישראל בתחומי הבטיחות, תאונות הדרכים, אחזקה שוטפת של הרכב, הצמיגים ועוד.
7. בניית מחלקת פניות ציבור ומערך של בוררים ובוררות נקייה, שקופה (בעוד מספר חודשים יסתיים פרויקט המחשוב של האיגוד ולאחריו עיקרי פסקי הבוררות יהיו זמינים באתר האיגוד) ואיכותית מאד וללא משוא פנים.
8. מערך הכשרות מקיף, איכותי ומודרני אשר הולך וצומח – הסניף הצפוני שלנו בהנהגת יו"ר הסניף אבי אורן, שהינו גם יו"ר דירקטוריון המכללה הטכנולוגית לרכב, מתעתד בתקופה הקרובה לפתוח בצפון את מכללת הדגל מבית איגוד המוסכים בנוסף לשיפורים ולעדכונים אותם ביצענו בתחום ההכשרות בסניף מחוז ת"א והמרכז אותו מנהל והקים בהצלחה מנכ"ל האיגוד, אילן מלמד, תחת מנהיגותו ותמיכתו של יו"ר הסניף, יעקב לוי.
9. עבודה משפטית רבה ומגוונת בתחומי תיקון תאונות הדרכים, הגבלים עסקיים, מנהל הרכב, מכרזים, דיני עבודה, דיני ביטוח במוסכים ועוד.
10. שיתופי פעולה רבים ומגוונים עם העמותות והרשויות האמונות על הניסיון לצמצם את תאונות הדרכים ואת הנפגעים מתאונות אלה בישראל.
צוותיות
העבודה הנרחבת והמקיפה שלנו המתבצעת גם בתחומי המקרו וגם בתחומים האזוריים והיומיומיים, נעשית על ידי רבים וטובים מחברינו, בעלי תפקידים ושאינם בעלי תפקידים באיגוד ועל ידי מערך מפואר של עובדים נאמנים - באופן מסודר, מתואם, מובנה ויעיל לטווח ארוך.
דרך זו המבוססת על אג'נדה, על שקיפות, על התרומה האישית של כל חבר בחברה שלנו ובאיגודים האחרים בענף הרכב העובדים איתנו בשיתוף פעולה, הינה הדרך בה, לדעתי, ניתן ליישם סדר והצלחה עתידית.
אנו הוכחנו דה-פקטו כי דווקא איגוד של "עניים" (עם דרך וחברים רבים) יכול להשפיע ולתרום תרומה חיובית לכלל החברה הישראלית ובידלנו את עצמנו במהלך השנים האחרונות מאיגודי תאגידי ענק אשר הביעו רצון, לכאורה, באופן כזה או אחר, לשמור ולשמר את תחלואי ענף הרכב והסחר בו, אשר חלק ניכר ממנו עדיין מתבצע לדאבוננו הרב בחוסר שקיפות ובעמימות הפוגעת בציבור הרחב ובפרנסת חברי הגילדה שלנו באופן ספציפי.
מנטאליות ציבורית
האירועים האחרונים אודותיהם אנו מדווחים בחדשות בחודש האחרון ושמשקפים את שנאמר מעל במה זו במשך השנים האחרונות בכל הקשור לאחריות ולהפקרות ציבורית, מחזקים בי וביתר חברינו את האמונה כי עלינו להמשיך בדרכינו באופן עיקש ועקבי על מנת שנוכל לתרום את תרומתנו הצנועה להמשך הבראתו המנטאלית של הממשל הישראלי עד שתנותב הכרתו, הבנתו ופעולותיו למקורות עיקרי הדמוקרטיה – הממשל נבחר על ידי הציבור ואמור לשרת את צרכי החברה ופרטיה ולא להיפך.
