המהדורה המרכזית -רונן
לוי
הממונה על אי האמון
השבוע עסקנו
בהגבלים עסקיים. המשכנו נסיוננו לגרום לרגולטורים לפעול אל מול הריכוזיות,
היעדר
התחרותיות וחסמי השוק ולהציל את השוק שלנו.
בראשית השבוע נפגשנו
עם נציגי הרשות להגבלים העסקיים בכל הקשור לענף המוסכים. פגישה זו נערכה
לבקשתנו,
מאחר ואנו מעוניינים לקבל, סוף סוף, עמדה רשמית כלשהי של הרשות בכל הקשור
למצב
הענף, ולוועדת זליכה והוועדה הבין משרדית שהוקמה ליישום המלצות הוועדה
ושבה שותפים
גם נציגי הרשות.
כידוע, האיגוד אינו
שבע רצון, לשון המעטה, משתיקת הממונה על הגבלים בכל הקשור לעוולות
היומיומיות אותן
חווים המוסכים המספקים שירותים ליבואני הרכב, לחברות הביטוח ולחברות
הליסינג
בישראל. כזכור, הפיקוח הממשלתי על מחירי שעת העבודה במוסכים הוסר בשנת
1999 ומאז
הפיקוח דה פקטו עבר לתאגידי הון אלו. הממשלה נימקה אז את הסרת הפיקוח
בטענה
שהתחרות בין המוסכים תוזיל את העלויות לצרכנים הסופיים. ואכן הממשלה צדקה
וכמו
בכלל השווקים התחרותיים במדינתנו הריכוזית, מחירי השירותים הוזל לצרכנים -
לחברות
הביטוח, לחברות הליסינג וליבואני הרכב. הם הלא "הצרכנים" (וגם הספקים)
היחידים שנחשבים וממילא אוחזים ברוב השוק. במקביל - הצרכן הפרטי זכה
לסבסוד צולב
ומחירי השירותים וחלקי החילוף עלו לגביו בעשרות אחוזים. יוצא מכך כי
הנהנים
היחידים מכל הרפורמות שבוצעו בתחילת שנות ה-2000 הינם הגופים הריכוזיים
ולא הצרכן
הפרטי.
השבוע גם נתבשרנו
כי הרשות החליטה בכל זאת להגיש כתב אישום כנגד יו"ר איגוד שמאי הרכב בגין
מסמך אשר עוסק בנושא התעריפים הבלתי סבירים שכופות חברות הביטוח על
השמאים. מסמך
זה מוגדר על ידי הרשות כניסיון עברייני בעל היבט פלילי. מאידך, בתיאומי
המחירים
והשליטה הכוחנית בשוק- אין הממונה מתפנה - או מעוניין-
לטפל. הממונה על ההגבלים העסקיים פועל באופן
גלוי ומוצהר לטובת הקונגלומרט ואינו פועל למען הצרכן הסופי של שוק זה
המשלם –
בניגוד ל- "צרכני הענק" – מחירים גבוהים מדי.
הכשל הרגולטורי
הנ"ל מוצא ביטויו אף בכך שכל הפניות של איגודים החברים בלהב ובאיגוד לשכות
המסחר כנגד הפיקוח התאגידי על תעריפי הספקים זכו למענה רפה והתירוץ המקובל
הוא כי
לרשות אין תקציב ומשאבים לחקור ולאכוף ביטולן של פרקטיקות פסולות הפוגעות
בתחרות.
מכל מקום אם נבחן את כלל השווקים עליהן ממונה על ההגבלים נראה כי חברות
הענק
משלמות פחות כסף לכלל השירותים ומאז שהממונה התחבר אל האג'נדה שלהן, ציבור
אזרחי
ישראל משלם יותר על כל שירות – עמלות בנקים, סלולאר, שמאות, מוסך, עלות
הרכב,
מיסים וכד'.
יוצא מכל אלה כי
אכן צודק הפרופ' זליכה שצוטט כמי שהסביר כי רק בישראל יש ממונה על ההגבלים
העסקיים
ולא ממונה על "אי-אמון..." כשמו הלועזי במדינות מתוקנות, מאחר ובאמת
הממונה דואג כי אי-התחרות תימשך ותפגע בכלל ספקי השירותים במשק הישראלי
ותשרת רק
את חברי "המיעוט הנבחר" שממלאים את כיסם ללא בושה ועל פי
"חוק" מכספי הציבור הרחב המופסד ברובו בעסקי ההימורים
וב"תספורות" וזאת בגיבוי של "ממונים" ו"רשויות"
שעוברים ברובם לעבוד אח"כ אצל ה"מפוקחים". יו"ר איגוד השמאים
ככל הנראה לא יעסיק במשרדו "ממונה" או "מפקח" בעתיד הנראה
לעין וניתן להפחידו ולהלך אימים על כלל השמאים בכדי להבטיח את עלויות הגזל
אותן
משלמות חברות ציבוריות לשמאי הרכב. אנו, כעמיתים וכמי שחשים את כובד
הדורסנות
התאגידית והריכוזית מדי יום – חשים בושה על הבחירה ב- "קורבן הקל" לצורך
השתקתו והכל לטובת ה- "יציבות" (של המשרות העתידיות?).
פגישתנו, עם צוות
הממונה הסתיימה לצערנו באותה תחושה ישנה ונושנה כי לעובדי הרשויות הללו
(הממונה על
הביטוח, על ההגבלים, על ניירות ערך וכד') פשוט לא אכפת. תשובות של ממש –
לא
קיבלנו. הופתענו לנוכח ה-"הסבר" שניתן שאם הממונה לא מגיב – איך פירוש
הדבר שאינו מודע אלא פשוט שבחר לא להגיב. האם יתכן כי רגולטור במדינת
ישראל יסרב
להצהיר בגלוי וברבים את עמדתו בנושאים הנמצאים תחת פיקוחו? כזאת, לדעתנו,
לא יתכן
במשטר דמוקרטי ונאור.
מדינה ללא מוסר
וללא ערכים של שמירת ערכי כבוד האזרחים החיים בה סופה שתידרדר לחוסר אמון
מוחלט
בין הציבור לבין נבחריו וכולנו חוזים בתהליך הזה הפושה במדינתנו – חוץ
מאלה
שעובדים כמובן אצל חברות הענק ובכלל זה עובדי הרשויות הממשלתיות העובדים
לטובתם
כבר במחלקה הראשונה בה המדינה משלמת את השכר ולאחר מכן במחלקות הבכירות בה
חברות
הענק משלמות את השכר שלהן.
פאנל
הגברת התחרות בענף הרכב- כנס לשכת רו"ח
באילת
השבוע השתתפתי בפנל
דיון אודות המלצות וועדת זליכה שנערך באילת בהנחיית פרופ' זליכה. בפנאל
השתתפו –
אסי שמלצר (שלמה אחזקות בע"מ – יבואן רכב, חברת ליסינג, חברת ביטוח ועוד),
יקי אנוך (נשיא איגוד יבואני הרכב), מוני בר (יו"ר חטיבת ההשכרה והליסינג
באיגוד לשכות המסחר), ערן יעקב (סמנכ"ל כלכלה ומחקר ברשות המיסים) עוזי
יצחקי
(מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה וראש צוות יישום וועדת זליכה), ואנוכי. נערך
דיון בין המשתתפים במשך 3 שעות ובו נכחו רואי החשבון אשר הקשיבו ושאלו
שאלות.
עמדות המשתתפים ידועות לכולם אך מי שהפתיע יותר מכולם הוא מר בר מחטיבת
ההשכרה
והליסינג אשר הביע תמיכה ביישום רוב המלצות זליכה והציג את הבעיות שנוצרו
בשוק
הליסינג בהגינות ובפתיחות ראויה לציון. נראה כי השנה האחרונה בה השתנה שוק
הרכב עקב
המעבר לשווי השימוש הליניארי, השפיעה לרעה על עסקי חברות אלה אך מאידך
השפיעה
לטובה על תפיסת עולמם החברתית ונראה כי גם הם מבינים שיש לתקן את העיוותים
הפוגעים
בכלל המרקם החברתי בישראל. בכל מקרה, נראה כי רוב המשתתפים מבינים שיש
לפעול
לשינוי ואנו מקווים כי הממשלה אכן תתחיל להאיץ את תהליכי השינוי ברוח
המלצות וועדת
זליכה כלשונן ואנו מחזקים את ידיו של עוזי יצחקי אשר מונה ליישם את השינוי
ההיסטורי בשוק זה.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|