המהדורה המרכזית
-רונן לוי
הון – שלטון, ורצפת המוסך:
אנו מתבשרים כל העת על אירועים ותהליכים כלל משקיים, ולחלק מחברינו נדמה כי אין לכך קשר ליום יום במוסך. זו טעות ואף שאננות מסוכנת. הפגיעה בענף הרכב בכלל ובענף המוסכים בפרט אינה מקרית והיא קשורה לתהליכים אחרים. אין ספק, כי אילולא תהליכי הפרטת השלטון לידיים פרטיות ולא לגיטימיות במדינה דמוקרטית, הענף שלנו היה נראה אחרת היום ולקוחותינו היו יכולים לבחור בתחזוקת רכב טובה וראויה ולא לשוטט במדרכות המוסכים הפיראטיים בכדי לנסות לסיים את החודש תוך כדי סיכון עצמי וסביבתי.
הוועדה לבחינת יחסי הון שלטון הוציאה השבוע את מסקנותיה והמלצותיה למבקר המדינה. אני ממליץ לכל אחד לקרוא אותן בכדי להבין את עומק החדירה של הגופים הריכוזיים למשק, באופן שקבוצות מיעוט מנצלות את רוב אזרחי ישראל, בין אם בשימוש לא אחראי ואף מופקר בכספי הפנסיה של הציבור העמל והתורם בישראל ובין אם בדחיקת רגלי מתחרים רבים ויצירת שליטה כמעט בכל ענף צרכני. הנכם מוזמנים לקרוא שוב את המאמר שפרסמתי בשנת 2008 על הקשר המסוכן בין השלטון לבין ההון בישראל ואת הדרישה שהפנינו כבר אז לממשלת ישראל לבצע חשבון נפש ותיקון.
לצערי, הממשלה החלה לבצע את חשבון הנפש שלה רק בקיץ שעבר לאחר שמאות אלפי ישראלים אמרו די. בימים אלה אנו שומעים מחד את העדויות בבתי המשפט, את הדיונים המקוממים על השוויון בנטל ומאידך את אמרותיו המאירות על מבקר המדינה החדש, השופט שפירא על הבירוקרטיה ועל החסמים. איננו מצליחים להבין איך מנהיגינו שגדלו בעולם הערכים שלנו, מתעלמים מרוב אזרחי מדינת ישראל ובמיוחד מהמיעוט בו אנו נכללים – המיעוט הנושא בנטל. יפה הגדיר זאת שאול אמסטרדמסקי במאמרו במוסף האחרון של העיתון "כלכליסט", כשהגדיר אותנו, הנושאים בנטל, כמי שנושאים את "האלונקה האזרחית".
בשנים האחרונות ניסינו להסביר לחברי כנסת רבים ולנושאי תפקידים ממלכתיים אחרים כי הנזק לו הם גורמים, בשתיקתם ו/או בנקיטת העמדה התומכת בריכוזיות ובגופים הריכוזיים, הוא נזק עתידי כמעט בלתי הפיך למקצוע שלנו וגרימת נזק כלכלי אדיר לציבור הלקוחות אותו אנו משרתים ולתשתיות המקצועיות בענף הרכב בישראל.
מקצוע תיקון הרכב מגלם בתוכו מרכיבים רבים ובעיקר יוקר מחיה ובטיחות בדרכים. השבוע ביום ג' יצאו חברי הוועדה לביקורת המדינה יחד עם מנכ"ל משרד התחבורה, מר עוזי יצחקי, עם פקחים ממשרד התחבורה, עם ניידות בדיקה של משרד התחבורה, עם שוטרי יחידת אתגר ועם עוד לסייר במוסכים לא חוקיים ובמכוני רישוי בירושלים. המחזה אותו הם ראו הוא מחזה יומיומי אותו אנו חווים כבשגרה – מוסכים לא חוקיים, תיקונים רשלניים, חלקים לא תקינים וממקומות ללא פיקוח, רכבים מסוכנים וכד' – עולם כמנהגו נוהג. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל, התקומם מהמצב אותו ראה במו עיניו וצוטט : "להטיל קנסות גם על עובדים ועל לקוחות במוסכים לא-חוקיים". וגם זה מצטרף לצערנו, בהחלט קשור לכך שגופים ריכוזיים בשוק צורכים כמעט את כל האוויר של המוסכים החוקיים.
והנה דוגמא קטנה לעוד משהו שלא נראה קשור אך בהחלט נובע בדיוק מאותו המקום: השבוע, לאחר מספר רב הופעות בתקשורת מטעמינו אשר קראו לציבור להיות יותר ערני ביחס לרכבים שהוא רוכש ולאופן תחזוקתם, התקשר אזרח ליועמ"ש של האיגוד וקבל על כך שחברת הביטוח מתכוונת להתקין ברכבו חלק משומש במקום חלק מקורי וחדש למרות שהרכב חדש יחסית. היועמ"ש המליצה לו להתייעץ עם המוסך אודות החלף (תקינות, התאמה וכד') והאזרח ענה כי חבל לו על השיחה מאחר והמוסך הוא ממילא של חברת הביטוח ("מוסך הסדר") וכי למעשה הוא רק רצה לדעת מה זכויותיו על מנת לתבוע את המגיע לו לאחר התיקון. תמהנו מדוע אזרח מודע כאזרח זה, הכניס את רכבו בכל זאת למוסך הסדר ולא למוסך חופשי פרטי ואובייקטיבי והתשובה הייתה כי האזרח כבר מיואש ונכנע מראש לאור הערכתו כי התהליך לו הוא צפוי בכדי לשמור על זכויותיו וערך רכבו יהיה ארוך, מייגע ורב משאבים מצידו ,ולכן העדיף קודם לקבל את מה שיש (לוותר אף על שיחה בזמן אמת או על יישום מנגנון שמאי מכריע וכד') ואח"כ לתבוע את ההשבה לקדמות שסבר כי מגיעה לו.
המצב הנוכחי, בו חברות מיעוט שולטות על תהליכי הפיצוי של האזרחים, על ערכי הרכוש שלהם ועל זכויותיהם הטבעיות חייב להיפסק וממשלת ישראל חייבת להפסיק להעניק לו תמיכה רחבה.
בכדי שזה יקרה אני מפנה אתכם שוב לדו"ח הוועדה לבחינת יחסי ההון שלטון בה פתחתי, לפרק הצינון של עובדי המדינה הבכירים – שם נעוצה לדעתנו רוב הבעיה של הדמוקרטיה הישראלית המתפוררת – הענקת זכויות יתר לעוסקים ריכוזיים בשלב א' וג'ובים של ניהול בכיר עם משכורות שמנות ובונוסים מכספי ציבור סמוך למועד הפרישה וה"צינון" בשלב ב'. המנגנון הזה עובד כל כך "יפה" וחייבים להפסיק אותו לטובת כלל הציבור, לטובת כלל היזמות הפרטית ולטובת שמירה והגנה על המקצועות ועל נותני השירותים השונים במדינה.
אנו תקווה כי שלל הוועדות ושלל ההפגנות יישאו פרי וכי מנהיגינו יבינו כי יש להשיב לעם את ההגנה על זכויותיו הדמוקרטיות דה פקטו הכוללות גם שוויון בנטל במקום מה שאנו מקבלים היום - מלל סרק ושלל וועדות בדיקה ללא יישום עמוק, אמיץ ואמיתי.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל
ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל
|