הדרך והשותפים
הדרך בה אנו הולכים רק מחזקת אותנו ומעודדת אותנו ואנו חשים כי יש תקווה לעתיד טוב יותר מאחר ועל דרך זו וביחד פוסעים באופן הרמוני ומתואם שותפים רבים ונפלאים המשקפים את החוסן ואת הטוב הקיים בחברה הישראלית- עמותות נפלאות כמו אור ירוק, ITS, אמון הציבור ועוד. גופים ציבוריים: עובדיהם האיכותיים והערכיים של אגף הרכב במשרד התחבורה, עובדי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, העובדים המסורים של משטרת ישראל ביחידת אתגר, עובדים רבים במשרד האוצר על גופיו המגוונים, עובדים ערכיים במשרד התשתיות, שותפינו הרבים במשרד להגנת הסביבה, עובדי התמ"ת (ההכשרות המקצועיות) איתם אנו במגע שוטף, חלק מהרשויות המקומיות, עובדים ומנהיגים בהסתדרות החדשה, עובדי ומנהיגי המועצה לצרכנות, מנהיגי ועובדי לשכת המהנדסים העושים איתנו עבודת קודש של ממש לטיוב הענף, מנהיגי גופים עסקיים רבים ומגוונים, חברי כנסת ושרים, עובדי ובעלי משרדי פרסום ויחסי ציבור, נציגי ועובדי התקשורת הרבים, לשכת העצמאיים (להב) ומנהיגיה, לשכת התיאום - מנהיגיה ועובדיה ובעיקר שותפינו לפורום ארגוני הרכב השותפים לכלל קידום השיפור בענף הרכב התחבורה והבטיחות בדרכים – חברי ומנהיגי איגוד שמאי הביטוח בישראל, חברי ומנהיגי איגוד מכוני הרישוי, חברי ומנהיגי איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, חברי ומנהיגי איגוד יבואני הרכב וחברי ומנהיגי ארגון מנהלי התחבורה בישראל.
לשכות המסחר ושיתוף מטרות ודרך
אני מקווה שבעקבות שיפור היחסים שלנו בעת האחרונה עם הנהגת לשכות המסחר ועם גופים עסקיים המיוצגים בלשכה זו, נוכל בעתיד הקרוב גם לבשר על הצטרפותם של אלה אל הדרך ואל המסלול בו בחרנו אנו ביחד עם כלל הגופים והאזרחים שציינתי כאן (אני מקווה שלא החסרתי בשוגג אף שותף) מאחר והצטרפותם של אלה אל דרכינו לשיפור ולטיוב חיינו כאזרחים וכבעלי עסקים המעוניינים בחברה טובה יותר, ישפיע באופן מובהק על הקצב בו נוכל, כולנו יחד, לקדם את המטרות שהצבנו יחדיו ובכללן:
מיגור העיסוק הבלתי חוקי בתיקון כלי רכב בישראל (1), שיפור איכות מוצרי התעבורה המותקנים בכלי הרכב בישראל (2), שקיפות צרכנית בכל הקשור לתיקון ולתחזוקת כלי רכב (3), שקיפות והגינות בסחר ברכב המשומש (4), הבראת תופעות הלוואי המסוכנות שמייצרת שיטת ה"אובדן להלכה" (5), ביטול הבידול המתסכל והבלתי חוקתי עד כדי גבול ההגבל העסקי לטעמנו (אנו חשים זאת על בשרנו יומיום ושעה שעה) בהשתתפות העצמית לתיקון כלי רכב המתוקנים במסגרת ביטוח ופוגע גם בציבור הרחב של המבוטחים (6), קידום איחוד מקצועות הרכב (7), שיפור וטיוב מקצועיות מתקני הרכב החוקיים בישראל (8), הפחתת אחוזי הכשל הטכני הנגרם מתיקון לקוי ו/או מרשלנות מקצועית ו/או משימוש בחלקי חילוף שאינם עומדים בתקני איכות והתאמה (8), שיפור השירות לצרכן בכלל המוסכים החוקיים בישראל (9), טיפול בבעיות המיסוי ושיטת תמחור מוצרי התעבורה לרכב וכלי הרכב החדשים (10) וטיפול במגוון הרחב של בעיות המשפיעות לרעה על תחומי העיסוק והבטיחות בענף הרכב בישראל – הן לעוסקים והן לצרכנים.
התקווה
הדרך, אם כך, היא עודנה דרך ארוכה ומפותלת אך כדברי המשורר נתן אלתרמן, "הדרך עודנה נפקחת לאורך..." ואנו הולכים בה בגאווה ובתחושת ביטחון כי זו הדרך הנכונה לנו ולעם ישראל הזקוק תמיד לשירות החשוב והנחוץ של המוסכים - היום ובעתיד.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל