המהדורה המרכזית
-רונן לוי
הפקידים נגד העם
הבסיס המוסרי והמקצועי עליו אנוכי, העומד בראש האיגוד וההנהלה הנוכחית פועלים מזה כעשור, הינו הבטחתנו ומחויבותנו לחברי האיגוד ולציבור לקוחות המוסכים כי האיגוד יפעל להבאת השינוי המיוחל בענף הרכב. התחייבנו, כי למרות הקשיים הבירוקראטיים ולמרות אדישות - ואף עוינות -משרדי הממשלה, נפעל – הן במישור הנהגת האיגוד והמאבק הציבורי והן במישור של הטמעת המצב והנעת בעלי המוסכים לפעולה. וכך עשינו. היעדים הנכספים של שקיפות, מחירים וסטנדרטים של איכות ובטיחות – בהישג יד.
הליך של ביצוע מהפכה אמיתית וחיובית אינו מסע תענוגות. התחלנו בידיעה גמורה שאלה היושבים על סיר הבשר במשך עשרות שנים, יילחמו בנו ויכו בנו ללא רחם; שניתקל באדישות ובאטימות מקוממת של פקידי האוצר; שחולשת משרד התחבורה כלפי משרד האוצר תעכב אותנו; שמשרד התמ"ת יבחן אותנו במשך תקופה ארוכה עד שיסכים להצטרף למאבק; שהממונים על ההגבלים העסקיים לדורותיהם ימשיכו להכשיר את ההסדרים הכובלים בשוק הרכב; שפקידי המפקח על הביטוח ימשיכו להכשיר כל שרץ היוצא מענף זה; ושהרשות לניירות ערך תמשיך לעודד את ההנפקות והאיגוחים הגורמים נזק לציבור וגוזלים את כספיו. ולא "התאכזבנו".
אבל! כלל הנחות העבודה העצובות הללו לא הרתיעו אותנו ובעלי המוסכים רבים הסכימו לשלם את המחיר, ולצאת למאבק הזה, שהינו מאבק אזרחי ומקצועי גם יחד. ואכן, עשור זה של מאבקים קשים הביא עימו מחזות קשים של מחיר אישי כבד ששילמו חלק מהשותפים. עדיין, מצבם הכלכלי של המוסכים קשה יחסית לשגשוג ששרר בעבר. עדיין קיים קושי רב באיתור ובגיוס עובדים מקצועיים; קיימים עדיין חסמים רבים שלא מאפשרים מתן מחיר נוח ללקוח במקביל לתיקון בטוח ואיכותי; וכמובן - עלויות התפעול עדיין הינן החסם הכבד ביותר.
היום, נתברכנו בכך שעינינו חוזות בימים אלו בתהליך – שנראה אמיתי – של שינוי. למעשה - מהפיכה.
השבוע התקיים דיון וועדת הכלכלה בכנסת, בו הודיע שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ על אימוץ המלצות וועדת זליכה. מעבר לאמור בהמלצות אלה ולהשפעתן העתידית, שמענו את השר מצהיר כי ענף הרכב והתחבורה עובר לפיקודו המלא וכי רשות המיסים לא תנהל יותר את שוק הרכב בישראל. שמענו את דברי פרופ' זליכה אשר לא רק הצדיק ואימץ, אלא גם ניתח ונימק את טענותינו ודרישותינו עליהן אנו חוזרים מזה שנים - אחת לאחת, באופן מקצועי וללא חת.
אנוכי וחבריי, קבוצת בעלי מוסכים אשר נכחנו בדיון זה, היינו כלא מאמינים – נציגי השלטון אכן החליטו לשים קץ ולפעול כנגד שליטת בעלי ההון.
אמנם, לא כל הנציגים- נציגת רשות המיסים לא "סטתה" מהאסכולה "המקובלת" והעמדה המוצהרת של הרשות היא המשך הצידוד בבעלי ההון. ואכן, פקידי האוצר לא בזבזו זמן יקר וכבר אצו רצו להתגייס לטובת חבריהם בעלי ההון והם שוקדים במרץ מזה כמה חודשים על הכנת דו"ח שיכה את "זליכה", אגף התקציבים באוצר אשר שכר יועצים חיצוניים ל"בדיקת" התחרות בשוק הרכב, פקידי המפקח על הביטוח הדואגים להבהיר כי פעילות חברות הביטוח בענף הרכב "מאוזנת" וכד'. מה להם לאותם הפקידים שראש הממשלה ואף שר התחבורה הנבחרים קיבלו החלטה ואף הורו ליישמה? שהרי ראשי ממשלה ושרים – מתחלפים, ואילו שלטון הפקידות הוא נצחי.
אנו נדבק בתקווה כי המהפכה אכן תיושם, גם אם יחול עיכוב ביישומה בשל הבחירות הקרבות.
נמשיך ונעקוב בדריכות.
שינוי בתקנות זיהום אוויר
השבוע הוחלט בועדת הפנים של הכנסת לאמץ את תקנות האיחוד האירופי בכל הקשור לפליטות המזהמים מכלי רכב. התקנות למעשה מורות כי נתוני יצרן הרכב הם אלה אשר ייבדקו בבחינות הרישוי השנתי ובבדיקות הפתע שיערכו ניידות הבקרה של המשרד לאיכות הסביבה בדרכים. רכב שייבדק ונתוני הפליטה שלו לא יהיו זהים לנתוני יצרן הרכב – יורד מהכביש עד אשר יתוקן. במקביל אישרה הוועדה כי אופן הבדיקה לרכבי דיזל יהיה באמצעות מכשיר נייח הבודק את פליטות העשן "בהאצה חופשית" ולא באמצעות מכשיר הדינמומטר. על פי הידוע לנו, מכוני הרישוי כבר נערכו לשינוי התקנות ובידם נתוני יצרני הרכב על כלל הדגמים הנעים בישראל. בימים הקרובים נעלה לאתר האיגוד את התקנות המעודכנות. לידיעתכם.
הדסה נעורים - טקס הענקת תעודות גמר "טרום מייסטר"
השבוע התקיים טקס סיום לבוגרי "טרום מייסטר" בכפר הנוער הדסה נעורים. השנה סיימו את הפרוייקט 19 תלמידים לפני גיוס ואנו משלימים מחזור שלישי של בוגרים אשר סיימו את לימודי המייסטר, את שיטת הלימוד, את ההכשרות המשלימות במכללת האיגוד בגרמני בפרנקפורט ואת ההכשרות המעשיות במיטב מרכזי השירות שלנו בישראל. זהו פרויקט שהחל ביוזמת עליית הנוער גרמניה בשיתוף עם כפר הנוער הדסה נעורים וממומן ברובו על ידי יהודי גרמניה וקרן התמיכה של קונצרן פולקסווגן הגרמני. הטקס היה מרגש ונכחו בו אורחים רמי דרג מגרמניה (יו"ר עליית הנוער גרמניה,שגריר גרמניה בישראל, ראש עיריית פרנקפורט לשעבר עם רעייתו, יו"ר הקרן לתמיכה בנוער של פולקסווגן, ראש הדסק הישראלי משגרירות גרמניה ועוד) ומישראל (יו"ר הדסה נעורים, מנכ"ל הדסה נעורים, ראש תחום הכשרות ממשרד התחבורה, ראש תחום ניידות הרכב ממשרד התחבורה, חברי מועצה והנהלת איגוד המוסכים ועובדי האיגוד ועוד). הפרויקט הנפלא הזה שיזם קובי אביטל (כיום מנהל פיתוח הכשרות באיגוד המוסכים ובעבר מנהל ומורה בכפר הנוער הדסה נעורים) ביחד עם פאבה רייבשטיין מנהלת עליית הנוער גרמניה, מתפתח ועובר לכפרי נוער אחרים מישראל והשנה ייצאו כ 50 בני נוער בסה"כ להכשרות בפרנקפורט. המשלחת הגרמנית סיירה עם נציגינו (אבי אורן וקובי אביטל) בכפר הנוער כדורי ובמקומות אחרים בישראל וסוכם עקרונית כי קרנות הסיוע ימשיכו לממן חלק ניכר מהפרויקט ואנו תקווה כי נמצא את הדרך גם לקבלת תקציבים ממשרדי הממשלה הישראלים העוסקים בחינוך עד כדי הכשרות של מאות תלמידים בשנה על פי המודל המוצלח הזה.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל
ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל

|